توصیه های غذایی برای روزه داران در روزهای کرونایی

به گزارش علی آباد جدید، خبرنگاران/زنجان متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: با رعایت اصول تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان مسائل شایع و احتمالی در این روزها را رفع کنیم.

توصیه های غذایی برای روزه داران در روزهای کرونایی

ندا موسوی در رابطه با مسائل شایع و احتمالی در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: یبوست یکی از مسائل رایج در ایام ماه مبارک رمضان بوده که کم آبی بدن و مصرف فیبر کم در رژیم غذایی افراد دلیل اصلی بروز آن است، زیرا مدت زمان کوتاهی بین افطار تا سحر وجود دارد و افراد از نوشیدن آب غفلت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید چای را با آب اشتباه گرفت، زیرا چای ادرارآور بوده و آب بدن را دفع می کند، افزود: برخی از افراد گمان می کنند که مصرف چای عطش و تشنگی آنان را رفع می کند و نوشیدن آن را در ایام ماه رمضان افزایش داده و به همان میزان نوشیدن آب را کاهش می دهند.

این پزشک با بیان اینکه مصرف چای فراوان سبب یبوست می شود، بنابراین افراد باید بین میزان مصرف چای و آب در این ایام تعادل ایجاد کرده و بیش از 2 الی 3 استکان چای خیلی کم رنگ مصرف نکنند و آب بنوشند، شرح داد: مصرف سبزیجات و میوه ها سبب افزایش فیبر غذایی می شود؛ بنابراین مصرف سبزیجات به ویژه سبزی خوردن، سالاد و میوه را در وعده افطار و سحر خود بگنجانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با بیان اینکه افت قندخون و فشارخون یکی دیگر از مسائلی است که افراد در ایام ماه رمضان به دلیل روزه داری با مدت زمان طولانی با آن روبه رو می شوند، ادامه داد: مصرف مواد غذایی دارای کربوهیدرات بالا، قندخون را به صورت ناگهانی افزایش می دهد که افزایش ناگهانی قندخون و به دنبال آن ترشح انسولین را به همراه خواهد داشت و پس از آن نیز افت قندخون اتفاق می افتد.

موسوی با بیان اینکه کمبود آب یکی از مهم ترین دلایل افت قندخون است که فرد به صورت مکرر احساس خستگی و بی حالی می کند، اظهار کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر باید پرهیز شود، زیرا افزایش ناگهانی قندخون پس از نیم ساعت، افت قندخون را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سوء هاضمه سومین مسئله ای است که افراد در ایام ماه مبارک رمضان روبرو می شوند، افزود: برخی از افراد پس از ساعاتی روزه داری احساس لرزش دست و پا، گرسنگی، احساس نیاز به مواد غذایی شیرین، ضربان قلب بالا و عرق سرد می کنند که به این افراد توصیه می شود زمانی که روزه خود را با خرما و آب ولرم باز می کنند حتما از مواد غذایی حاوی پروتئین مانند شیر برنج، فرنی، سوپ و غیره برای جلوگیری از افت قندخون استفاده کنند.

این پزشک با بیان اینکه توصیه می شود فعالیت بدنی در این ایام باید کم تا متوسط (در حد پیاده روی پس از وعده افطار و یا سحر که در معرض نور آفتاب قرار نگیرند) باشد، شرح داد: روزه داری در نوجوانان متفاوت نبوده ولی نیازهای آنان متفاوت است؛ آنان باید وعده های غذایی افطار، شام و سحر، میوه ها و سبزیجات و شیرینی جات (زولبیا و بامیه) را به میزان نیاز خود مصرف کرده و افراط نکنند.

متخصص تغذیه، با تاکید بر اینکه خانم های باردار و شیرده به هیج عنوان مجاز به روزه دریافت نیستند، خاطرنشان کرد: روزه داری افرادی که مسئله ای برای روزه دریافت دارند طبق نظر پزشک است، ولی عمدتا بیمارانی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند و با وجود مصرف دارو باز فشارخون بالا را تجربه می کنند و افرادی که قبلا هم تجربه بیماری پس از روزه داری را داشته اند نیز، مجاز به روزه دریافت نیستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1091

به "توصیه های غذایی برای روزه داران در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های غذایی برای روزه داران در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید