اولویت دولت در حوزه فاوا در سال جدید چه باید باشد؟
به گزارش علی آباد جدید، بیش از دو هفته از شروع سال 1400 می گذرد و شاید این سوال برای بسیاری مطرح باشد که اولویت های دولت در حوزه فاوا در این سال جدید چه مواردی باشد و دولت برای اینکه این صنعت رشد و توسعه پیدا کند چه مواردی را باید در دستور کار خود قرار دهد. کارشناسان حوزه فاوا به این سؤال ایران پاسخ می دهند.
برطرف انحصار
علی توسلی جانشین کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه ای کشور (نصر) اعتقاد دارد در حوزه اینترنت و بویژه حوزه اینترنت ثابت در سال گذشته هیچ گشایش قابل اتکایی رخ نداد و چنانچه مصوبات اخیر مجلس هم بخواهد ملاک برنامه سال جدید باشد، هیچ امید گشایشی نمی توان داشت.
توسلی گفت: واقعیت این است تا برنامه پهن باند جامع ملی (national broadband plan) کشور تهیه و تصویب نگردد منطقاً حتی در صورت بازتر شدن فضا، احتیاج به سرمایه گذاری جدی داخلی و خارجی خواهد بود، چرا که اصولاً این نوع سرمایه گذاری زودبازده نیست، به نظرم این اولین و مهم ترین وظیفه حاکمیتی سال 1400 می تواند باشد.
وی اضافه کرد: عظیمترین مشکل توسعه اینترنت همچنان انحصار شرکت مخابرات ایران در سیم مسی و نقطه نهایی کاربر است که نه خود توانسته سرویس متناسب و به روزی ارائه کند و نه با هیچ روشی حاضر است با شرکت های دارای مجوز همکاری منطقی و اصولی داشته باشد و تا این معضل حل نگردد توسعه اینترنت ثابت، شبکه ملی اطلاعات و... هیچ یک در حد توان و انتظار کشور عملیاتی نخواهد شد.
توسلی انحصار دیگر را هم تأمین انحصاری پهنای باند کشور از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح نمود و گفت: هیچ دلیل منطقی هم برای انحصار پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت وجود ندارد، چرا که سال هاست بخش خصوصی توان و آمادگی ورود به این حوزه را دارد و خواهان لغو این انحصار است.
وی به مشکل دیگر که مانع توسعه شده است اشاره نمود و اضافه کرد: دخالت دولت در تعرفه گذاری، آن هم بدون تحلیل کارشناسانه و منطبق با بهای تمام شده خدمات اپراتورها باید گفت معضلی است که همچنان پابرجاست و باتوجه به گسترش احتیاج به اینترنت و ارتباطات مجازی شاید با حل این معضلات بتوان گامی به جلو در جهت ارائه و بهبود خدمات برداشت.
فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز معتقد است که این سندیکا پنج هدف کلان خود را برای سال 1400 تنظیم نموده که یک طرف آن دولت و حاکمیت است، که یکی از این اهداف اخذ مطالبات شرکت های عضو سندیکا به عنوان عاملان اصلی توسعه فاوا از شرکت مخابرات ایران است و این اقدام ازطریق حاکمیت عملی می گردد.
رستگار گفت: از سوی دیگر باید دستاوردهای بومی با فناوری های پیشرفته به شبکه های فاوا ورود کند تا شبکه ملی اطلاعات بومی گردد. مهمتر اینکه باید قطب های فراوریی (شبکه بین شرکت ها) برای انجام پروژه های عظیم به صورت پیمانکار محوری ایجاد گردد. زنجیره ارزش محصولات جدید فاوا و بازارسازی محصولاتی که مصرف نماینده اصلی آن اپراتورها نیستند (مشتریان خرد ولی متعدد) باید شناسایی شوند.وی اضافه کرد: برای برقراری عدالت هم باید حوزه رقابت شرکت های کاملاً خصوصی از شرکت های دولتی و عمومی که از منابع ویژه بهره مند هستند، تفکیک گردد.
توازن در زیرساخت
امیر اسحاقی دبیر انجمن واردنمایندگان تلفن همراه نیز اعتقاد دارد از آنجایی که تکنولوژی 5G در کشور راه اندازی شده باید برای استفاده از این فناوری تجهیزاتی متناسب با آن مانند تلفن همراه دارای فناوری 5G وارد کشور کنیم.
اسحاقی با بیان اینکه در سال جدید به 20 میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور احتیاج است، گفت: از سوی دیگر دولت بحث رجیستری تبلت را نیز در دستور کار خود قرار دهد تا با این اقدام جلوی قاچاق 90 درصدی تبلت به کشور گرفته گردد.
وی به بحث فراوری تلفن همراه هوشمند در داخل کشور اشاره نمود و اضافه کرد: با انتقال تکنولوژی تلفن همراه هوشمند و تبلت و سرمایه گذاری کشور در این حوزه، ما پتانسیل فراوری تلفن همراه را در داخل داریم بنابراین باید این اقدام در اولویت دولت قرارگیرد.
این کارشناس معتقد است باید دولت طرح افق در حوزه تلفن همراه را نیز عملیاتی کند تا کل زنجیره واردات (عرضه و توزیع تا رسیدن به دست مصرف نماینده) کاملاً شفاف گردد، چرا که این اقدام به نفع مصرف نماینده است و می تواند گامی رو به جلو برای واردات دومین کالای وارداتی بعد از کالاهای اساسی به کشور باشد.
علی محمدپور کارشناس در حوزه محتوا و همچنین نشر دیجیتالی کودک نیز به بحث فناوری 5G اشاره می نماید و معتقد است باید همزمان با توسعه زیرساخت های این تکنولوژی جدید بقیه بخش ها نیز از جمله محتوا و... رشد یابد در غیر این صورت آوردن تکنولوژی نسل 5 تنها باعث می گردد تا کاربران از سرویس ها و محتواهای پلتفرم های خارجی استفاده نمایند.
محمدپور گفت: اینترنت اشیا، محتوا و... به 5G ارتباط دارند و همه گیر شدن این تکنولوژی این بخش ها را بخصوص آموزش را با تحول روبه رو می نماید و باید قبل از اینکه تک بعدی توسعه و گسترش یابد سریعتر به بخش های دیگر هم فکر کرد، اگر بخش فنی و مغزی با هم رشد ننمایند دوباره کاربران را به سمت محتواها و خدمات خارجی سوق می دهیم.
وی تأکید کرد قبل از اینکه دوباره دیر گردد باید از بخش محتوا حمایت گردد و به قاطع می توانیم بگوییم که هیچ حمایتی از سوی دولت برای بخش پلتفرم های محتوا نشده است.
این کارشناس در ادامه گفت: دغدغه دولت و حاکمیت این است که رشد و توسعه ایجاد گردد ولی نبود استراتژی یکپارچه در این حوزه باعث وابستگی ما به شرکت های چند ملیتی می گردد، این در حالی است که ما هیچ گونه استراتژی یکپارچه ای در زمینه توسعه فضای مجازی و فناوری های زیرساختی آنها نداریم و هر بخشی کار جداگانه ای انجام می دهد و متوازن و یکپارچه عمل نمی نمایند و این باعث می گردد عدم موفقیت یک بخش روی بخش های دیگر هم اثر بگذارد.
تدوین قانون رمزارزها
عباس آشتیانی رئیس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه ای کشور (نصر) معتقد است هنوز دولت بعد از گذشت 5 سال از آمدن فناوری نوین رمزارزها، کار مهمی برای بخش خصوصی انجام نداده است و باید این کار را در سال جدید در اولویت قرار دهد. آشتیانی گفت: در گام اول بهتر است دولت هرچه سریعتر قانون استخراج رمز ارز را تدوین و اجرایی کند و سپس نرخ حامل های انرژی را که در دستور کار هیأت دولت است ، تعدیل کند تا استخراج رمز ارز از حالت زیرزمینی بیرون بیاید. وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید دولت قانون تبادل رمزارزها را نیز هرچه سریعتر تدوین کند چون این قبیل کارها ماهیت دستورپذیری ندارند و با منع و دستوری کردن آن، فقط این حوزه را به خطر می اندازیم و مردم را از این فناوری محروم می کنیم.
این کارشناس حوزه رمزارزها گام سوم را توجه دولت به حوزه رمزارزها به عنوان کلاس جدید دارایی مطرح نمود و گفت: دولت باید به سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه دهد تا نماد رمزارز در بورس و تسهیل زمینه های سبدگردانی امن برای مردم همانند دنیا اتفاق بیفتد.
وی معتقد است حوزه رمزارزها با رانت و انحصار جواب نمی دهد و تنها به زیرزمینی شدن و زمینه افزایش رشد کلاهبرداری منجر می گردد.
فرزاد ابراهیمی کارشناس حوزه اینترنت اشیا نیز معتقد است با اتصال میلیون ها دستگاه به اینترنت به وسیله 5G (نسل پنجم ارتباطی) بحث پرداخت های این حوزه مطرح می گردد و بهترین راه پرداخت اتصال اشیا به اینترنت به عبارتی استفاده از سنسورهای مختلف استفاده از زنجیره بلاکچین و رمزارزهاست ؛اتفاقی که در دنیا در حال عملیاتی شدن است.
وی اضافه کرد: استفاده از رمزارزها فرصت خوبی برای تبادلات اقتصادی بخصوص در شرایط تحریم است از این رو باید دولت با نگاه مثبت قوانین لازم را با سرعت وضع کند و از این فرصت طلایی در کشور غافل نگردد چرا که اکنون نه تنها کسب و کارهای زیادی شکل گرفته اند که می توانند از تبادل رمزارزها استفاده نمایند بلکه استارتاپ های اینترنت اشیا هم بزودی به آنها اضافه می شوند و باید دولت این اقدام را در اولویت خود قرار دهد، چرا که سال 2021 نیز سال رمزارزها در دنیاست و رشد قابل توجهی خواهد داشت.
خوداظهاری کسب و کارها
رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز معتقد است مهم ترین موضوعی که دولت باید در سال جدید اهتمام جدی به آن داشته باشد، بحث اجرایی شدن مصوبه هیأت دولت در زمینه خوداظهاری کسب و کارها برای آغاز به فعالیت است.
الفت نسب گفت: پیش از این کسب و کارها باید مجوزهای بی شماری را دریافت و بعد آغاز به فعالیت در کسب و کار می کردند اما هم اکنون بعد از خوداظهاری می توانند با سرعت وارد کسب و کار خود شوند و این اقدام برای آنهایی که امکان دریافت تمام مجوزها را نداشتند بسیار مهم است و می توانند با خوداظهاری وارد کار شوند و بعد به دنبال دریافت مجوزهای لازم بروند. این اقدام باعث تسهیل در ورود افراد به حوزه کسب و کار های مجازی می گردد.
این کارشناس کسب و کارهای مجازی همچنین از دستگاه ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی خواست تا با هم تعامل بیشتری داشته باشند چون نبود تعامل بین دستگاه ها و شکایت از کسب و کارها به این حوزه آسیب های جدی می رساند.
منبع: ایران آنلاین