از تنش آبی در سه شهرستان جنوبی تا قطع سه هزار انشعاب آب خانه باغ در بوشهر

به گزارش علی آباد جدید، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر گفت:با توجه به خشکسالی های حاکم بر این استان بیشترین تنش آبی مربوط به شهرستان های جم، عسلویه و دیر است.

از تنش آبی در سه شهرستان جنوبی تا قطع سه هزار انشعاب آب خانه باغ در بوشهر

جهت دریافت خدمات طراحی سر در ورودی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش از ، عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 10 درصد آب مورداحتیاج استان از آب شیرین کن ها تامین می گردد، اعلام کرد: اکنون 39 هزار مترمکعب معادل 10 درصد از آب مورد احتیاج استان به وسیله آب شیرین کن ها شامل 22هزار و 500 مترمکعبی بوشهر، 12هزار و 500 مترمکعب کنگان و چهار مترمکعب در عسلویه، نوارساحلی تنگستان و سعدآباد دشتستان تامین می گردد.

او با بیان اینکه با توجه به بهره برداری از بعضی آب شیرین کن های در دست اجرا تا خاتمه سال جاری، 50 هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی استان اضافه نموده می گردد، اضافه نمود: با اجرای بیش از 100 هزار مترمکعب آب شیرین کن در دست اجرا، سهم آب شیرین کن ها از تامین آب استان به 30 درصد می رسد و به این ترتیب بخش مهمی از مسائل تامین آب رفع می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: برای طرح های مهم آب شیرین کن های استان بوشهر شامل طرح های 35 و 17 هزار مترمکعبی بوشهر و 28 هزار مترمکعبی سیراف - جم، هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که تا به امروز 700 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای بهره برداری از آن ها 400 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

حمزه پور، ایجاد آب شیرین کن ها را با وجود هزینه بالایی که برای دولت دارد برای استان بوشهر که منابع آب محلی قابل توجهی ندارد، ضروری دانست و گفت: با توجه به هزینه بالای فراوری آب به وسیله آب شیرین کن سزاوار نیست این آب در سایر مصارف مورد استفاده قرار گیرد.

او اضافه نمود: محدود بودن سرمایه گذاران فعال در اجرای آب شیرین کن ها و اعمال تحریم های ظالمانه با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات مورد احتیاج این بخش باید ازخارج تامین گردد، از جمله مسائل اجرای این طرح ها در این استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به خشکسالی های حاکم بر این استان بیشترین تنش آبی در شهرستان جم، عسلویه و دیر وجود دارد که منابع آبشان بسیار محدود است.

حمزه پور تاکید نمود: کوشش شده با مدیریت مصرف و آبرسانی سیار مشکل کمبود آب در این منطقه ها رفع گردد.

او گفت: دیلم، گناوه و بوشهر از جمله شهر های این استان هستند که به مقدار 50 هزار مترمکعب در شبانه روز پساب فراوری می نمایند که بدون استفاده رها می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اعلام کرد: این آب خاکستری ظرفیت بالایی است که سرمایه گذاران می توانند از آن برای فضای سبز و پرورش گیاهان استفاده نمایند، اما تا به امروز هیچ استفاده ای از این ظرفیت نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه نمود: براساس آخرین ارزیابی های اجرا شده مصرف آب مشترکان این استان در تابستان سال جاری 28 درصد بالاتر از میانگین کشوری است و ادامه این فرایند می تواند برای شهفرایندان مشکل ساز گردد.

حمزه پور تاکید نمود: با توجه به کاهش بارندگی ها، افت فراوری آب از چاه ها و منابع زیرزمینی و افزایش مصرف آب، برای گذر از تابستان و بحران تنش آبی در شهر ها و روستا ها راهی به جز مدیریت مصرف وجود ندارد.

حمزه پور با اشاره به وجود بیش از 9 هزار خانه باغ در استان بوشهر گفت: طبق قانون این شرکت وظیفه تامین آب آشامیدنی بهداشتی در محدوده شهری و روستایی را دارد و هیچ وظیفه ای در مقابل تامین خانه باغ هایی که بعضی از افراد برای استراحت و خوش گذرانی ایجاد می نمایند، ندارد.

او ادامه داد: آب روستا ها حق مردم روستایی است در همین زمینه با همکاری و پشتیبانی مدیریت ارشد استان بوشهر از اول سال تا به امروز سه هزار انشعاب آب خانه باغ در استان بوشهر قطع شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه بیش از 80 درصد آب مورد احتیاج استان بوشهر از استان های همجوار تامین می گردد، به وجود 6 هزار انشعاب غیر مجاز آب در استان اشاره نمود و اضافه نمود: هرچند این واحد های مسکونی در خارج از محدوده شهری نباید ساخته می شد، اما امروز که این خانه ها احداث شده باید برای مشخص تکلیف انشعاب آب و برق آن ها تصمیم گیری گردد، چون به علت نداشتن کنتور مقدار مصرف این مشترکان بالا است و فشار زیادی به شبکه آبرسانی این استان وارد می نماید.

حمزه پور اسم کرد: بیشترین خانه باغ ها در تنگستان، گناوه، دیلم، دشتستان و انشعاب های غیر مجاز هم در بوشهر و برازجان هستند که باید مشخص تکلیف شوند.

او، فرسودگی 35 تا 40 درصدی شبکه آبرسانی استان بوشهر را از جمله مسائل آبرسانی در این استان برشمرد و گفت: فرسودگی شبکه آبرسانی به علت شرایط جوی و رطوبت، بسیار بالا است به طوی که تنها در شهر بوشهر 300 کیلومتر از شبکه آبرسانی احتیاج به نوسازی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه نمود: بیش ازهشت هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در استان وجود دارد که با توجه به اعتبارات، سالانه 250 کیلومتر آن نوسازی می گردد و در صورت مشارکت مردم، خیران، شورا ها و دهیاری ها می توان این فرایند را سرعت بخشید.

حمزه پور با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از 250 کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و روستایی در استان نوسازی شده است، اعلام کرد: انتظار داریم سال جاری 200 تا 300 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه آبرسانی استان اختصاص یابد.

او اسم کرد: با افزایش اعتبارات مصوب استان از 240 به 500 میلیارد تومان و در صورت تخصیص 70 تا 80 درصدی انتظار داریم بتوانیم طرح های نیمه تمام استان را در این بخش تکمیل کنیم و به این صورت بخشی از مسائل آبرسانی استان رفع گردد.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1875

به "از تنش آبی در سه شهرستان جنوبی تا قطع سه هزار انشعاب آب خانه باغ در بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تنش آبی در سه شهرستان جنوبی تا قطع سه هزار انشعاب آب خانه باغ در بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید