ترم سخت کرونایی، انتها خوش امتحانات رویایی، اتفاقات جالب در امتحانات نخستین ترم مجازی

به گزارش علی آباد جدید، با همه شرایط ترم سخت کرونایی، امتحانات مجازی به خوشی به انتها رسید؛ به طوری که نمره های ترم کرونایی برای بعضی دانشجوها بهترین نمره ها شد و دلشان را به دست آورد. در جریان امتحانات مجازی دانشجویان اتفاقات جالبی هم رقم خورد.

ترم سخت کرونایی، انتها خوش امتحانات رویایی، اتفاقات جالب در امتحانات نخستین ترم مجازی

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری علی آباد جدید، شیوع ویروس کرونا، نیم سال دوم تحصیلی در مراکز آموزشی را با فراز و نشیب های عجیبی رو به رو شد. به یکباره همه دانشجوها و اساتید از پای کلاس درس بلند شدند و همه چیز به رایانه و موبایل منتقل شد.

سازگاری با همه این تغییرات سریع و عظیم برای دانشجوها سخت بود، حتی اکنون که امتحانات دانشگاه ها رو به خاتمه است، هنوز هم گلایه و اعتراض دانشجوها از نواقص سیستم آموزشی پابرجاست. اساتید هم در این ترم با سختی زیادی روبرو شدند؛ اساتید که به دلیل سن بیشتر، به مراتب کمتر از دانشجویان جوان تر قابلیت تطبیق سریع با شرایط را دارند، مجبور شدند پس از یک دهه تا 3 دهه تدریس یک شبه روش تدریس را تغییر دهند و برای این کار ناگزیر به نوشتن چند باره جزوات جدید شدند.

کاری که گفته می گردد در حد 2 تا 3 ترم تدریس حضوری در دانشگاه از اساتید زمان برده است.

اما با همه این شرایط اکنون ترم سخت کرونایی با امتحانات رویایی به خوشی به خاتمه رسید، برخلاف سختی هایی که در طول آموزش مجازی وجود داشت، امتحانات اغلب به آسانی برگزار گردید و دانشگاه ها و اساتید در امتحانات مراعات حال دانشجویان را داشتند.

به طوری که نمره های ترم مجازی کرونایی برای بعضی دانشجویان بهترین نمره های ترم های گذشته شد و دل علی آباد جدیدن را به دست آورد. در این میان اتفاقات جدید و جالبی هم در جریان امتحانات مجازی دانشجویان رقم خورد.

* تقلب، یاور دانشجوهای شب امتحانی

همواره بعضی دانشجوها به اصلاح، شب امتحانی هستند؛ افرادی که در طول ترم کار چندانی به درس ندارند اما در امتحان خاتمه ترم بخواهند یا نخواهند ناگزیر به مراجعه به دروس هستند؛ برای این دانشجوها ترم کرونایی با ترم معمولی و امتحان مجازی و حضوری نه تنها تفاوتی ندارد، بلکه به دلیل غیرحضوری شدن کلاس ها، همان اندک ارتباطشان با همکلاسی ها و اساتید و دانشگاه هم قطع شده است. نتیجه این که بعضی از دانشجوها به دلیل اینکه دیگر همکلاسی های خود را حتی نمی شناسند، شب امتحان از استاد جزوه می گیرند.

شب امتحان شده و دانشجو هنوز جزوه ندارد

دانشجو تصور می نماید جزوه یک فایل PDF است اما 40 فایل PDF فقط بخشی از جزوه بوده است

بعضی دانشجویان هم با پیش فرض ادامه روال ترم های قبلی، تصور می کردند درس های ترم کرونایی هم با یک شبه خواندن ختم به خیر می گردد؛ اما گویا تغییر ناگزیر روش آموزش، رویه همیشگی جزوات را هم دست خوش تغییر نموده است؛ برای مثال دانشجویی تصور نموده جزوه درس به صورت PDF است اما بعدا معین شده که در طول ترم، استاد 16 جلسه فیلم ضبط نموده، تمرین داده و تحویل گرفته، 4 جلسه کلاس آنلاین داشته و 40 فایل PDF و پاورپوینت هم تهیه و روی سامانه بارگذاری نموده است.

دور از ذهن نیست که این دانشجوها معمولا به دلیل شرایط، ناگزیر به توسل به روش های غیرمعمول هم می شوند.

* امتحان هایی که تیمی برگزار گردید

در جریان امتحانات مجازی دانشجویان اتفاقات جالبی هم رقم خورده است که اساتید دانشگاهی و دانشجوها از آنها آگاه هستند.

الهام بذرافشان یکی از این استادان است که بعضی از اتفاقات دانشجویان خود در امتحانات مجازی را با خبرنگار فارس بازگو می نماید. او دروس ترم مجازی و امتحانات غیرحضوری را با جدیت برگزار نموده است.

این استاد دانشگاه می گوید: در جریان برگزاری امتحانات، گروهی از دانشجوها ماجرای گروه های همیار تقلب در امتحانات که با مشارکت دانشجوهای سال بالاتر تشکیل شده بودند را توضیح دادند و گفتند که با این رویه، حق بعضی از دانشجوها تضییع می گردد. برای مقابله با این نوع تقلب، سوالات امتحانات را به نوعی طرح کردم که فقط دانشجویانی که سر کلاس بوده اند و جزوه را خوانده اند بتوانند پاسخ دهند؛ اما با این حال باز هم دانشجوها شیطنت هایی داشته اند.

بذرافشان می گوید: در بخشی از امتحان ها، دانشجوها باید برگه امتحانی را پر نموده و برای من ارسال می کردند. بخشی از این کار به وسیله بارگذاری سوالات در گوگل فرم انجام شد. وقتی برگه امتحانی 2 دانشجو را تصحیح می کردم متوجه شدم همه پاسخ ها عینا شبیه به هم است و حتی سایه درختی که روی برگه ها افتاده با یکدیگر مشابه است. می دانم که بعضی از دانشجوها با مشارکت هم در امتحان ها شرکت نموده اند.

بعضی

بعضی از دانشجوها با مشارکت هم در امتحان ها شرکت نموده اند و جواب هایی عینا مشابه در برگه امتحانی داشته اند

*دانشجوهایی که به جای هم امتحان آنلاین دادند

در امتحانات ترم کرونایی، مواردی از حضور افراد دیگر در جلسه امتحان به جای دانشجویان دیده شد. در بسیاری از آزمون ها احراز هویت پیچیده نبود و دانشجو می توانست با داشتن نام کاربری و پسورد وارد سامانه امتحان گردد. به همین دلیل مواردی از این دست تقلب ها رخ داد.

بعضی دانشجویان در امتحانات مجازی، امتحان خود را به افراد دیگری می سپردند

اما این تقلب ها اگرچه با هیجان و شیطنت دانشجویی همراه است اما همواره به شادی تمام نمی گردد. استاد این درس به خبرنگار فارس، گفت: دانشجویی که به جای دوست اش امتحان داده بود، زمان امتحان خود را فراموش نموده بود و با حضور در جلسه امتحان دوست اش، امتحان خود را از دست داد.

استاد دیگری هم درباره اشتباه فردی که به جای دانشجویش امتحان داده بود، گفت: وقتی برگه ها را تصحیح می کردم متوجه شدم یک برگه زیاد است و دانشجویی با آن نام ندارم اما در عین حال یک برگه هم کم بود. متوجه شدم فردی به جای یکی از دانشجویانم در امتحان مجازی شرکت نموده و به اشتباه نام و نام خانوادگی خود را ثبت نموده است. در نهایت دانشجو هم اشتباه خود را پذیرفت.

همه تقلب ها در امتحان مجازی با شادی تمام نمی گردد

*درخواست از استاد دانشگاه برای تقلب محبت آمیز در امتحان مجازی

علاوه بر کارهای خارج از عرف دانشجوها، بعضی دوستان و آشنایان اساتید دانشگاهی هم امتحانات مجازی این ترم را به چشم فرصت دیدید.

یک استاد دانشگاه اتفاق نادری را در امتحانات مجازی با خبرنگار فارس در میان گذاشت که از یک استاد دانشگاه برای تقلب رساندن به یکی از آشنایان در امتحان مجازی یاری خواسته شده بود. این درخواست محبت آمیز با قبول جبران هزینه بود که البته از سوی استاد اجابت نشد.

بعضی افراد از دوستان خود که استاد دانشگاه هستند هم می خواهند که در امتحانات مجازی یاری یار باشند

*در امتحانات خاتمه ترم کرونایی به دانشجوها آسان گرفته شد؟

در ترمی که به دلیل کرونا با سختی هایی گذشت، سیاست کلی نظام آموزشی بر ادامه آموزش ها و به نتیجه رساندن ترم بود. با این رویه منطقی بود که سیاست کلی در امتحانات خاتمه ترم کرونایی هم مساعدت با دانشجوها باشد.

به همین دلیل این سوال که آیا در امتحانات خاتمه ترم کرونایی با دانشجوها مساعدت شد را از دانشجو، استاد و مدیر آموزشی دانشگاه پرسیده ایم.

کاظمی دانشجوی مقطع کارشناسی یک دانشگاه دولتی در تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: معمولا سوالات امتحانات این ترم به صورت تستی و آسان بود. بعضی اساتید هم سوال کوتاه دادند. یکی از اساتید هم پنج سوال چهار نمره ای طرح کرد. امتحانات باقی دروس تستی بود.

ممکن بودن تقلب هم به تصویری بودن یا نبودن امتحان بستگی داشت و اگر در درسی مثل آزمایشگاه امتحان تصویری بود امکان تقلب وجود نداشت. نهایت همه این کارها این است که دانشجوها یک ترم نمره خوب یا بهتر می گیرند.

*در ترم مجازی، مسئولیت اساتید از دانشجوها بیشتر شد

الهام بذرافشان استاد دانشگاه به این سوال این طور پاسخ می دهد: به طور قطع در این ترم، فعالیت و وظیفه اساتید چندین برابر شد. این ترم به اندازه 2 تا 3 ترم تدریس حضوری در دانشگاه برای اساتید کار برد. یکی از الزاماتی که اساتید در این ترم داشتند این بود که به دانشجوها القا نگردد که تعطیلی فعالیت های حضوری دانشگاه به معنی تعطیلی درس است و به همین دلیل اساتید ناگزیر بودند با روش های مختلف دانشجوها را به درس جلب نمایند تا علی آباد جدیدن در طول ترم به صورت پویا با درس درگیر باشند.

وی گفت: یکی از معیارهایی که در طول آموزش این ترم داشتم، تاکید بر جدی و باکیفیت بودن آموزش بود و از همین رو کوشش کردم در امتحانات خاتمه ترم هم کیفیت درس و امتحان حفظ گردد.

*در ترم ویژه کرونایی با دانشجوها مدارا شد؛ حتی در سوالات امتحان

معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار فارس، می گوید: این ترم، ترم ویژه ای بود و از این رو، این ترم نگاه مدارا به دانشجوها داشتیم. اگرچه تاکید داریم که مرجع ارزیابی استاد درس است اما خواسته عمومی شورای آموزشی این بود که اساتید با دانشجوها مدارا نمایند و حتی در برگزاری آزمون ها و تدوین و طراحی سوالات امتحانات خاتمه ترم هم ملاحظات ویژه ای داشته باشند. این خواسته شورای آموزشی دانشگاه به صورت مکتوب در قالب پیغام هایی به همکاران هیات علمی اعلام شد.

وی تاکید نمود: در سال های قبل هیچ وقت چنین موارد و مساعدت هایی را نداشتیم که برای مثال تقویم آزمون در اختیار اساتید باشد؛ بلکه همواره زمان امتحانات معین بود و تغییری هم نداشت. اما همه این مدارا و مساعدت های فعلی به دلیل شرایط ویژه این ترم بود.

ترم کرونایی تمام شد و ترم آینده هم به احتمال زیاد کرونایی است و داستان های و روایت های خاص خود را رقم خواهد زد. در همه شرایط همواره امید باقی است؛ در همین شرایط هم بعضی دانشجوها باوجود همه سختی ها و مساعدت ها، باز هم امیدوار به لطف و مساعدت اساتید هستند.

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1331

به "ترم سخت کرونایی، انتها خوش امتحانات رویایی، اتفاقات جالب در امتحانات نخستین ترم مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترم سخت کرونایی، انتها خوش امتحانات رویایی، اتفاقات جالب در امتحانات نخستین ترم مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید