هنرمندان و سینماگرانی که آذر و دی به جهان آمدند

به گزارش علی آباد جدید، خبرگزاری ایسنا: آذر ماه سپری شده و دی ماه پیش رو ماههای تولد، جمشید مشایخی، مهدی هاشمی،داریوش مهرجویی،رسول صدرعاملی،کیومرث پوراحمد،بهرام بیضایی و علی رفیعی بوده و هست.

هنرمندان و سینماگرانی که آذر و دی به جهان آمدند
6 آذرماه سالروز تولد 78 سالگی جمشید مشایخی بود. این هنرمند یکی از ماندگارترین چهره های عرصه بازیگری، متولد 6 آذر 1313 در تهران است و از سال 1336 با نمایش وظیفه پزشک فعالیت بازیگریش را آغاز کرد و با فیلم کوتاه جلد مار در سال 42 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم خشت و آینه وارد سینما شد.

مشایخی تا به امروز ایفاگر نقش های ماندگاری بوده است که از جمله آنها می توان به فیلمهای گاو، قیصر، شازده احتجاب، سوته دلان، خانه عنکبوت، کمال الملک، گل های داودی، آوار، پدر بزرگ، طلسم، سرب، روز واقعه، خانه روی آب، یک بوس کوچولو، جرم و سیزده59 و مجموعه های هزاردستان، داستان های مولوی، سلطان صاحبقران، امام علی(ع)، پهلوانان نمی میرند و ستایش اشاره کرد.

این بازیگر که قرار است بزرگداشتش در جشنواره 31 فجر برگزار گردد این روزها فعالیت بازیگری ندارد و احتمالا اوایل سال بعد در کار جدید محمدرضا ورزی حضور پیدا کند.

16 آذرماه مهدی هاشمی 66 ساله شد. بازیگر برگزیده جشنواره 29 فیلم فجر امسال با فیلم فرزند چهارم در جشنواره حاضر خواهد بود.

این بازیگر که آثاری چون سلطان و شبان، زرد قناری را در کارنامه کاریش دارد، متولد 1325 در لنگرود است. وی در سال 1352 در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. فعالیت در تئاتر به عنوان بازیگر را به همراه داریوش فرهنگ در سال 1348 آغاز کرد.

مهدی هاشمی بازیگر پیروز دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد سینمای ایران، اولین بازی سینمایی اش را در فیلم زنده باد ساخته خسرو سینایی تجربه کرد. اما بازی او در مجموعه تلویزیونی سلطان و شبان بود که نامش را سر زبانها انداخت و او را به شهرت رساند. بازی او در فیلم دو فیلم با یک بلیط سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول جشنواره نهم فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد. مهدی هاشمی در دهه هفتاد باز هم در فیلم های همسر و معجزه خنده حضور درخشانی داشت.

او پس از چند سال کم کاری و دوری از تلویزیون و سینما با مجموعه های تلویزیونی هزاران چشم و روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری بازگشت پیروزیت آمیزی به تلویزیون داشت و پس از آن با نقش آفرینی های در فیلم های متعدد سینمایی، توانایی اش را مجددا به اثبات رساند و در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای دومین بار پیروز به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم های آلزایمر و آقا یوسف شد.

ضد گلوله (مصطفی کیایی ، 1391)، تلفن همراه رئیس جمهور (علی عطشانی، 1390)، خانه پدری (کیانوش عیاری، 1389)، آلزایمر (احمدرضا معتمدی، 1389)، آقا یوسف (علی رفیعی، 1389)، هیچ (عبدالرضا کاهانی، 1388) از جمله فیلم هایی است که در سال های اخیر مهدی هاشمی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

17 آذرماه داریوش مهرجویی 73 ساله شد. این کارگردان برجسته سینمای ایران این روزها چک برگشتی را در حال ساخت دارد تا اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد.

داریوش مهرجویی کارگردان گاو، هامون، لیلا، سارا، پری، مهمان مامان، بمانی و سنتوری چند سال قبل در جمع دانشجویان گفت: برای فیلم ساختن، یعنی حرفه ای که مدام با آن درگیری دارم و با آن کار و زندگی می کنم، باید جوهره زندگی و زنده بودن را در خودم حفظ کنم، اما متاسفانه فضای فرهنگی ما چندان فضای انرژی زا نیست و بیشتر از آنکه ما را پُر کند ما را بیشتر خالی می کند. بنابراین راههایی برای شارژ دوباره باید وجود داشته باشد که شیوه من خواندن کتابهای فلسفی، روانشناس و رمان است و اینگونه سعی می کنم در فضای فیلم سازی دوام بیاورم و کارم تداوم داشته باشد.

این کارگردان متولد 1318 است. او فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا و فعالیت در سینما را با کارگردانی فیلم الماس 33 آغاز کرد.

داریوش مهرجویی الماس 33 (1364)، گاو (1348)، آقای هالو (1349)،پستچی(1350)، دایره مینا (1353)، مدرسه ای که می رفتیم (1359)، اجاره نشین ها (1365)، هامون (1368)، بانو (1370)، سارا(1371)، پری (1373)، لیلا (1375)، درخت گلابی (1376)، میکس (1378)، دختر دایی گمشده (1378)، بمانی (1380)، مهمان مامان (1382) را در کارنامه کاریش دارد و آخرین فیلمی که از او به نمایش درآمده اپیزود طهران تهران است.

داریوش مهرجویی برای گاو جایزه مجمع منتقدان فیلم را از سوی دومین جشنواره ونیز ایتالیا گرفت.

همچنین گاو بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران را در رای گیری منتقدان در سال 1351 شده است. مهرجویی از جشنواره فیلم فجر نیز سیمرغ های بلورین بهترین فیلمنامه و کارگردانی را برای هامون، سارا و پری تاکنون در کنار جوایز بین المللی اش گرفته است.

او 7 سال قبل سنتوری را ساخت که اکران آن به تعویق افتاد و خاتمه بصورت غیرقانونی عرضه شد.

22 آذرماه رسول صدرعاملی 58 ساله شد. این کارگردان که دوره گذشته جشنواره فیلم فجر با در انتظار معجزه حضور داشت و جایزه ویژه دبیر را دریافت کرد، فیلم جدیدی را مقابل دوربین نبرده است.

این هنرمند که متولد 1333 است از هفده سالگی با خبرنگاری فعالیتش را آغاز و تا سال 1359 به عنوان گزارشگر، قصه نویس، دبیر سرویس حوادث و سپس دبیر سرویس پارلمانی با روزنامه اطلاعات همکاری داشت.

فعالیت حرفه یی در سینما را با تهیه فیلم خونبارش (1359) اولین پروژه سینمایی پس از انقلاب را آغاز کرد و اولین فیلمش را به عنوان کارگردان به نام رهایی (1361) ساخت و سپس میلاد فیلم اولین شرکت تولید و توزیع فیلم سینمایی پس از انقلاب را در سال 1358 تاسیس کرد.

صدرعاملی ساخت فیلم های چون گل های داودی (1363)، پاییزان (1366)، قربانی (1370)، سمفونی تهران (1372)، دختری با کفشهای کتانی (1378)، من، ترانه 15سال دارم (1380)، دیشب باباتو دیدم آیدا (1383)، شب (1385)، هر شب تنهایی (1386)، زندگی با چشمان بسته (1387) و در انتظار معجزه (1388) را در کارنامه کاریش دارد.

25 آذرماه کیومرث پوراحمد 63 ساله شد. این کارگردان هم فعالیت جدیدی نداشته است و آخرین کار سینمایی اش مربوط به 6 سال پیش و ساخت فیلم پیروز اتوبوس شب برمی گردد.

این هنرمند که سازنده آثاری چون خواهران غریب،قصه های مجید، شب یلدا است 25 آذر ماه 1328 متولد شده است

پوراحمد که شش سال قبل فیلم سینمایی اتوبوس شب را ساخت و دیگر در سینما فیلمی نساخت سال گذشته تئاتر خرده خانم را به صحنه برد.

این هنرمند در تدوین فیلم کلاس هنرپیشگی هم با علیرضا داودنژاد اخیرا همکاری داشت.

او کارش را با نقدنویسی آغاز کرد و از 1353 با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد.

5 دی ماه هم مصادف با سالروز تولد بهرام بیضایی است.

این هنرمند این روزها در آمریکا به سر می برد و در ابتدا به دعوت دانشگاه استنفورد، برای برگزاری یک دوره آموزشی به این کشور سفر کرد.

بیضایی که سال 86 بعد از 10 سال دوری از فیلمسازی ، فیلم وقتی همه خوابیم را ساخته بود پس از آن قصد داشت تا ساخت دیگر فیلم نامه اش مقصد را آغاز کند هرچند این فیلم نامه پروانه ساخت گرفت، ساخت آن با مشکلاتی روبرو شد و بیضایی بهتر دید مدتی دست نگه دارد تا همچنان با فیلم هایی مانند باشو غریبه کوچک،مرگ یزدگرد، چریکه تارا، کلاغ، سفر، مسافران،شاید وقتی دیگر،سگ کشی و... یکی از کم کارترین و در عین حال اثر گذارترین فیلمسازان ایران باشد.

بهرام بیضایی مردی که نگران درختان این کشور است، هنرمندی که از قطع درختان هزاران ساله اندوهگین است، چند سال پیش در سالروز تولدش می گفت: دهها فیلم نساخته ام تنها 9 فیلم بلند و سه فیلم کوتاه ساخته ام، هر چند برای ساخت همین فیلم ها هم تلاش بسیاری کرده ام.می خواستم از کارهایی که نکرده ام، بگویم اما آن قدر طولانی است که نه وقت و نه حوصله من و شما مجال پردختن به آن را نمی دهد و من هم قصد ندارم حرفهایم رنگ گلایه به خود بگیرد.

بهرام بیضایی زاده پنج دی ماه 1317 درتهران، کارگردان سینما و تئاتر، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و پژوهشگر کشور است.

او علاوه بر کارگردانی و نمایشنامه نویسی در سینما و تئاتر، عرصه های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده است.

بیضایی از سال 1340 تاکنون 24 فیلم کوتاه و بلند را کارگردانی و یا تدوین کرده است که فیلم های سینمایی بلند چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم ترین آثار او به شمار می رود.

این کارگردان که نوشتن 30 نمایشنامه را در کارنامه کاری اش دارد، تاکنون هشت اجرای تئاتر نیز داشته است. این هنرمند نگارش 51 فیلمنامه، پنج روایت و شش پژوهش را نیز در کارنامه خویش به ثبت رسانده است.

دکترعلی رفیعی کارگردان سینما و تئاتر ایران 22 دی ماه 74 ساله می گردد.

آخرین فعالیت سینمایی رفیعی ساخت فیلم آقا یوسف است.

این هنرمند فعال عرصه تئاتر متولد 22 دی ماه 1317 در اصفهان است که تحصیلات خود را در فرانسه انجام داده، او در کارنامه کاری خود اجرای نمایش هایی هم چون خاطرات جامه دار از زندگی و مرگ میرزا تقی خان فراهانی، یک روز خاطره انگیز از زندگی دانشمند وو، عروسی خون، کلفت ها، در مصر برف نمی بارد، خاطرات سال های شن و ... را به ثبت رسانده و فیلم ماهی ها هم عاشق می شوند اولین اثر سینمایی او به شمار می آید.

منبع: برترین ها
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 377

به "هنرمندان و سینماگرانی که آذر و دی به جهان آمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندان و سینماگرانی که آذر و دی به جهان آمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید