هوندا سیویک تایپ R؛ قوی تر و سبک تر
به گزارش علی آباد جدید، نگاهی کوتاه به آنچه هوندا در نسخه تولید محدود سیویک تایپ R انجام داده، از افزایش هیجان و لذت رانندگی با این کوپه مخوف ژاپنی حکایت دارد.

سیویک کابوس همه خودروهای گران قیمت اما پرمدعایی است که حوالی ما خودنمایی می کنند. نسخه تایپ R سیویک در همه 30 سال اخیر چنان هیمنه بسیاری از غول های بازار خودرو را شکسته که کمتر کسی به توانمندی هایش شک دارد. از مجله کار انگلستان تا جانی لیبرمن سخت گیر مجله موتورترند و از جرمی کلارکسون غرغرو تا مصرف کنندگان آمریکایی همه و همه عاشق این خودرو 40 هزار دلاری هستند. این خودرو چندی پیش در نسخه 2020 به بازار آمد و کیفیت خوب خود را از نو به رخ رقبا کشید.
اما درست زمانی که فکر می کردیم پس از معرفی نسخه فیس لیفت سیویک تایپ R به عنوان مدل سال 2020، کار هوندا با این خودرو و این نسل تمام شده، ژاپنی ها نسخه سفارشی لیمیتد ادیشن از این مدل را معرفی کردند. این خودرو که با عنوان حد نهایی تایپ R متمرکز روی پیست معرفی شده، تنها به تعداد 600 دستگاه در آمریکا و 100 دستگاه در اروپا عرضه خواهد شد. این خودرو را می توان با تمامی رنگ های موجود سیویک به ویژه رنگ جدید زرد فونیکس سفارش داد.
تغییرات این خودرو به دو بخش تقسیم می شود که شامل مدل آمریکایی و مدل اروپایی است؛ چراکه این دو خودرو کمی متفاوت هستند. هوندا می گوید مدل آمریکایی 20.9 کیلوگرم سبک تر از نسخه استاندارد است که دلیل آن استفاده از رینگ های 18 اینچی BBS جدید و کاهش متریال سرکوب کننده صدا و حذف مواردی همچون برف پاک کن عقب و مجاری هیتر پشتی هستند اما مدل اروپایی 47 کیلوگرم سبک تر از سیویک تایپ R تریم GT است و این اتفاق در حالی رخ داده که نسخه سفارشی این خودرو همچنان صندلی های عقب را برخلاف دیگر هاچ بک های پیست محور همچون رنو مگان RS تروفی R حفظ کرده است. علاوه بر تغییرات مشابه با نسخه آمریکایی، تایپ R سفارشی بازار اروپا فاقد تجهیزات رفاهی بیشتر همچون سیستم اطلاعات سرگرمی و تهویه مطبوع است.
خریداران سیویک تایپ R لیمیتد ادیشن با شاسی بازنگری شده، دامپرهایی با تنظیمات متفاوت و فرمان بهبود یافته برای افزایش کنترل و بازخورد روبه رو خواهند شد. بنا به گفته هوندا تمامی این تغییرات باعث شده اند تایپ R سفارشی دینامیک ترین هاچ بک دیفرانسیل جلوی بازار باشد.
جدای از رنگ سفارشی زرد، تایپ R لیمیتد ادیشن با نشان های کرومی تیره، رنگ مشکی سقف، آینه ها و ورودی هوای روی سقف متمایز می شود. همچنین یک پلاک شماره دار ویژه نیز در خودرو نصب شده است. هوندای آمریکای شمالی تصویری از کابین این خودرو منتشر نکرده اما به جرات می توان گفت در داخل خودرو همان صندلی های اسپورت قرمز، فرمان آلکانترای قرمز و… وجود خواهند داشت.
ما در آخر به پیشرانه اشاره می کنیم چراکه چیز جدیدی وجود ندارد. در بطن خودرو همان پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو با قدرت 306 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر قرار دارد که با یک گیربکس شش سرعته دستی و دیفرانسیل لغزش محدود همکاری می کند. فروش این خودروهای سفارشی و بسیار خاص از تابستان سال جاری میلادی شروع شده و قیمت آنها نیز نزدیک به 45تا 50 هزار دلار اعلام شده است.
منبع: دیوار