کدخدایی: هرکس لَه یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می شنویم ، توهین و افترا مرز مشخصی با انتقاد دارد

به گزارش علی آباد جدید، سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا به امروز 303 نفرثبت نام کردند که 272 نفر از آن ها که قبلا ازمون نداده بودند برای آزمون کتبی دعوت شدند که 221 نفر شرکت کردند که بعد از قبولی در آزمون کتبی پذیرفته شدگان برای مصاحبه و آزمون شفاهی دعوت می شوند.

کدخدایی: هرکس لَه یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می شنویم ، توهین و افترا مرز مشخصی با انتقاد دارد

به گزارش خبرنگارسیاسی خبرنگاران، عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه امروز(شنبه) ضمن گرامی داشت یاد و خاطره زهرا عبدالمحمدی خبرنگار پارلمانی فارس در خصوص فرایند انتخابات گفت: هیات های اجرایی کار خود را انجام دادند و الان در مرحله رسیدگی در هیات های استانی هستیم.

وی در خصوص انتخابات خبرگان رهبری نیز گفت: تا به امروز 303 نفرثبت نام کردند که 272 نفر از آنها که قبلا ازمون نداده بودند برای آزمون کتبی دعوت شدند که 221 نفر شرکت کردند که بعد از قبولی در آزمون کتبی پذیرفته شدگان برای مصاحبه و آزمون شفاهی دعوت می شوند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص تیتر برخی روزنامه ها مبنی بر رد صلاحیت بی سابقه ثبت نام کنندگان توسط شورای نگهبان و ایجاد این عملیات روانی علیه این نهاد نظارتی گفت: خنثی کردن عملیات روانی علیه شورای نگهبان به عهده شما رسانه هاست.

وی ادامه داد: تایید، عدم تایید و عدم احراز ثبت نام کنندگان صراحتا در قانون بیان شده و هر نهادی که مسئول است باید در چارچوب همین قانون عمل کند.

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: براین اساس اگر نهاد یا کسی وظیفه قانونی خود را انجام ندهد به معنی آن نیست که ما نیز نباید وظیفه خود را انجام دهیم.

کدخدایی توضیح داد: ما در شورای نگهبان موظفیم قانون را به درستی انجام دهیم و بحث ثبت نام گسترده برای شرکت در انتخابات مجلس را مجلس فعلی می توانست با تصویب قانون مدیریت کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جلسات شخصیت های اصلاح طلب چون عارف، انصاری و خرازی با شورای نگهبان گفت: این رویه ای معمول و عادی است و در گذشته نیز وجود داشته است.

*جلسه شورای نگهبان با برخی از کنندگان احزاب امری متعارف است/ این جلسات مختص گروه های اصلاح طلب نیست

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه این بار این اتفاق رسانه ای تر شده است گفت: شورای نگهبان هر زمان که درخواستی برای دیدار هایی از این دست وجود داشته باشد و نیاز به توضیحاتی باشد آمادگی کامل را برای برگزاری این جلسات دارد.

کدخدایی تاکید کرد: برگزاری این قبیل جلسات فقط مختص به گروه های اصلاح طلب نیست.

وی در خصوص فرایند بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان نیز گفت: شورای نگهبان تابع قانون اساسی است و فرایند بررسی ها هم مطابق قبل برقرار است و در هر مرحله که نیاز باشد توضیحات لازم را به مردم و داوطلبین ارایه خواهیم داد.

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص اعتراض برخی از کاندیداها به فرایند اجرای انتخابات نیز گفت: هر کدام از کاندیداها می توانند پای صندوق های رای کنندگانی داشته باشند و اعتراضات احتمالی را همانجا به ناظرین ما یا دفاتر ما ارسال کنند و از هر طریقی که شکایت خود را بفرستند طبیعتا رسیدگی خواهد شد.

کدخدایی در خصوص برگزاری آزمون خبرگان و سوالاتی که در این آزمون مطرح شده و ابهاماتی را به دنبال داشته است گفت: اگر به هر کدام از کتب فقهی مراجعه کنید تعیین است سوالات فقهی، حقوقی و اجتهادی است و هر موردی که مربوط به مسائل فقهی باشد ممکن است در سوالات وجود داشته باشد.

وی در خصوص عدم اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس و وظیفه شورای نگهبان در این خصوص گفت: اجرای قانون فعلی وظیفه ماست و از شما میخواهیم دعا کنید برای اینکه مجلس بعدی این قوانین را اصلاح کند.

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص برخی مسائل مطرح شده و توهین ها گفت: بحث توهین، افترا یا موضوعات ساختارشکنانه مرز کاملا جدایی با انتقاد دارد.

**در هر مرحله ای که امکانات فنی مهیا باشد شورای نگهبان از برگزاری انتخابات الکترونیک استقبال می کند

کدخدایی در خصوص الکترونیکی برگزار شدن انتخابات نیز گفت: در این خصوص همکاری خوبی با دوستان خود در وزارت کشور داشتیم و تا جایی که امکان فراهم شود و مسائل فنی اجازه داده است این فرایند طی شده و طبیعتا شورای نگهبان هم هماهنگی نزدیکی در این خصوص با وزارت کشور دارد و از هر مرحله ای که براساس شرایط فنی بخواهند انتخابات را الکترونیکی برگزار کنند استقبال خواهیم کرد.

وی در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی در مرحله شمارش آرا نیز گفت: در این مرحله نیز اگر نتایج فنی مطلوب باشد شورا آماده اجرای آن خواهد بود.

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص تشکیل کارگروهی در خصوص انتخابات پیشرو در دولت نیز گفت: من این خبر را از شما شنیدم اما اساسا دولت به غیر از حوزه اجرا در وزارت کشور وظیفه دیگری ندارد و در خصوص این موضوع خاص اجازه دهید اخبار دقیقتر را دریافت و آنگاه نظر دهم.

کدخدایی در خصوص دریافت گزارش از ثبت نام کنندگان برای بررسی فرایند صلاحیت آنها نیز گفت: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش و اسناد و مدارک نسبت به افراد ندارد و هرگونه مدارک باید مستند، محکمه پسند و دارای دلایل متقن باشد که در این صورت به آن گزارش رسیدگی خواهد شد و در غیر این صورت گزارشات غیرمستند ترتیب اثر داده نخواهد شد.

**دیدار سخنگوی شورای نگهبان با عارف و انصاری به مفهوم چانه زنی در خصوص تایید صلاحیت ها نبوده است

وی در خصوص ابهامات مطرح شده در دیدار با عارف و انصاری نیز گفت: این موضوع ابهاماتی داشت که البته گزارش آن جلسه به صورت غیررسمی منتشر شد و تعیین شد دوستان موارد قانونی را به طور مفصل توضیح داده اند و آقای عارف نیز تایید کرد مراحل قانونی مراحلی است که شورا باید آن را انجام دهد و اگر این دیدار را رایزنی به مفهوم چانه زنی در خصوص تایید صلاحیت ها می دانید چنین چیزی صحت ندارد.

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص خلاهای قانونی موجود در قانون انتخابات کشور و تاثیر آن بر برگزاری انتخابات نیز گفت: در انتخابات پیش رو بیش از 16 هزار نفر ثبت نام کرده اند که جدایی از کسانی که انصراف داده اند و کسانی که در هیئت اجرایی صلاحیتشان تایید نشد حدود 12 هزار نفر باید صلاحیتشان به تایید شورای نگهبان برسد یعنی اگر هر پفراینده ده دقیقه زمان ببرد حساب کنید که چه زمانی را به خود اختصاص خواهد داد.

کدخدایی ادامه داد: آیا می توان در ظرف زمانی کوتاه در خصوص این فرایند و اعلام نظر نهایی اقدامی انجام داد؟

وی گفت: براین اساس این فرایند دقت را پایین خواهد آورد و این در حالی است که همکاران من در شورای نگهبان و هیئت های نظارت 24 ساعته مشغول کارند تا نتایج را به موقع اعلام کنند اما این ظلم مضاعفی به نهادهای نظارتی است.

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص مسائلی که حجم بالای شرکت کنندگان در انتخابات در بحث تبلیغات نیز ایجاد می کند گفت: نسبت به بحث تبلیغات نیز باید تعیین شود که آیا فعالیت در تویتر و اینستاگرام فعالیت تبلیغی محسوب می شود یا خیر.

کدخدایی توضیح داد: هم چنین مسئله هزینه های انتخاباتی که وظیفه شورای نگهبان است تا به بررسی آن بپردازد و از حاکمیت پول جلوگیری کند نیز از جمله مواردی است که قانون دست ما را باز نگذاشته و امیدواریم قانون انتخابات به زودی در مجلس آینده اصلاح شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیگیری ناآرامی های اخیر که ممکن است در شرکت مردم در انتخابات تاثیر داشته باشد نیز گفت: تمام کسانی که در حوزه های معیشتی مسئولیت دارند موظف به مرتفع کردن خواسته های مردم هستند و ما نیز باید به اعتراض به مسائل معیشتی اهمیت داده و آن را از اغتشاش و اغتشاشگر تفکیک کنیم تا حقی ضایع نشود.

سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در خاتمه ابراز امیدواری کرد: در آینده تدبیری اتخاذ شود که همه مسائل معیشتی مردم حل شود و مردم حضوری پررنگ در انتخابات داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 724

به "کدخدایی: هرکس لَه یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می شنویم ، توهین و افترا مرز مشخصی با انتقاد دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدخدایی: هرکس لَه یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می شنویم ، توهین و افترا مرز مشخصی با انتقاد دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید