چین همیشه نقش بی طرف و هدفمند در مذاکرات هسته ای با ایران داشته است

به گزارش علی آباد جدید، خبرنگاران: یک خبرگزاری چینی در گزارشی به آنالیز نقش پکن در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت که چین همیشه نقش بی طرف و هدفمند در مذاکرات هسته ای با ایران داشته است.

چین همیشه نقش بی طرف و هدفمند در مذاکرات هسته ای با ایران داشته است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری شینهوا در گزارشی درباره برنامه هسته ای ایران نوشت: طی سال گذشته، گروه 1+5 در مذاکرات سختی در راستای رسیدن به توافق جامعی درباره برنامه هسته ای ایران درگیر بودند.

در نوامبر 2013 شش کشور انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا به توافق موقتی در ژنو دست یافتند، جایی که ایران موافقت کرد تا برنامه هسته ای خود را در مقابل کاهش تحریم ها، محدود کند.

اگر چه ضرب الاجل این مذاکرات دو بار تمدید شده اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

چین همیشه نقشی سازنده در مذاکرات هسته ای داشته است

شینهوا در ادامه این گزارش نوشت: چین به عنوان یکی از اعضای گروه مذاکره نماینده، همواه رویکردی مسئولانه، عادلانه و هدفمند در قبال موضوع هسته ای ایران داشته و نقشی سازنده در ارائه پیشنهادات در مذاکرات داشته است.

چین نقش بی طرف و هدفمند خود در مذاکرات را حفظ نموده است

چین به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل و عضوی از مذاکرات هسته ای با ایران همیشه موضع مسئولانه، بی طرف و هدفمند خود را حفظ نموده و به صورت فعال گفت وگوهای صلح را به پیش می برد و نقشی مهم در پیشبرد روند مذاکرات داشته است.

چین از تواقفی که ماه پیش حاصل شد استقبال نموده و از آن به عنوان گام نخست مهم در روند حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران دانسته است.

مذاکره تنها رویکرد مناسب برای حل موضوع هسته ای ایران است

این توافق بار دیگر ثابت کرد که گفت وگو و مذاکره تنها رویکرد با دوام و مناسب برای حل موضوع هسته ای ایران بوده و در راستای منافع مشترک تمامی گروه ها است.

ضمناً، چین با کوشش ایران برای توسعه تسلیحات اتمی مخالفت نموده و از ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه حمایت نموده است.

شینهوا در این گزارش نوشت: چین امیدوار است که تمامی گروه ها توافقنامه را به طور مناسب اجرا نموده و شتاب خوب گفت وگو و مذاکرات را حفظ نموده و به سوی حل طولانی مدت و جامع موضوع هسته ای ایران گام بردارند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت: چیزی که هم اکنون مطرح است اجرای مناسب توافقنامه است.

وی همچنین تاکید نمود که لازم است که هیچگونه زمانی برای پیشبرد مذاکرات با هدف دستیابی به توافق نهایی که راه چاره جامع باشد، از دست داده نشود.

مذاکره نمایندگان باید با فشارهای داخلی و بین المللی بی سابقه ای مقابله نمایند

شینهوا نوشت: اختلافات چشمگیر و بی اعتمادی طولانی مدت این موضوع را مطرح می سازد که در گفت وگوهای آینده، مذاکره نمایندگان باید با فشارهای داخلی و بین المللی بی سابقه ای مقابله نموده و هوش سیاسی خود را با هدف دستیابی به توافق هسته ای جامع به کار ببرند.

مسائل بسیار سختی که باعث شکاف شده است حجم غنی سازی که ایران می تواند داشته باشد و گام های برداشته شدن تحریم های غرب علیه تهران است.

قدرت های غربی از ایران خواسته اند که به طور وسیعی فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف کند اما ایران تاکید دارد که باید سطح کنونی غنی سازی را برای فراوری سوخت و برق با مقاصد صلح آمیز حفظ کند.

با وجود اختلافات و بی اعتمادی ها در میان مذاکره نمایندگان، چین امیدوار است که تمامی گروه ها بتوانند به طور خلاقانه به دنبال راه چاره برای موضوعات سخت باشند.

هونگ لی در ماه اکتبر گفته بود: چین انتظار دارد تمامی گروه ها به صورت تنگاتنگ با یکدیگر همکاری نمایند و از فرصت های کنونی استفاده نموده، خلاقیت نشان دهند و به دنبال بسته ای از راه چاره هایی باشند که نگرانی تمامی گروه ها را در بر داشته باشد.

شینهوا در سرانجام نوشت: دستاوردها همیشه هزینه دارند. تردیدی وجود ندارد زمانی که مذاکره نمایندگان سال آینده با یکدیگر دیدار می نمایند باید بهایی را برای حصول توافق نهایی بپردازند. اگر مشوق ها برای حصول سازش کلیدی کافی باشد، کوشش های آنها بدون تردید با پاداش همراه خواهد بود.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 605

به "چین همیشه نقش بی طرف و هدفمند در مذاکرات هسته ای با ایران داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین همیشه نقش بی طرف و هدفمند در مذاکرات هسته ای با ایران داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید