سایه بیمه پس از افزایش قیمت خودروها تا چه میزان اَمن است؟

ورود موج نوسان قیمتی و افزایش نرخ خودرو ها در سال گذشته این نگرانی را بین عموم مردم راه انداخته است که آیا بیمه نامه ها با توجه به گرانی اتومبیل از تعهدات خود می کاهند؟

سایه بیمه پس از افزایش قیمت خودروها تا چه میزان اَمن است؟

به گزارش خبرنگار ، ایران به عنوان سی و هشتمین کشور سانحه خیز آن هم در تصادفات جاده ای در دنیا واقع شده است. موضوعی که سال هاست با اعمال قوانین و نظارت ها، تصمیم جدی برای کاهش آن گرفته شده است، اما تصادف امری اجتناب ناپذیر بوده که باید آن طرف داستان، یعنی جبران خسارات را نیز در نظر گرفت.

بیمه ها به عنوان یک نهاد بین المللی، سفیران پرداخت خسارت های وارد شده به انواع اتومبیل ها اعم از سواری، سنگین و موتور سیکلت ها هستند. هم اکنون در ایران بیش از 19 میلیون و 700 هزار سواری و وانت، یک میلیون خودرو سنگین و 11 میلیون و 230 هزار دستگاه موتورسیکلت وجود دارد.

گفته می شود از این بین خودرو، تنها 5 میلیون خودرو بیمه بدنه دارند که یکی از دلایل استقبال کم مردم از بیمه بدنه نیز، اختیاری بودن آن در قبال سایر بیمه هاست. نقطه تمایز بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث این است که در بیمه نامه بدنه، خسارت وارده به اتومبیل فرد خاطی و مقصر پرداخت می شود و تفاوت آن با بیمه نامه شخص ثالث از این جهت است. گفته می شود ضریب نفوذ بیمه بدنه خودرو در ایران کمتر از 15 درصد است این امر خود جای تامل دارد.البته در ابتدای سال حق بیمه شخص ثالث بر خلاف سقف آن، افزایش قیمتی را تجربه کرد که مسئولان دلیل آن را افزایش دیه در سال جاری خواندند.

نرخ بیمه های شخص ثالث خودرو های سواری اعلام شد + جدول

اما موضوع اصلی این گزارش به نوسانات نرخی و گرانی خودرو و تاثیر آن بر عملکرد بیمه ها می پردازد، اینکه آیا بیمه ها در قبال افزایش قیمت خودروها، خدمات خود را کاهش خواهند داد یا راه حل هایی برای افزایش سهم خدمات برای مشتریان خواهند داشت؟! به همین دلیل برای روشن شدن ماجرا به سراغ یکی از مسئولان امر رفتیم.

رانندگان نسبت به افزایش سقف بیمه شخص ثالث هوشیار باشند

علی راهنمایی کار، رئیس اداره نظارت بر بیمه خودروهای کشور در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به طرح جدید بیمه نامه شخص ثالث بیمه مرکزی اظهار کرد: هم اکنون قانون بیمه شخص ثالث مانند سال های قبل اجرایی می شود و به نظر می رسد قانون جدید در دست تدوین و برای اجرا در سال های آینده آماده می شود. بنابر این معتقدم به علت اهمیت بالای صدور بیمه نامه شخص ثالث برای هر خودرو باید در این زمینه بهترین اطلاع رسانی از جانب رسانه ها صورت بگیرد.

او ادامه داد: در قانون جدید این امکان فراهم خواهد شد تا خریدار بیمه نامه یعنی صاحب خودرو به هنگام خرید بیمه، اسامی استفاده نمایندگان از این بیمه نامه را در قرار داد قید کند، این افراد می تواند شامل پدر و مادر، همسر، فرزندان و فرزند بلا واسطه (نوه) را می تواند اعلام کند. این امر هم به علت انتقال تخفیف بیمه نامه مورد احتیاج است چرا که فرد به هنگام انتقال تخفیف بیمه نامه باید اقارب (نزدیکان یا همان خانواده) را به بیمه مورد استفاده خود اعلام کند.

این مقام مسئول ادامه داد: تمام این اقدامات جهت های بعدی مالکان خودرو را برای انتقال تخفیف بیمه ای و همچنین استفاده شوندگان از بیمه را هموارتر می نماید البته این قانون ثمره مثبت دیگری را هم به دنبال خواهد داشت، آن هم استفاده هر شخص تنها از خودروی تحت مالکیت خود است.

راهنمایی کار بیان نمود: این شبهه نباید بین آحاد جامعه ایجاد شود که بیمه مرکزی قصد صدور بیمه نامه برای هر فرد را دارد این موضوع بار ها مورد تکذیب قرار گرفته است و قصد ما تنها بروزرسانی اطلاعات استفاده نمایندگان از بیمه نامه خودروهاست.

رئیس اداره نظارت بر بیمه خودرو های کشور در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به نوسانات ارزی و افزایش نرخ خودرو، بیمه ها توانایی تقبل خسارات وارده بر خودرو ها را ندارند؟ گفت: نوسان نرخ خودرو ها در بیمه نامه ثالث معنی ندارد چرا که بر اساس سقف تعهد بیمه نامه ملزم به جبران خسارت هستیم.

او ادامه داد: اما زمانی که خسارت وارده به خودرو بیش از سقف تعهد بیمه ای باشد قابل پرداخت نیست بنابر این در این زمان، رانندگان باید به سقف بیمه های مورد قرار داد خود توجه داشته باشند. به طور مثال اگر در تصادفی فرد 15 میلیون تومان خسارت دیده باشد و سقف بیمه نامه وی 9 میلیون تومان باشد او می تواند 9 میلیون تومان را دریافت و 6 میلیون تومان را از جیب خودش پرداخت کند.

راهنمایی کار در پاسخ به این سوال که پس نقش بیمه چطور می تواند پر رنگ تر شود؟ بیان نمود: مشکل اینجاست که مالکان خودرو ها با افزایش قیمت خودروها، نسبت به افزایش سقف بیمه نامه خود اقدام نمی نمایند. هر فرد با افزایش سقف بیمه نامه خود می تواند خودروی خود را بیش تر تضمین و مورد حمایت بیمه نامه ها قرار دهد.

او توضیح داد: سقف اجباری بیمه ها 9 میلیون است و مالکان می توانند تا سقف 180 میلیون تومان این سقف را افزایش داده و خریداری نمایند. اما این بین یک ایرادی نیز موجود است که حال خودرو های بالای 180 میلیون تومان را چطور می توان مورد پرداخت بیمه قرار داد که در این صورت بازهم در تصادف بیمه شخص ثالث میزان سقف را پرداخت می نماید و مابقی خسارات بر عهده فرد مقصر باز می شود.

راهنمایی کار گفت: در بیمه نامه بدنه زمانی ماشین را بیمه می کنید برای بیمه گر تعهد ایجاد می کنید به طور مثال اگر یک پژویی را تا سقف 20 میلیون بیمه می کنید برای بیمه گر تا سقف 20 میلیون تومان تعهد ایجاد نموده اید، اما با تغییر نرخ و افزایش قیمت خودرو باید مطابق با نوسانات نسبت به افزایش سقف تعهد بیمه خود اقدام کنید. البته شرکت های بیمه گر در ایران برای بروزرسانی قیمت خودرو ها و همکاری بیمه ها برای سهولت در این امر به مشتریان بسته های ویژه ای را معرفی می نماید تا رانندگان ملزم به مراجعات روزانه یا ماهانه به شرکت های بیمه ای نباشند.

پیشنهاد افزایش سقف بیمه شخص ثالث را به دولت داده ایم

غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار ، از احتمال افزایش سقف بیمه شخص ثالث اطلاع داد و گفت: بیمه مرکزی هر سال در جلسه شورای عالی بیمه درباره سقف بیمه و افزایش آن برنامه ریزی و تصمیماتی را اتخاذ می نماید.

او ادامه داد: اما اینکه به طور اتوماتیک نسبت به افزایش سقف اقدام کند ممکن نیست. ابتدای بیمه مرکزی موضوع افزایش سقف را شورای عالی بیمه آنالیز، سپس در قالب طرح به دولت ارائه می نماید، دولت نیز پس از تصویب طرح آن را به صورت لایحه به مجلس ارائه می نماید.

رئیس بیمه مرکزی بیان نمود: با توجه به افزایش قیمت ها و نوسانات نرخی، پیشنهاد افزایش سقف بیمه شخص ثالث را تدوین به دولت ارائه خواهیم کرد.

این روزها ترس جامعه از گرانی اقلام و ملزومات یک خودرو منجر می شود که بیشتر به سمت بیمه ها واستفاده از خدمات آن ها روی بیاورند، به گفته وزیر اقتصاد و دارایی پیشرفت صنعت بیمه خوشایند بوده اما قابل رضایت نیست. سبک ها و روش های جذب و حفظ مشتریان تا حدودی احتیاجمند بروزرسانی است.

البته سال گذشته بیمه مرکزی در اطلاعیه های پیاپی از رانندگان خواست تا برای افزایش سقف بیمه ای خود جهت بهره مندی بیشتر از خدمات بیمه ای اقدام نمایند که به نظر به علت افزایش قیمت سایر اقلام مصرفی و مایحتاج روز، استقبال چندانی از این اطلاعیه ها نشد!

بیمه گذاران بیمه بدنه ،سرمایه خود را افزایش دهند

باید فرهنگ استفاده از بیمه نامه های اختیاری با یاری مسئولان کشوری در بین مردم نهادینه شود، چرا که ضریب نفوذ بیمه در کشور ها بشدت وابسته به شرایط مالی خانوارها و کشور بستگی دارد. زمانی که افراد نتوانند مایحتاج مورد احتیاج زندگی خود را به سهولت تهیه نمایند قطع به یقین به سراغ استفاده از خدمات به ظاهر فرعی نظیر بیمه نخواهند رفت.

هر چند خودرو نیز از جمله مایحتاج یک زندگی در کشور های به شمار رفته و حفاظت از آن توسط بیمه های نیز ملزم خواهد بود بنابر این در سرانجام می توان گفت، عملکرد خوب شرکت های بیمه ای احتیاجمند 2 بازوی قوی است. ابتدای بهبود شرایط مالی و راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری بیشتری در صنعت بیمه و دیگر امر مهم نظارت به موقع و برخط سازمان های نظارتی بر عملکرد شرکت های بیمه گر است.

چراکه این بین هستند شرکت هایی که در قبال تعهد امضا شده در قرار داد ها کارشکنی نموده و منجر به کاهش سرمایه اجتماعی بخش بیمه کشور می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 17 مهر 1398 شناسه مطلب: 406

به "سایه بیمه پس از افزایش قیمت خودروها تا چه میزان اَمن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه بیمه پس از افزایش قیمت خودروها تا چه میزان اَمن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید