غربت آنوبانی نی 4000 ساله در حصار دیوارهای یک مدرسه قدیمی

به گزارش علی آباد جدید، آنوبانی نی از قدیمی ترین نقش برجسته های تاریخی دنیا با 4800 سال قدمت، سالهاست در حیاط مدرسه ای دخترانه محصور مانده است. اسارت این اثر تاریخی ارزشمند در این مدرسه کوچک غربتی عجیب را برایش رقم زده، چرا که در زمانه ای که برای بناهای صدساله هم هیاهوهای آنچنانی می گردد، این اثر به اندازه قدمت و ارزشش دیده نشده و کسی برای نجاتش قدمی جدی بر نداشته است.

غربت آنوبانی نی 4000 ساله در حصار دیوارهای یک مدرسه قدیمی

گاه گاهی هم که گردشگری گذرش به این اثر باستانی تقریبا ناشناخته می افتد، کتیبه ای می بیند که غبار زمان چهره اش را مخدوش نموده و نمی تواند آن را هم از نزدیک ببیند. شاید آن هنگام تنها سری به نشانه تاسف و حسرت تکان دهد برای مهجوریت یکی از مهمترین میراث های بجامانده از تاریخ بشریت.

مظفر غلامی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپلذهاب در گفت و گو باخبرنگار خبرنگاران، درباره آخرین اقدامات برای رهایی این اثر تاریخی از بند دیوارهای مدرسه 17 شهریور اظهارکرد: از حدود شش سال پیش تاکنون رایزنی هایی را با آموزش و پرورش داشته ایم تا بتوانیم با تملک مدرسه، اثر باستانی آنوبانی نی را از محصور بودن نجات دهیم.

وی اضافه نمود: طی این مدت مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کردند که چون فضای آموزشی چندانی نداریم نمی توانیم اقدام به تخلیه این مدرسه نموده و آن را به میراث فرهنگی تحویل دهیم.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب ادامه داد: وقوع زلزله بزرگ سال 96 و بازسازی های پس از آن زمینه ای فراهم کرد تا تعداد مدارس بیشتری نسبت به قبل در سطح شهر سرپلذهاب ساخته گردد، بنابراین از مسئولان آموزش پرورش خواستیم تا از ظرفیت مدارس تازه احداث شده استفاده نموده و این مدرسه را تخلیه نمایند.

وی بابیان اینکه در مذاکرات اخیر با مسئولان آموزش و پرورش روزنه های امیدی بوجود آمده، مطرح کرد: درصورتی که بتوانیم موافقت قطعی آموزش و پرورش را بگیری، پرونده تملک این مدرسه را که از قبل آماده نموده ایم به سازمان ارسال خواهیم کرد تا سریعا محوطه سازی اطراف اثر را شروع کنیم.

غلامی یادآورشد: باتملک این مدرسه و محوطه سازی اطراف آنوبانی نی، می توانیم سالانه حداقل یک فصل کاوش را در محوطه داشته باشیم و آن را به یک پایگاه باستان شناسی تبدیل کنیم تا بصورت جهانی معرفی گردد.

وی در ادامه بابیان اینکه محصور بودن این اثر باستانی در داخل مدرسه باعث شده تا در سالیان گذشته نتوانیم اقدامات حفاظتی لازم را برای آن داشته باشیم، مطرح کرد: گردشگران بویژه گردشگران خارجی که از این اثر تاریخی دیدن می نمایند از محصور بودن آن شاکی هستند و نمی توانند اثر را از نزدیک ببینند و یا از آن عکس تهیه نمایند.

در نقش برجسته آنوبانی نی، تصویر الهه نشاط و عشق به همراه پادشاه لولوبیان و 9 اسیر جنگی حک شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 328

به "غربت آنوبانی نی 4000 ساله در حصار دیوارهای یک مدرسه قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربت آنوبانی نی 4000 ساله در حصار دیوارهای یک مدرسه قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید