بهترین روش پاک سازی ویندوز 10 (راهنمای گام به گام)

به گزارش علی آباد جدید، با گذر زمان، هر برنامه ای که روی سیستمتان نصب می کنید فایل های ناخواسته و غیرضروری را ایجاد می کند که فضای ذخیره سازی سیستمتان را هدر می دهد. فضای اشغال شده از طریق فایل های اضافی و غیرضروری ممکن است بسیار زیاد باشد و حتی اگر هارد درایو کامپیوتر فضای زیادی داشته باشد، سرعت سیستم کند می شود. بنابراین اولین قدم در افزایش سرعت ویندوز، پاک سازی فایل های اضافی است که در سیستم شما وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا بهترین روش پاک سازی و تمیز کردن ویندوز 10 را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم تا شما بتوانید به راحتی سیستم خود را پاک سازی کرده و اجازه انجام فعالیت های بیشتر را به آن بدهید. پس پیشنهاد می کنیم که خواندن تا انتهای این مقاله را از دست ندهید.

بهترین روش پاک سازی ویندوز 10 (راهنمای گام به گام)

باید خاطر نشان کنیم که یکی از روش های بالا بردن سرعت عملکرد ویندوز، حذف کردن فایل های غیر ضروری از حافظه است. معمولا فایل های اضافی، غیرضروری، موقت، تکراری و قدیمی روی هارد دیسک انباشته می شوند و فضای بسیار زیادی از آن را اشغال می کنند. زیاد شدن تعداد فایل ها در بلندمدت، باعث کند شدن عملکرد سیستم می شود. بنابراین کاربران می توانند با حذف فایل های اضافی ویندوز عملکرد و کارایی سیستم خود را افزایش دهند. درباره کند شدن ویندوز باید گفت که عوامل زیادی دخیل هستند. برای مثال، به روزرسانی های تازهی که برای نرم افزار و بازی های سیستم شما در طول زمان منتشر می شود، ممکن است نیاز به منابع سخت افزاری قوی تری نسبت به نسخه های قبلی داشته باشند. همین عامل امکان دارد روی عملکرد کلی سیستم تأثیر بگذارد و اجرای آن را تحت تأثیر خود قرار دهد.

گاهی اوقات دیده می شود که برخی برنامه ها نظیر آنتی ویروس که طبیعتا کاربران برای امنیت بیشتر سیستمشان نصب می کنند، موجب کند شدن سرعت آن می شود. این مقوله به دلیل قابلیت اسکن به موقع سیستم یا همان ریل تایم بودن آن است، زیرا اسکن هر فایل فرآیندی دارد که نیازمند دسترسی به سیستم است. نصب داشتن یک آنتی ویروس یک امر بدیهی برای سیستم شما تلقی می شود، اما توجه داشته باشید که بهتر است از نرم افزار امنیتی استفاده کنید که فضای کمتری را اشغال کند. همچنین این احتمال هم وجود دارد که سیستم به دلیل محافظت ضعیف شما به بدافزار آلوده شده باشد که همین عامل عملکرد آن بسیار تحت تأثیر خود قرار می دهد. فعالیت بدافزار ها در سیستم شما همچنین می تواند به مصرف داده های اینترنتی زیادی منجر شود.

واضح است که شما باید به صورت دوره ای سیستم عامل ویندوزتان را بررسی و پاک سازی کنید. زیرا در غیر این صورت خیلی زود با هشدارهای کم بودن حافظه روبرو می شوید و احساس خواهید کرد که سیستمتان سرعت و عملکرد اولیه خود را ندارد. در ادامه قصد داریم تا نحوه پاک سازی ویندوز 10 را با استفاده از ابزار های مختلف و در شرایط متفاوت بررسی کنید و با انجام این کار اجازه نفس کشیدن بیشتری به آن بدهیم.

گام اول؛ فایل های غیرضروری موقت را از سیستم پاک کنید

سیستم عامل ویندوز 10 ابزار های مختلفی برای پاک سازی فایل های غیرضروری موقت دارد و این به این معنی است که شما برای انجام این کار نیازی به دانلود برنامه های ثالث ندارید. این ابزارها اولین ایستگاه در راستا پاک سازی ویندوز 10 هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

ابزار Disk Cleanup

اگر با رابط کاربری قدیمی آن کنار بیایید، ابزار کلاسیک Disk Cleanup می تواند اولین اقدام شما برای پاک سازی ویندوز باشد. برای دسترسی به این ابزار، در منوی استارت عبارت Disk Cleanup را تایپ و سپس دیسکی که می خواهید پاک سازی شود را انتخاب کنید. پس از چند دقیقه، فهرستی از فایل های غیرضروری را مشاهده می کنید که ویندوز می تواند آن ها را حذف کند. با فرض اینکه شما با اکانت administrator وارد ویندوز 10 شدید، روی گزینه Clean up system files بزنید تا برای پیدا کردن داده های بیشتر عملیات اسکن کردن دوباره تکرار شود.

شما با استفاده از این ابزار می توانید با خیال راحت هر دسته ای از داده های موجود در دیسک مد نظر را به استثنای چند مورد، حذف کنید. در نسخه های قدیمی تر ویندوز 10 باید حواستان به فایل Downloads باشد که پاک کردن آن، منجر به پاک شدن تمامی اطلاعات درون آن می شود. همچنین توصیه می کنیم تا زمانی که کاملا مطمئن نشده اید که چیزی برای بازیابی نیاز ندارید، Recycle Bin سیستم را خالی نکنید. اگر شما از نسخه های تازه ویندوز 10 استفاده می کنید، قسمت Previous Windows installation را خواهید دید. با حدف کردن آن ها، فایل های قدیمی که ویندوز به مدت 10 روز نگه داشته را هم پاک می کنید. بنابراین این فایل ها به شما کمک می کنند که ساده تر به نسخه های قبلی ویندوز برگردید. همچنین باید از حذف فایل های نصب ESD ویندوز خودداری کنید، زیرا این فایل ها برای ریست سیستم از طریق تنظیمات استفاده می شودد.

ابزار Storage Sense

ویندوز 10 ابزارهای این چنینی زیادی دارد که از رابط کاربری تازهتری هم بهره می برند که ابزار Storage Sense یکی از آن هاست. این ابزار از طریق راستا Settings > System > Storage در دسترس است. شما کاربران می توانید از Storage Sense برای حذف اتوماتیک فایل ها در هنگامی که حافظه دیسک کم می شود، استفاده کنید. روی گزینه Configure Storage Sense or run it now کلیک کنید تا گزینه های مختلف را بررسی و تغییر دهید.

کاربران همچنین قادر خواهند بود تا در این فهرست که اطلاعاتی از فضای هارددیسک و درایوها می دهد، روی گزینه Temporary files کلیک کنند تا فایل های موقت به روشی مشابه ابزار Disk Cleanup حذف شوند و فضا های اشغال کرده را آزاد کنند. در این ابزار شما می توانید روی گزینه Show more categories کلیک کرده تا دسته بندی های بیشتری را مشاهده کنید و بر اساس نوع اطلاعات آن، بهتر تصمیم بگیرید کدام فایل ها پاکسازی شوند تا حجم بیشتری از هارد دیسک آزاد شود.

گام دوم؛ فایل های با حجم زیاد را حذف کنید

بعد از اینکه شما به پاک سازی فایل های موقت غیرضروری سیستمان پرداختید، اکنون زمان آن فرا رسیده که فایل های قدیمی را پیدا کنید که حجم زیادی از سیستم شما را اشغال کرده اند. برای انجام دادن این کار شما به نرم افزار TreeSize Free نیاز دارید که کل فضای ذخیره سازی شما را اسکن کرده و به شما نشان می دهد که پرحجم ترین فایل های شما در کدام قسمت از سیستمتان قرار دارند. پس از نصب این برنامه، TreeSize را در منوی استارت جست وجو کرده و با استفاده از اکانت Administrator اجرا کنید تا شروع به اسکن همه فضای سیستم شما کند. برای شروع، گزینه Select Directory از بالا سمت چپ را انتخاب و بعد فضای اصلی ذخیره سازی خود را تعیین کنید.

پس از گذشت مدتی، شما یک فهرست بصری از فضای ذخیره سازی سیستم خود بر اساس پرحجم ترین فایل های قدیمی مشاهده خواهید کرد. روی علامت فلش در کنار هر پوشه کلیک کنید تا یک سطح پایین تر بروید و دقیقا بررسی کنید چه فایل های پرحجمی در سیستم شما وجود دارند. پرحجم ترین فایل ها، احتمالا در دسته بندی Users و Windows و Program Files (یا Program Files (x86) قرار می گیرند. در پوشه هایی که مربوط به سیستم عامل ویندوز هستند، اقدامات زیادی را نمی توان انجام داد و برای پاک سازی و حذف فایل های آن ها باید بررسی و دقت زیادی به خرج دهید.

برنامه های پرحجم را حذف کنید

احتمالا برنامه های پرحجمی که روی سیستم شما نصب هستند، درون پوشه های Program Files و یا Program Files (x86) در ویندوزهای 64 بیتی قرار گرفته اند. اگر شما از برخی از آن ها دیگر استفاده نمی کنید، پس بهتر است از طریق راستا Settings > Apps > Apps & features برای پاک کردن آن ها اقدام نمایید.

فایل های پرحجم سیستم خود را از پوشه User حذف کنید

این طور که به نظر می رسد بیشتر فایل های پرحجم و غیرضروری که فضای زیادی از سیستم شما را اشغال کردند در پوشه حساب کاربری یا پوشه Users قرار دارند. این پوشه شامل تمام اسناد، تصاویر، ویدیوها و موارد مشابه است. پس از مراجعه به این قسمت، احتمالا می بینید که پوشه AppData حجم زیادی دارد که باز در اینجا اطلاعات موقت بسکمک از برنامه ها، تنظیمات و پروژه های انجام شده روی کامپیوتر ذخیره شدند. به عنوان مثال، حافظه کش مرورگر کروم و اسپاتیفای در اینجا ذخیره شده و می توانند تا چند گیگابایت فضا را اشغال کرده باشند.

در این قسمت هم شما می توانید فایل ها را بررسی کنید و ببینید کدام یک واقعا اضافی و غیرضروری است، سپس برای حذف آن اقدام نمایید. باید اشاره کنیم که اگر در پاک کردن فایل یا فایل هایی شک دارید، می توانید برخی از آن ها را به یک هارد دیسک اکسترنال منتقل کنید تا فضای بیشتری روی هارد دیسک سیستم شما آزاد شود. اگر از فضاهای ابری استفاده می کنید، می توانید با همگام سازی فایل ها اطلاعات برخی داده های غیرضروری و تکراری را حذف کنید. اگر این اطلاعات را به فضای ابری منتقل کردید، شما می تواند به راحتی و با استفاده از رابط کاربری تحت وب در مواقع نیاز به آن دسترسی پیدا کنید.

علاوه بر TreeSize، برنامه های دیگری نظیر WinSxS هم وجود دارد که شما می توانید با یک سرچ ساده آن ها را در اینترنت پیدا کنید.

گام سوم؛ Bloatware ویندوز 10 را حذف کنید

در سیستم کامپیوتر شما، یک سری نرم افزارهایی هستند که شما از آن ها بهره می برید و سری دیگری از نرم افزار ها دیده می شوند که هیچ نیازی به آن ها ندارید، ولی به صورت پیش فرض روی سیستم شما نصب شده اند. این نرم افزارها که بیشتر همراه با تبلیغات، برنامه های جانبی دیگر یا نوار ابزارهای شلوغ هستند، می توانند منجر به کندی سیستم شما و اشغال حافظه سیستم شوند. این ها همان Bloatware هستند که در ادامه درباره پاک کردن آن ها بحث خواهیم کرد.

اگر دقت کرده باشید، در ویندوز 10 هم بسکمک از این نوع برنامه ها دیده می شوند که به جز کند کردن عملکرد سیستم، کارایی دیگری ندارند. بخش مهمی از فرایند پاک سازی ویندوز 10 مربوط به حذف همین نرم افزارهای ناخواسته Bloatware می شود. باید به دقت سیستم خود را بررسی کرده و تک تک نرم افزارهای غیرضروری Bloatware را پیدا و سپس حذف کنید.

گام چهارم؛ دسکتاپ خود را مرتب کنید

حتی بعد از پاک سازی تمامی فایل های غیرضروری ویندوز، داشتن یک دسکتاپ نامرتب می تواند شما را گیج و سردرگم و کار با سیستم عامل را سخت تر کند. بسکمک از کاربران، دسکتاپ را یک حافظه موقت می دانند که در نتیجه می توان فایل های زیادی را روی آن قرار داد و از آن ها استفاده کرد. بهترین کار این است که سعی کنید دسکتاپ ویندوز را همانند روز اول تمیز و مرتب نگه دارید. اگر دسکتاپ شما شلوغ است، با resetting دسکتاپ می توانید آن را به حالت اولیه دربیاورید. پیشنهاد می کنیم که با انتقال فایل ها از دسکتاپ به محل دیگری این کار را شروع کنید. در گام بعدی بهتر است برای فایل ها یا برنامه هایی که از آن ها زیاد استفاده می کنید، میانبرهایی بسازید و آن را روی دسکتاپ خود قرار دهید.

اگر شما جزء آن دسته از کاربران ویندوز هستید که فایل های زیادی دارید و نمی توانید برای همه آن ها میانبر بسازید، بد نیست از نرم افزار Fences استفاده کنید که یک ابزار قدرتمند برای ترکیب آیکون برنامه های مشابه در یک آیکون و مخفی سازی آن ها با دسترسی سریع تر و راحت تر است. جز چند آیکون، هیچ فایل یا آیکون دیگری روی دسکتاپ شما باقی نمی ماند اما همچنان به همه چیز دسترسی دارید. بعد از انجام دادن تمامی این مراحل، قطعا سیستم شما نفس تازه ای خواهد کشید و احتمالا عملکرد اولیه خود را به دست خواهد آورد. اما اگر چنین نشد، باز هم برای شما راه حلی داریم.

در صورت نیاز ویندوز خود را نوسازی کنید

اگر فکر می کنید که سیستم عامل ویندوز شما آن قدر کند و شلوغ است که پاک سازی آن فایده ای ندارد و نمی خواهید برای آن وقت بگذارید، در این صورت می توانید از یک گزینه داخلی برای نصب مجدد یک نسخه تازه از ویندوز استفاده کنید. شما احتمالا گزینه Reset this PC را در قسمت Recovery ویندوز دیده اید. باید اشاره کرد که استفاده از این قابلیت می تواند سیستم شما را به حالت اولیه برگرداند که این کار دوباره برخی از bloatware های کارخانه سازنده را نصب خواهد کرد. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین موقعیتی، شما می توانید گزینه های دیگر را آزمایش کنید.

برای شروع، در همان صفحه تنظیمات Recovery گزینه Get started را بزنید. گزینه Keep my files را انتخاب کرده و تعیین کنید که آیا می خواهید ویندوز 10 را دانلود کنید یا به صورت دستی نصب مجدد را انجام دهید. سپس settings را انتخاب کرده و مطمئن شوید که برای گزینه Restore preinstalled apps گزینه No را انتخاب کردید. این قابلیت دقیقا معادل گزینه Fresh Start در بخش Device performance & health برنامه Windows Security ویندوز 10 قدیمی است. با انجام دادن این روش، دوباره ویندوز 10 را نصب می کنید. توجه داشته باشید که این کار تمام برنامه های نصب شده را پاک می کند و فقط فایل های شخصی و برخی تنظیمات ویندوز شخصی شما ذخیره می ماند.

اگرچه ویندوز به شما اطمینان می دهد که برخی از فایل ها را حفظ می کند، اما شما قبل از انجام این کار حتما از فایل های خود یک نسخه بکاپ تهیه کنید. نصب برنامه های حذف شده زمان بُر است ولی به امتحان کردن آن می ارزد و یک سیستم کاملا مرتب و تمیز را تحویل شما خواهد داد.

برنامه های پاک سازی فیک ویندوز را به هیچ عنوان نصب نکنید

تا صحبت از پاک سازی ویندوز 10 هست، بد نیست اشاره کنیم که شما باید بسیار مراقب برنامه ها و نرم افزارهایی که دانلود می کنید باشید. در حالی که روش ها و ابزار های معرفی شده در این مقاله، همه از لحاظ امنیتی بسیار قوی هستند، اما صدها برنامه فیک پاک سازی ویندوز 10 در اینترنت به چشم می خورند که بیشتر برای کلاه برداری هستند و کارایی معکوسی دارند. نحوه عملکرد این برنامه ها به این شکل است که بیشتر اوقات یک اسکن رایگان در سیستم شما انجام می دهند که نتیجه آن یافتن هزاران مشکل است. بدین شکل که هر کوکی روی سیستم شما را به طرز غیرمعمولی یک حفره امنیتی تشخیص می دهند و بعد از شما دعوت می کنند نرم افزارهای پولی برای حذف و پاک سازی این مسائل خریداری کنید. بنابراین تأکید می کنیم که به هیچ عنوان این دسته از برنامه ها و نرم افزار ها روی سیستم خود نصب نکنید.

در این مقاله ما به معرفی و بررسی بهترین روش پاک سازی و تمیز کردن ویندوز 10 به صورت مرحله به مرحله پرداختیم و آن را برای شما بسیار ساده و کاملا واضح توضیح دادیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و بتوانید در صورت کند شدن سیستمتان آن را با استفاده از ابزار های خود ویندوز به راحتی به عملکرد سریع روز های اولیه بازگردانید.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2135

به "بهترین روش پاک سازی ویندوز 10 (راهنمای گام به گام)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش پاک سازی ویندوز 10 (راهنمای گام به گام)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید