گوردن بنکس افسانه ای چشم از دنیا فروبست

به گزارش علی آباد جدید، گوردن بنکس افسانه ای که سال 1966 با تیم ملی فوتبال انگلیس قهرمان جام جهانی فوتبال شده بود، در سن 81 سالگی از جهان رفت.

گوردن بنکس افسانه ای چشم از دنیا فروبست

گوردن بنکس افسانه ای که سال 1966 با تیم ملی فوتبال انگلیس قهرمان جام جهانی فوتبال شده بود، در سن 81 سالگی از جهان رفت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، بنکس گرچه تنها قهرمانی انگلیس را در ادوار جام جهانی در کارنامه دارد اما بیش و پیش از هر چیز با نجات قرن شناخته می گردد؛ شیرجه ای که چهار سال بعد از قهرمانی در ومبلی در جام جهانی 1970 مکزیک زد و جلوی گل شدن ضربه سر استثنایی پله را گرفت. او به دلیل بیماری در یک چهارم نهایی مقابل آلمان غربی حضور نداشت؛ رقابتی که به حذف مدافع عنوان قهرمانی از جام جهانی مکزیک انجامید.

بنکس که به عقیده کارشناسان و دوستداران فوتبال یکی از بهترین دروازه بان های تاریخ بود، 73 بار با تیم ملی فوتبال انگلیس به زمین رفت و با تیم باشگاهی خود استوک سیتی یک بار قهرمان جام اتحادیه فوتبال انگلستان شد. او سال 1972 و درست در روز تولد 34 سالگی خود در یک حادثه رانندگی بینایی یکی از چشم هایش را از دست داد و خیلی زود دستکش هایش را آویخت. بنکس را همیشه در کنار بزرگانی چون لو یاشین و دینو زوف ستایش می کردند.

بنکس که در 1967 از لستر به استوک پیوسته بود، در 1971 در بازی مقابل منچسترسیتی ضربه سر وین دیویس را به یاد ضربه پله مهار کرد. یک سال بعد نوبت به مهار ضربه پنالتی جف هرست (همبازی بنکس در تیم ملی فوتبال انگلیس و ستاره وستهم) در بازی نیمه نهایی جام اتحادیه رسید. استوک با

هنرنمایی دروازه بان استثنایی خود در بازی نهایی چلسی را از پیش رو برداشت تا بنکس به بزرگ ترین افتخار فوتبال باشگاهی پس از قهرمانی در جام جهانی برسد.

او در انتها همان سال با رای ورزشی نویسان بریتانیا به عنوان فوتبالیست سال برگزیده شد و نخستین دروازه بانی لقب گرفت که پس از سال 1956 و برت تروتمان (سنگربان منچسترسیتی) این عنوان را از آن خود می نماید. در دسامبر 2015 اعلام شد بنکس به سرطان کلیه مبتلاست و پایان روز سه شنبه 12 فوریه جهانی فوتبال یکی از بهترین دورازه بان های تاریخ خود را در 81 سالگی از دست داد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 225

به "گوردن بنکس افسانه ای چشم از دنیا فروبست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوردن بنکس افسانه ای چشم از دنیا فروبست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید