آیا طرح مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت منطقی است؟

به گزارش علی آباد جدید، مجلس یازدهم در ادامه طرح های مالی چون طرح مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی ثروت، طرح مالیات بر تراکنش های بانکی بیش از 10 میلیون تومان، حالا به ارائه طرحی مبنی بر مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت پرداخته است.

آیا طرح مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت منطقی است؟

به گزارش خبرنگاران، در این طرح آمده است که همه مالکان حقیقی و حقوقی نسبت به جمع ارزش روز املاک با کاربری مسکونی (آپارتمان یا زمین) که ممکن است برای والدین یا فرزندان صغیر و تحت تکفل باشد در نظر گرفته شده و مقرر نموده در سرانجام هر سال و مجموع املاک بیش از 50 میلیارد ریال (5 میلیارد تومان) اخذ مالیات صورت گیرد.

به گفته ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان هدف از ارائه این طرح کاهش فاصله طبقاتی با اخذ مالیات از کاخ ها، قصرها، خانه های مجلل، املاک گران قیمت و لوکس در کشور و کم کردن فاصله دهک های بالای درآمدی و پایین درآمدی جامعه است.

اما از نظر کارشناسان و فعالان مسکن، این طرح منطق درستی ندارد و باید در تصویب این طرح بازنگری گردد.

چنین طرح هایی، هیچ پشتوانه نظری درستی ندارد

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در این باره به خبرنگاران گفت: مشکل چنین طرح هایی در نوع نگاهی است که الان نسبت به مقررات مالیاتی وجود دارد. چون منابع کشور محدود شده، مجلس چپ و راست قوانینی می گذراند که از نظر خود با هدف یاری به تأمین این درآمد یا طوری که خودشان می گویند توزیع عادلانه تر ثروت و یا تنظیم بازار است، اما اگر این نگاه مالیاتی یک نگاه منسجم، دقیق و هماهنگی نباشد ممکن است این مالیات ها در کوتاه مدت درآمدی ایجاد بنمایند؛ ولی در درازمدت، مسائل شدیدتری در پی دارد. این که هر کس چیزی به ذهنش رسید برود براساس آن طرحی ارائه بدهد و مالیاتی را وضع بکند ممکن است در کوتاه مدت گرهی را باز کند، اما مسائل عدیده ای در درازمدت به وجود می آورد. این ها باید همگی در چارچوب یک نظام کامل تدوین بگردد و برمبنای تجربه دیگر کشور ها و مسائل ایران همچون توانایی های نظام مالیاتی، شناسایی و جمع آوری و در قالب یک طرح هماهنگ و پخته با هماهنگی دولت و وزارت مالیات که به کیفیت کار بیشتر آگاهی دارند ارائه گردد.

وی اضافه نمود: با این روش، متأسفانه اغلب مالیات هایی تنظیم می گردد که نه رویه هایش روشن است و نه اهدافش کاملاً تعریف شده است. این قبیل روش ها ممکن است پولی را در کوتاه مدت فراهم کند، ولی فعالان مالی را دچار نگرانی و دردسر می نماید و مردم از فعالیت مالی سر باز می زنند. چون هر لحظه احتمال تعریف یک مالیات پیش بینی نشده می دهند. این نقدی است که به نگاه مجلس جدید در خصوص مالیات ها وجود دارد.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: چنین تصمیماتی از یک پشتوانه نظری روشنی محروم است. یک موقع براساس درآمد فرد مالیات می گیرید آن منطق دارد. گاهی بر مبنای مصرف فرد مالیات می گیرید آن هم منطقی دارد، اما این که شخص یک ثروتی از گذشته دارد و بخواهد بابت این ثروت هرساله مبلغی مالیات بدهد منطق ندارد. ممکن است این فرد درآمدی نداشته باشد. مگر این که آن را در قالب عوارض شهری نگاه بکنیم. دراین صورت، نوع نگاه متفاوت است. زمانی می گوییم هر کسی که در شهر زندگی می نماید باید هزینه شهر را تأمین بکند. کاری که در همه جای جهان مرسوم است. می توان در این باره، یک سیاست تعدیلی قائل شد و کسانی که خانه های عظیم تر و بهره مندی بیشتر از مواهب شهری دارند آن ها عوارض بیشتری بدهند و بخشی از طبقات اجتماعی که خانه های کوچک و حداقلی دارند آن ها معاف باشند. یعنی نرخ مالیات برای همه مشابه نیست. اگر در این چارچوب باشد منطقی است، اما به این شکلی که ما بگوییم خانه بیشتر از این قیمت، باید مالیات بدهد همه تنظیمات مالی را بهم می ریزد و منطق درستی هم ندارد.

سلطان محمدی اضافه نمود: این که این طرح را در ادامه طرح مالیات بر خانه های خالی عنوان کردند خودش مسئله است. چون این ها ربطی به هم ندارند که بخواهند در ادامه هم تلقی شوند. این اثبات این مدعاست که نظریه درستی پشت این طرح ها نیست و به طور اتفاقی هرچه به ذهنشان می رسد در قالب طرح، تنظیم می نمایند. کار کارشناسی و مشورت از اقتصاددانان مجرب و متخصصان حوزه مالیات ها صورت نمی گیرد. از آنجا که این طرح ها درآمدزا هستند تصور می نمایند مسائل را حل می نمایند غافل از این که ممکن است مسائل عدیده بیشتری را ایجاد کند. این طرح باید در چارچوب یک نظریه درست مالی و یک نگاه درست نسبت به مسئله مالیات ها بازنگری شوند وگرنه اجرای این طرح ها به یک شرایط حسینقلی خانی غیرقابل توجیهی منجر می گردد و انبوهی از این طرح ها، کلاف سردرگمی برای کنش گر مالی می گردد که نمی داند در چه شرایطی هست و با چه مالیاتی روبرو خواهد شد و چند سال بعد در چه شرایطی خواهد بود. افزایش ریسک ها، کاهش انگیزه های سرمایه گذاری و ایجاد مسائل پیش بینی نشده فراوان از تبعات این نوع نگاه ناسنجیده و غیرکارشناسی است.

این طرح بی منطق، باید کنار گذاشته گردد

ایرج رهبر دیگر کارشناس مسکن در مصاحبه با خبرنگاران با توجه به مبنای ملک های بیش از 5 میلیارد تومان در این طرح، اعلام کرد: در حال حاضر، قیمت مسکن آنقدر بالا رفته است که این طرح اغلب خانه ها را در بر می گیرد. باید دید لوکس بودن مد نظر است یا مساحت واحد مسکونی یا خانه های لوکس فانتزی یا لاک چری. مسئله دیگر است که ممکن است که یک خانواری در پایین شهر بضاعت هم نداشته باشد، اما زمینی به ارث برده باشد که حالا ارزش پیدا نموده و بالای بیست سی میلیارد تومان است این ها باید چکار نمایند؟ این موضوع خیلی پیچیده است و باید بیشتر روی آن کار نمایند.

وی اضافه نمود: این که فردی که در یک خانه ساکن است باید سالیانه مالیات خانه را بدهد یا تنها یک بار یا در موقع خریدوفروش باید معلوم گردد. قبلاً مجلس، مسئله مالیات بر عایدی ثروت را مطرح نموده بود که باز یک منطقی داشت. فردی خانه ای را می خرید و کمتر از یک سال می فروخت معلوم بود برای سرمایه گذاری خریده بنابراین بر تفاوت قیمت خرید و فروش این ملک، مالیات تعریف کردند. اما در این طرح، فردی ممکن است سال ها قبل خانه ای خریده باشد که حالا ارزش پیدا نموده و بیش از 10 میلیارد شده باشد، اما او زندگی کارمندی و عادی داشته باشد و حقوق بگیر معمولی باشد حالا می خواهند بگویند، چون مالش ارزش پیدا نموده با این که نه خریدوفروشی نموده و نه قصد فروش دارد که عایدی نصیبش شده باشد فقط برای زندگی در این ملک، باید مالیات بدهد. این از لحاظ شرعی هم درست نیست. دارند به هر دری می زنند که خزانه را پر نمایند. اما این مالیات ها ریشه ندارد و خیلی در جا های دیگر مرسوم نیست. این طرح باید کنار گذاشته گردد، چون منطق ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1527

به "آیا طرح مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت منطقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا طرح مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت منطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید