ترامپ خود را در چاله ایران گیر انداخته است

به گزارش علی آباد جدید، به گزارش خبرنگاران، در این تحلیل که از سوی بخش سردبیری واشنگتن پست آماده شده آمده است: پس از یورش شنبه به آرامکو، عربستان سعودی و آمریکا، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته اند اما بدون شواهد.

ترامپ خود را در چاله ایران گیر انداخته است

آنچه روشن است اینکه تنش ها بیشتر شده و به نظر می رسد رییس جمهور آمریکا که خود با سیاست فشار حداکثری اش، این بحران را کلید زد، اکنون هرگونه توانایی برای کنترل آن را از دست داده است.

ایران سالهاست که در سراسر خاورمیانه سیاستی تجاوزکارانه دارد اما تصمیم ترامپ برای کنارکشیدن از یک توافق بین المللی، ایران را بی دلیل اما به شکلی قابل پیش بینی، تحریک کرد تا این تجاوزگری را تشدید کند. کوشش آمریکا برای توقف کامل صادرات نفت ایران، خود یک اقدام جنگی بود.

اکنون گزینه های ترامپ برای پاسخی موثر به ایران، در قیاس با دیگر روسای جمهوری آمریکا، بسیار محدودتر است. کمتر کسی به لفاظی های او باور دارد... حتی بعضی از سرسخت ترین دشمنان ایران هم خواستار یک درگیری با اتکا به رییس جمهوری در آمریکا نیستند که پیش از این یک حمله نظامی به ایران را در آخرین دقیقه لغو کرد.

این حمله نباید بی پاسخ بماند اما بهترین پاسخ، شاید یک واکنش نظامی نباشد. ترامپ چنانچه بازهم شتابزده و بی محابا عمل کند، با ریسک پیچیده تر شدن مسائل راهبردی اش روبرو خواهد شد. ایالات متحده ابتدا باید کوشش کند تا قطعا ثابت گردد که چه کسی مسئول حمله بوده و این عملیات چگونه صورت گرفته است، سپس این اطلاعات را منتشر سازد. همچنین از آنجا که این حمله علیه عربستان بوده و نه آمریکا، نباید بدون مشورت کنگره، دست به اقدامی زد. ترامپ احتمالا با مقاومتی از سوی هر دو حزب روبرو خواهد شد.

محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی، خود نقش زیادی در بی ثباتی منطقه دارد. او با کارزار هوایی اش که هزاران غیرنظامی را در یمن کشت، به حوثی ها انگیزه ضدحمله داد. او هم مانند ترامپ، بحرانی را کلید زد که برای آن اهدافی قابل دسترس یا راهبردی منسجم نداشت و اکنون خود را در تقلای دفاع از ارزشمندترین دارایی های سعودی می بیند که احتمالا در صورت ادامه بحران، در برابر حملات بیشتر آسیب پذیر هستند.

اینطور پیداست که ترامپ اخیرا متوجه چاهی شده که برای خودش در خاورمیانه کنده است. به نظر می رسد او به کوشش فرانسه برای برگزاری دیداری با رییس جمهوری ایران، پاسخ مساعد داده باشد که چه بسا نیازمند کاهش تحریم هاست. جالب اینکه وی روز یکشنبه بازهم به تناقض گویی پناه برد و تکذیب کرد که پیشنهاد گفتگوی بدون پیش شرط با تهران را داده است حال آنکه بارها این حرف را زده بود. این همان آشفتگی ای است که ایران را به تشدید تنش وا می دارد و نهایتا ترامپ را در واکنش به آن فلج می سازد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 461

به "ترامپ خود را در چاله ایران گیر انداخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ خود را در چاله ایران گیر انداخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید