خانه های بوم گردی ارزانتر از هتل ولی محروم از تبلیغات

به گزارش علی آباد جدید، یک فعال گردشگری روستایی، نبود تبلیغات برای خانه های بوم گردی را یکی از مسائل در این عرصه عنوان نمود و گفت: در این خانه ها بهترین غذاهای محلی با گوشت بره و لبنیات روستایی به گردشگران با کمترین هزینه نسبت به اقامت در هتل ارائه می گردد.

خانه های بوم گردی ارزانتر از هتل ولی محروم از تبلیغات

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن چیه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، چند صباحی است که در حوزه گردشگری اقامتگاه های بوم گردی مورد توجه قرار گرفته است و حتی در این راستا تسهیلات قابل توجه ای را نیز برای رونق این بخش از حوزه گردشگری مطرح شده است ولی با این وجود فعالان این حوزه از عدم معرفی خانه های بوم گردی به گردشگران گلایه دارند.

در این رابطه محمدی که در روستای قلعه نو خرقان در 24 کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام در نزدیکی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، چندین خانه بوم گردی برای استراحت و اقامت گردشگران و مسافران فراهم نموده است، به خبرنگاران عنوان می نماید: ما در خانه های بودم گردی بهترین غذاهای محلی را با کمترین هزینه اقامت به گردشگران ارائه می کنیم ولی اصلاً مسافران شناختی نسبت به خانه های بوم گردی ندارند چون به خوبی معرفی نمی شوند و ما نیز امکانات و وسیله تبلیغات نداریم.

وی با اشاره به پتانسیل روستاها در حوزه گردشگری، ادامه می دهد: در روستاها دیگر امکان کشاورزی به مانند گذشته وجود ندارد، خیلی ها از روستاها رفتند، همین سال جاری هم با توجه به کمبود آب، از برای برداشت آب با موتور از ما کلی پول می گیرند، با این شرایط دیگر کسی در روستا نمی ماند، بنابراین خانه های بوم گردی به نوعی به حیات روستاها رونق می بخشد ولی باید از نظر مالی به صرفه باشد تا بتوانیم هم این خانه ها را تجهیز کنیم و هم تعداد آنان را بیشتر کنیم ولی این مسئله به حضور بیشتر گردشگر بستگی دارد.

محمدی با بیان اینکه در خانه های بوم گردی مثلاً در روستای قلعه نو خرقان، بهترین غذای محلی از گوشت بره و لبنیات محلی به گردشگران داده می گردد، گفت: هزینه اقامت در خانه های بوم گردی بسیار کمتر از هتل و مسافرخانه است ولی متاسفانه ما روستائیان که بعضی مواقعه خانه های اقامت خودمان را در اختیار مسافران قرار می دهیم ولی وسیله و امکانات معرفی این خانه های بوم گردی به گردشگران را نداریم.

وی ادامه می دهد: اگر خانه های بوم گردی در روستاها به گردشگران خوب معرفی گردد مسلماً انگیزه برای احیای خانه های قدیمی در روستاها وجود خواهد داشت، زیرا به هر حال خانه های بسیاری در روستاها خالی باقی مانده است و احیای این خانه ها که هنوز هم با بافت های قدیمی و با دارا بودن کوره های نان پزی و حتی عبور کانال های قنات در همین روستای خرقان وجود دارد ولی خالی از سکنه است و باید تضمینی از آمدن گردشگر باشد تا افراد انگیزه ای پیدا نمایند تا برای احیای این خانه های روستایی قدیمی اقدام نمایند که مهمترین انگیره معرفی این خانه های بوم گردی به مسافران و گردشگران است.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی پتانسیلی برای گردشگری روستایی

شیخ ابوالحسن خرقانی در روستایی به نام قلعه نو خرقان در 24 کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام آرمیده است. مجموعۀ آرامگاه با توپوگرافی جالب به صورت باغ ایرانی است و نهر آبی از کنار آن روان است و در کنار آن مکانی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته اند. در وسط مجموعه بنای آرامگاه و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است؛ محراب این مسجد که متعلق به دوره ایلخانی است از جمله مهمترین بخش های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده و در آن نوشتار فارسی به کار رفته که بدین مضمون است: گفت علی شیخ قدس الله رحمه: قبله بر پنج است؛ کعبه، قبله مومنان است. بیت المعمور، قبله فرشتگان است. عرش، قبله دعا گویان است و حق، قبله جوانمردان و دوستان.

هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید

گفته می گردد شیخ ابوالحسن بر سر در خانقاه خود چنین نوشته بود هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد. امروزه این گفتار بشر محبت آمیز، شعار ملی گردشگری کشورمان است.

به گزارش خبرنگاران، همچنین در این راستا مرتضی رحمانی موحد - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از اختصاص بیش از 14 میلیارد تومان تسهیلات به 258 طرح گردشگری روستایی و بوم گردی اطلاع داد و گفت: پرداختن به موضوع آموزش متقاضیان راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و پرسنل با تهیه بسته های آموزشی در حال اجرا است.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 808

به "خانه های بوم گردی ارزانتر از هتل ولی محروم از تبلیغات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های بوم گردی ارزانتر از هتل ولی محروم از تبلیغات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید