فراوری سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

به گزارش علی آباد جدید، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان با اشاره به توانمندی های بخش کشاورزی استان گفت: سالیانه 5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان فراوری می گردد.

فراوری سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

مجتبی پیری در گفت وگو با خبرنگاران- اعلام کرد: این استان از لحاظ فراوری محصولات گرمسیری، فراوری خرما، فراوری محصولات خارج از فصل، فراوری گوشت قرمز، ظرفیت دامپروری و محصولات شیلاتی دارای صندلی ویژه ای در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: سیستان وبلوچستان 420 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد ولی به دلیل محدودیت منابع آبی وآب تخصیصی بین 45 تا 70 درصد آن به زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و متأسفانه خشکسالی های اخیر خصوصا سال زراعی گذشته خسارت سنگینی به کشاورزان استان وارد نموده و ما نیز فراوری کنندگان را لزوما به سمت توسعه طرح هایی که احتیاج آبی کمتری دارند، راهنمایی می کنیم.

پیری اعلام نمود: استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع میوه های گرمسیری می باشد که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که تنوع اقسام خرما از دیگر شگفتی های طبیعت این استان است، گفت: حدود ‪ 30 نوع نوع خرما در منطقه بلوچستان کشت می گردد

وی اضافه نمود: عمده خرمای فراوریی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می گردد و اکثر باغات جدید استان در حال حاضر با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بستر سازی مناسب و اصول فنی است .

پیری همچنین این استان را یکی از استان های دارای پتانسیل مناسب برای پرورش و فراوری گل های شاخه بریده مانند گلایول در جنوب استان مطرح کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل نبود سرمایه گذار تاکنون به فعلیت کامل نرسیده است .

وی ادامه داد: پاپایا یا خربزه درختی که موطن آن نواحی گرمسیری آمریکای مرکزی به این استان راه یافته، خربزه بسیار شیرین با پوستی نازک است که علاوه بر مصرف خوراکی، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز هست .

وی اضافه نمود: پسته دشت گوهرکوه شهرستان خاش نیز از انواع خاص پسته است که در سایر نقاط ایران از این نمونه دیده نمی گردد .

وی اعلام کرد: علاوه بر میوه های گرمسیری منحصر به فرد، مرکبات این استان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، انواع انار و میوه های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می گردد .

پیری ادامه داد: جهاد کشاورزی فراوری کنندگان را به سمت توسعه طرحهایی که احتیاج آبی کمتری دارند راهنمایی می نماید .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به مسائل عدیده کشاورزان و دامداران خسارت دیده از خشکسالی حمایت بیشتر از بخش کشاورزی در تدوین لایحه بودجه سال آینده، پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی به وسیله مدیریت بحران و صندوق بیمه بخش کشاورزی، اجرای مفاد کامل قانون بخگرددگی سود جرایم و استمهال وام های خسارت دیدگان این بخش در استان را خواهان شد.

پیری با اشاره به نگاه ویژه دولت به طرح های توسعه آب وخاک استان گفت: طرح بزرگ انتقال آب بالوله به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با اعتبار 850 میلیون دلار و 66 درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای 100 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در مرکز و جنوب استان که تاکنون بیش از 30 هزار هکتار اجرایی شده و برنامه توسعه سواحل مکران را از مهمترین طرح های در حال اجرای بخش کشاورزی برشمرد .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 172

به "فراوری سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید