خبرنگاران شبیه ساز طول موج نور خورشید در دانشگاه تبریز ساخته شد

به گزارش علی آباد جدید، تبریز - خبرنگاران - شبیه ساز طول موج های مختلف نور خورشید ال ای دی و اس ال ای دی برای رشد گیاه در دانشگاه تبریز ساخته شد.

خبرنگاران شبیه ساز طول موج نور خورشید در دانشگاه تبریز ساخته شد

یکی از پژوهشگران این طرح روز شنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: کاربرد این ال ای دی ها در گلخانه ها و پرورش محصولات گلخانه ای است.

امیر ارکانی اظهار کرد: این ال ای دی ها طول موج های مختلف نور خورشید را قابل تنظیم می نماید، موجب بهبود شرایط نوری در محیط های گلخانه ای می گردد و در واقع شبیه سازی نور خورشید است.

وی اضافه نمود: این ال ای دی ها نسبت به مدل های قبلی انرژی کمتری مصرف می نمایند ساخت آن ساده تر و برای طول موج های مختلف قابل تنظیم بوده که کاربرد اصلی آن در رشد محصولات گلخانه ای است.

ارکانی یادآور شد: رشد نقاط کوانتومی برای ساخت سلول های خورشیدی، دیودهای نوری و اس ال ای دی های نوری مورد استفاده قرار می گیرند و ساخت آن موجب کاهش واردات و صرفه جویی ارزی می گردد چون این افزاره ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

دیگر پژوهشگر این طرح نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: سنتز نقاط کوانتومی برای استفاده در ال ای دی، اس ال ای دی و سلول های خورشیدی که خودمان ساخته ایم، ایجاد نورزایی می نمایند.

سنتز نقاط کوانتومی و سلول های خورشیدی ایجاد نورزایی می نمایند

مهدی ایرجی اضافه نمود: کاربرد این افزاره ها کاربرد پزشکی، ساختمان های هوشمند و نظامی نیز کاربرد دارد، این شبیه ساز نور خورشید سال جاری ثبت اختراع شده است.

ایرج عسگری معاون پژوهشی دانشگاه تبریز نیز که مدیریت این طرح پژوهشی را برعهده داشت، گفت: این اختراع طرح مشترک پژوهشکده فیزیک و دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده که در حدود یکسال به ثمر رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1354

به "خبرنگاران شبیه ساز طول موج نور خورشید در دانشگاه تبریز ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شبیه ساز طول موج نور خورشید در دانشگاه تبریز ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید