از کجا بفهمیم مبتلا به بی اشتهایی عصبی هستیم و چطور آن را درمان کنیم؟

به گزارش علی آباد جدید، مبتلایان به آنورکسیا با تصور همیشگی عیب داشتن اندام خود، مصرف غذا را به حداقل می رسانند و برای کاهش وزنشان بیش از حد ورزش می نمایند.

از کجا بفهمیم مبتلا به بی اشتهایی عصبی هستیم و چطور آن را درمان کنیم؟

به گزارش، بی اشت هایی یا کم اشتهایی عصبی که اصطلاحا به آن آنورکسیا می گویند یکی از اختلالات و ناهنجاری های مربوط به تغذیه است که با گرسنگی دادن به خود و کاهش وزن شدید همراه است.

این اختلال زمانی به وجود می آید که فردی حداقل 15 درصد از وزن طبیعی و ایده آل بدن خود را از دست بدهد. کاهش وزن شدید در افرادی که مبتلا به بی اشت هایی عصبی هستند می تواند منجر به بیماری های خطرناک و حتی مرگ گردد.

واژه آنورکسیا در اصل به معنی از دست دادن اشتها است. این تعریف شاید به غلط برداشت گردد، زیرا افرادی به بی اشت هایی عصبی مبتلا می شوند اغلب گرسنه هستند، اما در هر حال از غذا خوردن پرهیز می نمایند. این گونه افراد از چاق شدن به شدت هراس دارند و حتی با این که لاغر هستند خودشان را چاق می بینند. مبتلایان به آنورکسیا با تصور همیشگی عیب داشتن اندام خود، مصرف غذا را به حداقل می رسانند و برای کاهش وزنشان بیش از حد ورزش می نمایند.

کاهش وزن شدید

ترس زیاد از چاق شدن

روی برگرداندن و دوری از غذا

انکار گرسنگی

ورزش مداوم و افراطی

حساسیت به سرما

پریود نشدن یا قاعدگی نامنظم

ریزش مو

پوسیدگی دندان

خستگی

انزوای اجتماعی و دوری کردن از دیگران

استفراغ کردن، سوء مصرف دارو های ملین، دارو های مدر یا تنقیه

درمان بی اشت هایی یا کم اشتهایی عصبی هم به مسائل جسمی ناشی از این عارضه مربوط می گردد و هم به مسائل روانی. تیم درمان باید هم شامل متخصصان حرفه ای باشد و هم پزشک عمومی.

درمان پیروز معمولا شامل درمان های جسمی مستمر، درمان های روانی منظم، مشاوره تغذیه و گاهی اوقات دارودرمانی است. با این که بعضی از دارو های ضدافسردگی نیز گاهی اوقات در درمان بی اشت هایی عصبی استفاده می شوند، اما همواره مؤثر نیستند و گاهی اوقات داروی خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد که مورد تایید سازمان بهداشت و درمان باشد.

پزشکان باید به از دست دادن استخوان، میزان الکترولیت در خون و عملکرد قلب هم توجه داشته باشند. روانشناسان و دیگر متخصصان سلامت روان می توانند به فردی که مبتلا به بی اشت هایی عصبی است یاری نمایند تا خودش را از افکار و رفتار های خودمخرب نجات دهد و نگرش مثبتی به زندگی و خودش داشته باشد. شرکت در گروه های حامی و پیوستن به دیگر مبتلایان به این بیماری علاوه بر مشورت دریافت از یک متخصص سلامت روان هم می تواند در بهبود مبتلایان بسیار مفید باشد.

درمان این بیماری معمولا پیروز است، اما یک شبه حاصل نمی گردد. روان درمانی طولانی مدت و توجه پزشکی همواره برای بیماران مبتلا به آنورکسیا ضروری است.

منبع: روزیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 725

به "از کجا بفهمیم مبتلا به بی اشتهایی عصبی هستیم و چطور آن را درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کجا بفهمیم مبتلا به بی اشتهایی عصبی هستیم و چطور آن را درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید