زمین مسکونی به 7 هزار خانوار روستایی آذربایجان غربی واگذار شد

به گزارش علی آباد جدید، خبرنگاران: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا به امروز به 7 هزار خانوار روستایی زمین مسکونی واگذار نموده و 2 هزار و 300 هکتار زمین جدید دیگر نیز از اداره منابع طبیعی درخواست شده است.

زمین مسکونی به 7 هزار خانوار روستایی آذربایجان غربی واگذار شد

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران از ارومیه، ایوب عزیزی در سال 85 به عنوان مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی مشغول به خدمت شد، وی دانش آموخته رشته مهندسی عمران در سطح کارشناسی و فوق لیسانس مدیریت تحول از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد است.

خبرنگاران با عزیزی مصاحبه ای انجام داده که ماحصل آن در پی می آید.

خبرنگاران: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا چه اندازه به ساخت مسکن به شیوه اسلامی و ایرانی نظارت و توجه دارد؟

عزیزی: هم اکنون در تمامی روستاهای آذربایجان غربی احکام و ضوابطی در زمینه ساخت اماکن روستایی تعریف شده که براساس آن بافت و معماری موجود روستاها با توجه به اقلیم هر شهرستان مورد توجه نهاده شده شده است و در این رابطه دفاتر فنی روستایی متولی تهیه نقشه واحدهای مسکونی هستند که نقشه های روستایی توسط ضوابط تهیه شوند.

خبرنگاران:با توجه به اینکه تا 10 سال آینده احتیاجمند ساخت 20 میلیون واحد مسکونی در کشور هستیم آیا برنامه عملی برای بخش مسکونی در استان ارائه شده است؟

عزیزی: چیزی که برای روستاها تعریف شده و ما اطلاع داریم همان ساخت 200 هزار واحد روستایی به صورت سالیانه در سطح کشور است البته اینها به وسیله تسهیلات بانکی هستند و در کنار آن خود بخش خصوصی نیز فعال است و حتی یک تعداد واحدها نیز ساخته شده که اصلا آمار آن وجود ندارد و هر 5 سال یکبار که آمایش نفوس مسکن در سطح کشور به انجام می رسد آمار در آنجا ارائه می گردد.

خوشبختانه به خاطر اینکه ارزش افزوده در واحدهای مسکونی روستایی وجود ندارد افرادی که در روستاها اقدام به احداث مسکن می نمایند به خاطر احتیاج واقعی به مسکن است و بحث بورس بازی و معامله در کار نیست و چه بسا روستاهایی وجود دارد که برای ساخت واحد مسکونی 20 میلیون هزینه می گردد اما اگر آن را به فروش گذارند حتی نصف قیمت هم نتوانند بفروشند.

خبرنگاران:در حال حاضر 11 میلیون نفر دختر و پسر مجرد در سراسر کشور وجود دارد و در آذربایجان غربی نیز تعداد بی شماری در سن ازدواج هستند، اما مهمترین و عمده ترین مشکل آنها علاوه بر مسئله بیکاری، معضل مسکن است، در این رابطه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چه اقدامی برای حل این مشکل در نظر دارد؟

عزیزی: با توجه به اینکه عمده برنامه ها و فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها بوده و اهداف و سیاست هایش نیز در رابطه با تامین مسکن مقاوم روستایی است، یک بخشی از آن نیز مربوط به ساخت مسکن برای زوج های جوان بوده و در این زمینه با توجه به اینکه از احتیاجهای اولیه ساخت مسکن، تامین زمین، منابع اقتصادی و سپس نیروی فنی ماهر برای راهنمایی و اجرای سرمایه به شکل صحیح است، هم اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بسیاری از روستاها آماده واگذاری زمین است.

در این رابطه تفاهم نامه ای بین بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاورزی به وجود آمده که اداره منابع طبیعی تمامی زمین هایی که در نزدیکی محدوده روستاها وجود دارد در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد و نیز براساس ماده 4 قانون ساماندهی و حمایت از فراوری و عرضه مسکن، تمامی دستگاه های دولتی مکلف شده اند که زمین های خود را اختیار این بنیاد برای تامین مسکن قرار دهند.

بنابراین در روستاهای استان این آمادگی وجود دارد که به جوانان و فاقدان مسکن و افراد واجد شرایط زمین واگذار گردد و در این رابطه تا به امروز به 7 هزار خانوار زمین مسکونی واگذار شده و 2 هزار 300 هکتار نیز به تازگی از اداره منابع طبیعی درخواست نموده ایم که از این رقم تا به امروز 600 هکتار به بنیاد مسکن واگذار شده و در حال قطعه بندی برای واگذاری آن هستیم.

خبرنگاران: شرایط واگذاری زمین به روستاییان چیست؟

عزیزی: از شرایط واگذاری زمین به روستاییان این است که ساکن آن روستا و فاقد مسکن و زمین باشند، بنابراین اگر فرد توسط شورا و دهیاری مورد تایید نهاده شد، این بنیاد از قطعات تفکیک شده به وی واگذار می نماید و علاوه بر آن در گام بعدی افرادی که خواستار کوچ از شهرها به روستاها هستند با تسهیلات 4 درصدی بانک زمین به آنها واگذار می گردد.

خبرنگاران:در حال حاضر چند اداره بنیاد مسکن در سطح استان وجود دارد؟

عزیزی: در تمامی 17 شهرستان استان بنیاد مسکن وجود دارد.

خبرنگاران: چند نفر نیروی انسانی در این اداره کل مشغول هستند و آیا کمبود نیرو در این رابطه وجود دارد؟

عزیزی: نزدیک به 200 نفر نیروی بنیاد مسکن اعم از نیروی شرکتی و مشاوره با این بنیاد همکاری می نمایند و حتی بنیاد مسکن احتیاجهای خود را به وسیله نظام فنی روستایی که جزو بخش خصوصی هستند تامین می نماید اما فعلا کمبود نیروی انسانی در این بنیاد وجود نداشته چون در بنیاد مسکن این انعطاف وجود دارد که هر زمانی نیرو احتیاج شد به وسیله بخش خصوصی تامین شده و هر زمان فعالیتش کاهش یافت نیرویش را تعدیل کند.

خبرنگاران: در انتها اگر حرف خاصی باقی مانده بفرمایید؟

عزیزی: درخواست من از روستاییان این است که آنها از شرایطی که فراهم شده نهایت استفاده را بنمایند برای مثال وام مسکن در شهرها با سود 32 درصد انجام می گردد در حالی که در روستاها با تسهیلات 4 درصد انجام می گردد و حتی زمین به صورت قول نامه ای واگذار شده و هیچ گونه سپرده گذاری احتیاج ندارد بنابراین باید از این فرصت به وجود آمده استفاده کرد تا در حوادث طبیعی نتیجه آن را ببینند.

درست است که هم اینک هزینه های ساخت مسکن به میزان 10 درصد افزایش یافته اما واحدهای مسکونی به خاطر ایمن سازی به نوعی بیمه هستند بنابراین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در 17 شهرستان استان آماده ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن روستایی است.

گفت وگو از نصیبه نیک زاد قوشچی

منبع: تسنیم
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 993

به "زمین مسکونی به 7 هزار خانوار روستایی آذربایجان غربی واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین مسکونی به 7 هزار خانوار روستایی آذربایجان غربی واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید