تشخیص پارکینسون با سواب های پوستی بدون درد

به گزارش علی آباد جدید، خبرگزاری خبرنگاران- دانشمندان دانشگاه منچستر که از مدت ها پیش در حال آنالیز چگونگی استفاده از سواب های پوستی بدون درد برای تشخیص پارکینسون بودند، اخیرا کشف مهمی کردند.

تشخیص پارکینسون با سواب های پوستی بدون درد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از گیزمگ، در حال حاضر تشخیص پارکینسون فرایند پیچیده ای است و با آنالیز علائم، معاینات دقیق و ارزیابی های دقیق پزشکان قابل تشخیص است. اما اخیراً محققان اظهار نموده اند که علائم این بیماری می تواند در روده، اشک و حتی پوست افراد ظاهر گردد. اخیرا دانشمندان دانشگاه منچستر (UM) کشف قابل توجهی کردند و دریافتند از سواب هایی که اطلاعات شیمیایی را از سطح پوست جمع آوری می نمایند، می توان بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون را با دقت بالا از افراد سالم تشخیص داد.

ایده تشخیص پارکینسون به وسیله نشانگرهای زیستی در پوست بسیار جالب است. امید است که توسط این روش بتوان قبل از ازبین رفتن بیشتر سلول های مغزی فراوری نماینده دوپامین و شدت یافتن علائم بیماری، بتوان آن را تشخیص داد و سپس فرایند بیماری را مدیریت کرد. کاری که محققان باید در این روش انجام دهند نمونه برداری از پوست و آنالیز نشانگرهای زیستی مشخصی است.

در این مطالعه جدید محققان رویکردی غیرتهاجمی را مورد آنالیز قرار داده و به آنالیز سواب هایی پرداختند که قادرند نمونه هایی از لایه روغنی پوست را که سبوم (sebum) نامیده می گردد، جمع آوری نمایند. این ماده مملو از مولکول تصور می گردد که افراد مبتلا به پارکینسون مقادیر بیشتری از آن را نسبت به افراد سالم فراوری می نمایند. بنابراین محققان، مطالعه ای را برای آنالیز رابطه آن مولکول با این بیماری انجام دادند و پانصد فرد (اعم از افراد مبتلا به پارکینسون و افراد سالم) را در آزمایشات مورد آنالیز قرار دادند و سپس نمونه هایی از سبوم قسمت فوقانی کمر آنها را جمع آوری کردند. سپس از روش های مختلف طیف سنجی جرمی برای تجزیه و تحلیل محتوای شیمیایی استفاده کردند و در نهایت 10 ماده شیمیایی را شناسایی کردند که در بدن مبتلایان به پارکینسون افزایش یا کاهش یافته بودند. دانشمندان با آنالیز این نشانگرهای زیستی توانستند افراد مبتلا به این بیماری را با دقت 85 درصد از افراد دیگر شناسایی نمایند.

پروفسو پریدیتا باران (Perdita Barran) از دانشگاه منچستر گفت: ما معتقدیم که نتایج ما یک گام فوق العاده دلگرم نماینده در آزمایشات است و می تواند برای یاری به تشخیص و کنترل پارکینسون استفاده گردد. این تست نه تنها سریع، ساده و بدون درد است، بلکه بسیار مقرون به صرفه نیز خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1637

به "تشخیص پارکینسون با سواب های پوستی بدون درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص پارکینسون با سواب های پوستی بدون درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید