از آلمان تا شهرری، همراه دغدغه های بانوی 70ساله کارآفرین

به گزارش علی آباد جدید، 45 سال پیش، وقتی برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی به یکی از دانشگاه های معتبر کشور آلمان می رفت، فکرش را نمی کرد که سال ها بعد قرار است دغدغه اش بشود ایجاد شغل برای بانوان خودسرپرست یکی از جنوبی ترین نقاط شهر، تا حدی که پس از 13 سال در 70سالگی هنوز هم بخش قابل توجهی از وقتش صرف این کار بشود.

از آلمان تا شهرری، همراه دغدغه های بانوی 70ساله کارآفرین

خبرنگاران - زهرا بلندی: عزیزدخت شمس، فارغ التحصیل رشته مهندسی ماشین آلات نساجی و مشاور امور خانواده از یکی از دانشگاه های معتبر کشور آلمان، وقتی سال1359 بعد از اخذ مدرک دانشگاهی به وطن بازگشت مقدمه های فعالیت در حوزه کارآفرینی برای بانوان آسیب دیده را چید.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

شروع کرد به آنالیز شرایط زنان در منطقه ها مختلف شهر و با کسب اطلاعات از شرایط بانوان آسیب دیده شهرری تصمیم گرفت از سال 1389 به جنوبی ترین نقطه تهران بیاید و در حوزه کارآفرینی برای این گروه قدمی بردارد، اما شروع ورودش به این مسیر داستان جالبی دارد: بعد از تمام شدن درسم در رشته مهندسی ماشین آلات، احساس کردم هنوز باید ادامه بدهم. سال 1974 در یکی دیگر از دانشگاه های آلمان در رشته مشاور امور خانواده درسم را ادامه دادم و بعد به ایران برگشتم. نخستین زنی بودم که به علت طرحی که نوشته بودم در یکی از سازمان های دولتی استخدام شدم و مرا به عنوان مدیر طرح نخ طلا انتخاب کردند. اما به دلایلی نتوانستم این طرح را اجرا کنم و از شغلم استعفا دادم. از همان زمان دغدغه های ذهنی ام در حمایت از بانوان به سراغم آمد. دوست داشتم همه زنان سرزمینم پیروز باشند و از خانه بیرون بیایند. چند مقاله در زمینه خودباوری و اشتغال زنان نوشتم و بعد از آنالیز شرایط زنان ساکن در منطقه ها مختلف شهر وقتی احساس کردم تعداد زنان آسیب پذیر در شهرری قابل توجه است، ایجاد تغییر در روند زندگی زنان آسیب پذیر این منطقه برای من رقم خورد.

قدم خیر برای مادران آسیب دیده تا بچه های توانیاب

ابتدای مسیر سراغ کسانی رفت که به علت مسائل ریز و درشت زندگی، اعتمادبه نفس خود را از دست داده و خانه نشین شده بودند. زنانی که بچه معلول داشتند یا همسرشان معتاد بود یا زن سرپرست خانوار بودند و کوه مسائل، کمرشان را خم نموده بود. آن روزها توانست اولین تعاونی زنان کارآفرین ری را با 35نفر راه اندازی کند تا از این طریق خانم های زیادی با حضور در آن بتوانند از مسائلشان فاصله بگیرند: خانم هایی که خیلی از آنها سواد خواندن و نوشتن درست و حسابی نداشتند با ورود به دنیای کارآفرینی و کسب وکار آنقدر به زندگی امیدوار شدند که حتی به دیپلم هم اکتفا نکردند و تحصیلاتشان را در دانشگاه هم ادامه دادند.

به علت قدم های خوبی که در حوزه کارآفرینی برداشته بود سال 1391 به عنوان مسئول کارآفرینی در این منطقه انتخاب شد و انگار این انتخاب دست او را برای عملی کردن رؤیاهایش بازتر کرد: طرحی برای راه اندازی خانه کارآفرینی خاص بچه های معلول دادم و در کنار یک مدرسه بچه ها استثنایی کارگاهی راه اندازی کردم تا نوجوانان معلول جسمی و ذهنی بتوانند در ساعت های خاصی از روز و بعد از سرانجام کلاس های درس در این کارگاه مشغول کار شوند و تعمیرات کفش را یاد بگیرند؛ همین اقدام باعث شد مسائل روحی و روانی بسیاری از پسرهای معلول با کار در کارگاه تعمیرات کفش بهبود پیدا کند.

ساکن نیاوران، دلبسته بانوان شهرری

خودش ساکن محله نیاوران است، اما حداقل در هفته 3بار برای رسیدگی به کارگاه های کارآفرینی و آنالیز شرایط اشتغال بانوان به شهرری می آید. این را که خودش در این سن و سال همچنان باانگیزه برای انجام کار داوطلبانه از شمالی ترین نقطه شهر به جنوبی ترین نقطه تهران می آید، برکت سال ها کار داوطلبانه می داند. حالا بین خانم های ساکن شهرری به خوبی شناخته شده است. چند سالی است که مسئولیت کارآفرینی شهرداری منطقه20 را هم عهده دار شده و خیلی از بانوان وقتی دنبال کار می گردند یا در کارشان گرهی ایجاد می گردد، سراغ او می آیند.

آخرین قدمی هم که 2سال پیش برداشت راه اندازی خانه اشتغال با یاری سازمان رفاه خدمات اجتماعی شهرداری بود که هنوز هم پابرجاست و خدمات اشتغال زایی به بانوان این منطقه ارائه می نماید: حداقل 60 نفر الان در خانه اشتغال مشغول کارند؛ جایی که در 2 قسمت کاملاً مجزا اداره می گردد: در یکی تهیه سبزی های بهداشتی، غذاهای نیمه آماده فریزری، سمنو و... درست می گردد و در قسمت دیگر آن هم صنایع دستی بانوان مثل زیورآلات، سفال، قالی، ظروف هفت سین و... فراوری می گردد. خانم هایی که در حقیقت تحصیلات آنچنانی نداشتند و ورودشان به بازار کار راحت نبود، جذب این گروه شدند. شاید عایدی چشمگیری نداشته باشند، اما می گویند در همین جا به خودباوری رسیده اند. ده دوازده نفر به صورت ثابت اینجا هستند و مابقی غیرثابت وقتی سفارش ها زیاد است و... در کارگاه حضور پیدا می نمایند.

الان در خانه اشتغال حدود 60خانم 23 تا 60ساله فعالیت دارند. اکرم سادات معتمدی کسی است که برای شناسایی بانوان محله و برقراری این مرکز همراهی خوبی با خانم شمس داشته و الان مدیریت این خانه را به عهده دارد، خوب با خانم شمس و منشش آشناست: با یاری های او توانستیم داخل ساختمانی در خیابان سلمان فارسی شرایط اشتغال برای بانوان محله را فراهم کنیم. خانم هایی که هرکدام با هزاران مشکل درگیرند و با حضور در این خانه و در جمع ما کمی دلگرم و امیدوارتر شده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2326

به "از آلمان تا شهرری، همراه دغدغه های بانوی 70ساله کارآفرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از آلمان تا شهرری، همراه دغدغه های بانوی 70ساله کارآفرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید