خبرنگاران آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکرونا

به گزارش علی آباد جدید، تهران- خبرنگاران- در یادداشت روزنامه ایران آمده است: تاریخ اندیشه و شناخت علمی؛ بیش از هر واقعیت دیگر در خود شواهد و نشانه هایی از تحول و تغییر مستمر دارد که دیرزمانی است اندیشمندان این عرصه را به غور و آنالیز فراخوانده و حاصل کوشش شان را در بیان ظهور و فرود آرا، الگوها و سرمشق های تجربه و محقق شده می بینیم.

خبرنگاران آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکرونا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

روزنامه ایران یکشنبه 20 مهر یادداشتی را به قلم منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، منتشر نموده است که در ادامه متن آن را می خوانیم: بی گمان این تطور بیش از هر چیز ریشه در روبروه با شرایط تازه و سربرآوردن پرسش ها و مسائل جدید در ساحت های نظری و عملی دارد. تاریخ دانش گواه بر این است که مداقه و تأمل در هر کدام از این ساحت ها جریان ساز بوده است ...

چرا که به تعبیر مولوی: هم سؤال از علم خیزد هم جواب؛ مهم اینکه در شرایط پرتغییر بقا، استمرار و بالندگی هر نهاد و نظامی به میزان توان آن در افق گشایی و داشتن نگاه آینده نگر و نیز خط مشی های بدیل و چندگانه است تا به اقتضای شرایط، منابع و فرصت های در اختیار مناسب ترین را انتخاب و با کمترین وقفه و تعلیق هایی که در راستا گریزی از آنها نیست؛ حرکت مجموعه را استمرار بخشد. پر پیدا است که در این راه آسیب شناسی بموقع و درست پیغامدهای مترتب بر خط مشی و رویه های گزینش شده امری واجب و الزامی است. البته ورود و اعتنای به این مهم نیز نشانی از هوشمندی و فراست یک مجموعه دارد که خود انتقادی و خود کاوی را فرصتی برای نیل به برطرف کاستی ها و آسیب ها و رسیدن به مطلوب های بیشتر می داند؛ که از این بابت باید کوشش دست اندرکاران این کنفرانس را شایسته تقدیر بدانیم.

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که جامعه جهانی از جمله کشور ایران با شیوع ویروس کووید 19 روبرو با شرایط تازه ای شده است. این روبروه برای مجموعه هایی که هویت خود را با حضور و فعالیت های جمعی و گروهی اثبات می نمایند؛ مانند دانشگاه ها و مراکز آموزشی نمود و پیدایی بیشتر دارد. از طرفی انجام مأموریت ها و کارویژه های تعریف شده برای این مجموعه ها می طلبید که واکنش های فوری را به شرایط عارض شده داشته باشند.

بدیهی است که بازنمایی این واکنش ها را باید در بازآرایی ها و باز تنظیمات جدید دید که بی گمان این امر در بخش آموزش نهاد دانشگاه و مراکز آموزش عالی نمایی بیشتری دارد. واقعیتی که خود را در سیاست تلفیقی آموزش مجازی و حضوری در قالب چرخشی تازه نشان داد. چنین چرخشی بنا به ماهیت و الزام های مربوط به آن به سان هر تغییر و چرخش دیگر به رغم همه محسنات و قوت هایی که دارد به دور از هزینه و آسیب هم نیست. چرا که نظام تعامل، چارچوب های ذهنی، سبک ها و عادت واره های ویژه خود را دارد.

نکته شایان اهمیت این است که نظام آموزشی باید نوعی بازیادگیری و بازکاوی مستمر را در دستور کار خود داشته باشد زیرا اگر از عملکرد گذشته خودشان و دیگران نیاموزند و نتوانند راهکارها و تمهیدات درست کاری را درست و بموقع به کار گیرند ناچار خواهند بود که خطاهای خود را تکرار نمایند و این یعنی انفعال و ناکارآمد شدن. تجربه نشان می دهد وقتی امکان آموزش به صورت حضوری فراهم نیست سیستم های آموزشی با بهره مندی از تکنولوژی و ایده های خلاقانه باید بتوانند مأموریت خود را به انتها برسانند و آموزش الکترونیکی از مناسب ترین رهیافت های این کوشش گسترده است.

افزون بر این سهم شیوه های نوین آموزش الکترونیکی بویژه وقتی که در بستر فضای مجازی قرار می گیرند؛ در یادگیری های خود راهبر و نیز فراگیری و پایداری آنها از حیث فضا و زمان نباید نادیده گرفته گردد. واقعیتی که با بحث های حوزه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی نیز ربط وثیقی دارد.

آن گونه که از تحلیل دورنما و اهداف این شیوه از آموزش برمی آید، هدف کلی از ایجاد و توسعه آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جست وجوپذیر در دوره های تحصیل و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهینه سازی شیوه های ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق تر و جدی تر است. زیرا در گذر به جامعه اطلاعاتی و عصر دیجیتال نقش عمده ای متوجه نهادهای آموزشی است. لذا آموزش و یادگیری نیز باید براساس روینمودهای جدید تنظیم گردد و یکی از مؤثرترین ابزارها در وارد شدن به این پهنه، گسترش آموزش الکترونیکی در سطوح مختلف می باشد.

مقصودمان از آموزش الکترونیکی یا آموزش مجازی پارادایم جدیدی است که در حوزه آموزش و یادگیری پدید آمده است و در واقع نوعی از یادگیری است که در هر زمینه، برای هر فرد، در هر زمان و در هر مکان، به صورت مادام العمر فراهم باشد. آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و راه چاره جامعی است که برای کشورهایی که خواستار حرکت در راستا فناوری روز و تغییر روش ها و محیط های آموزشی خود هستند، امکان دستیابی به شیوه های نوین آموزشی را فراهم می کند اما باید بدانیم که هر رویکرد علمی، به شرط آنکه درست طراحی و جاری گردد در حد و اندازه خود خروجی و نتایج اثربخش دارد و از این رو انتظار حل همه مسائل آموزشی و قابلیت ایجاد هر نوع تغییراتی در فراگیران، در کوتاه مدت، می تواند ساده انگارانه باشد.

لیکن انتظار می رود که برنامه ریزان آموزشی نهایت اهتمام و کوشش خود را صرف کاهش آسیب های موجود و احتمالی نمایند. تا فراگیران با خاطری آسوده و به دور از اضطراب و با حفظ استقلال و اعتماد به نفس، به فعالیت های مورد نظر خود بپردازند و محتوای مورد احتیاج خود را دریافت نمایند. کارنامه حاصل از کوشش های صورت گرفته در این هفت ماه اخیر نشانگر نکات سودمندی چون: درک سریع تغییرات حادث شده؛ سرعت همسازی و همراهی با کار در فضای مجازی؛ کاربست ابزارها و تکنولوژی های نو؛ و خلاقیت در فراوری محتوای علمی هستیم.

*پیغام به کنفرانس

آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران

منبع: ایرنا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1356

به "خبرنگاران آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید