کوشش برای ایجاد عدالت فضایی

به گزارش علی آباد جدید، تهران دور خود حریمی تعریف نموده که داخلش بیش از 8 میلیون نفر ساکن هستند و بیرون این مرزبندی....

کوشش برای ایجاد عدالت فضایی

تهران دور خود حریمی تعریف نموده که داخلش بیش از 8 میلیون نفر ساکن هستند و بیرون این مرزبندی بسته به شعاع نگاه قلمرویی ما به همان تعداد ساکن سکونتگاه هایی هستند که تمام گونه هایی را که تا کنون می شناسیم شامل می شوند.همه این گونه ها از غیررسمی و روستایی تا کلانشهری تحت تأثیر پدیده و فرایند شهری شدن بوده و هستند. شهری شدنی که مانند خیلی جاها آکنده از نتایج توسعه نامتوازن در مقیاس منطقه ای است.

حرکت کردن به سوی عدالت فضایی در تهران تهران دور خود حریمی تعریف نموده که داخلش بیش از 8 میلیون نفر ساکن هستند و بیرون این مرزبندی بسته به شعاع نگاه قلمرویی ما به همان تعداد ساکن سکونتگاه هایی هستند که تمام گونه هایی را که تا کنون می شناسیم شامل می شوند.بدون کوشش برای ایجاد عدالت فضایی در مقیاس سرزمینی امکان پذیر نیست. برای نیل به این اهداف به هم متصل، حرفه و رشته و دانش برنامه ریزی فضایی باید روینمودهایش را تغییر دهد. در این زمینه چند راهبرد و رویکرد را مطرح می کنم: تلفیق دیالکتیکی و تکنیکی دو حرفه برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای (آمایش) با طراحی شهری و معماری منظر و طراحی محیطی در بسط تفکر چندمقیاسی و میان مقیاسی.

توجه به کل جغرافیای یک سرزمین که تحت تأثیر عامل انسانی واقع شده است شامل جغرافیای فراوری و توزیع و مصرف و همچنین توجه به جغرافیا و قلمروهای غیرانسانی (طبیعی). بنابراین مرزهای قراردادی شهرها و حریم های آنها کم اهمیت می شوند و مطالعه مجموعه قلمروهای اکولوژیکی در کنار هم اهمیت اصلی را پیدا می نماید.

مطالعه عمیق شهری شدن در زمینه خاص خودش (مثال، پهنه شهریارـ کرج) و در نظر دریافت اینکه بخش بزرگی از جمعیت کره زمین در تراکم هایی بین 20 تا 60 نفر در هکتار زندگی می نمایند و دانش شهرسازی و مدیریت شهری هنوز نسبت به شناخت این شرایط بسیار کم توجه بوده است. سپس با نگاه امکان گرا می توان برای آن بستر شهری شده سناریوسازی کرد.

حق به برنامه ریزی باید برای همه و به طور یکسان وجود داشته باشد؛ مثال آن جمعیت حدود یک و نیم میلیون نفری است که بین تهران و کرج زندگی می نمایند. این جمعیت به تنهایی می تواند یک کلانشهر را تشکیل دهد. اما در واقع کلانشهر خاموشی است با برخورداری اندک از برنامه ریزی، هم در سطح کلان و هم در سطح طرح تفصیلی. اگر بلندپروازانه بیندیشیم برای این تعداد جمعیت به استاندارد شهرهای آلمانی باید 15 طرح تفصیلی تهیه کرد و برای این قلمرو شهری شده 160 عدد.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

*عضو هیئت علمی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 786

به "کوشش برای ایجاد عدالت فضایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای ایجاد عدالت فضایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید