آمریکا دنبال صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس است

به گزارش علی آباد جدید، منابع خبری جمعه گزارش دادند آمریکا به دنبال صدور قطعنامه ای ضد ایران از طریق نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

آمریکا دنبال صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس است

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع خبری امروز جمعه از تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه ای علیه ایران از طریق نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده اند.

خبرنگار وال استریت ژورنال در بروکسل در حساب کاربری اش در توئیتر شرایط آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه نشست مجمع عمومی در هفته آینده را آشفته توصیف کرده است.

او نوشت: درک من این است که در وین، در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام آشوب محض برقرار است. این را می دانم که آمریکایی ها خواستار توافق بر سر قطعنامه ای جهت محکوم کردن عدم همکاری ایران با آژانس در موضوع توافقات پادمانی هستند.

خبرنگار وال استریت ژورنال با وجود این گفته که این تلاش احتمالاً از حمایت برخی از اعضای مهم شورای حکام مانند روسیه و چین برخوردار نخواهد شد.

لاورنس نورمن درباره موضع احتمالی اروپایی هم اظهارنظر کرده و نوشته که هنوز معین نیست آنها چه نظری دارند.

وی خاطرنشان کرده این البته تنها نزاع جاری در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. او نوشته است: اما این تنها نزاع موجود در آنجا نیست. میخائیل اولیانوف (کننده روسیه در آژانس) به صراحت گفته که چون نشست هفته آینده مجازی است این شورا نمی تواند تصمیم رسمی اتخاذ کند.

بنابراین، نخستین نزاع در نشست هفته آینده ابتدا این خواهد بود که آیا طرف ها از لحاظ حقوقی می توانند بر سر قطعنامه رایزنی کنند یا خیر.

میخائیل اولیانوف کننده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین چند روز پیش در توییتر نوشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به صورت مجازی دیدار خواهند کرد. این کار اجازه می دهد که درباره همه موضوعات در دستور کار به صورتی عمیق صحبت کنیم اما رای گیری ممکن نیست چرا که درباره رویه های مربوطه برای چنین شرایط خاصی توافقی وجود ندارد. دیگر سازمان های بین المللی مرتبط با سیستم سازمان ملل هم با این شرایط روبرو هستند.

وی اضافه کرد: یک راه حل جهانی موقت در مجمع عمومی سازمان ملل وجود داشت: امکان اتخاذ تصمیمات به صورت مجازی وجود دارد اما فقط با اجماع. در خصوص اختلاف نظرها، مشورت ها ادامه دارد. درباره آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع می تواند خیلی زود می تواند رفع شود اگر شرایط اجازه برگزاری نشست های فیزیکی (حضوری) را بدهد.

برگزاری مجازی نشست شورای حکام در حالی انجام می گیرد که در روزهای اخیر، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شامل فرانسه درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، جنجال آفرینی و تهران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرده اند.

این در حالی است که روسیه ادعاهای کشورهای غربی را رد کرده است. اولیانوف در توئیتر نوشت: مسائل در دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دو سایت در ایران تا اندازه زیادی از این واقعیت ناشی می شود که در آژانس قواعد روشنی در خصوص استفاده از اطلاعات دریافت شده از سوی کشورهای ثالث وجود ندارد. وقتش رسیده که به این مشکل برای جلوگیری از تکرار آن طبق آنچه روسیه مدت هاست پیشنهاد داده رسیدگی شود.

او همچنین در پیامی در توئیتر نوشت: ایران دسترسی را رد نکرده بلکه تا کنون این دسترسی را فراهم نکرده است. این تفاوت دارد. ایران حق آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر سوال نبرده است و برای ادامه رایزنی ها آماده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1167

به "آمریکا دنبال صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا دنبال صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید