تعداد خودرو های اسقاطی رو به کاهش است؛ خودرو های فرسوده از رده خارج نخواهند شد!

به گزارش علی آباد جدید، خبرنگاران- رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت:هم اکنون 3میلیون خودروی فرسوده داریم که تاسال 1404 این عدد به 8 میلیون می رسد و اگر فرایند کار به همین شکل باشدبرای اسقاط این تعداد به هزارسال زمان نیاز داریم.

تعداد خودرو های اسقاطی رو به کاهش است؛ خودرو های فرسوده از رده خارج نخواهند شد!

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر محمود مشهدی شریف امروز در نشستی خبری با بیان اینکه 220 مرکز اسقاط و بازیافت خودروی سبک و سنگین در کشور داریم، گفت: از 220 مرکز اسقاط و بازیافت، بیش از 150 مرکز تعطیل شده اند و مابقی نیز با ظرفیت کمتر از 10 درصد کار می کنند. در این 220 مرکز، 6000 نفر به صورت مستقیم و 30 هزار نفر به صورت غیرمستقیم کار می کردند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: اگرچه طبق قانون از سال 88 به بعد باید 30 درصد از خودروهای فرسوده اسقاط می شد، اما در سال 98 فقط 8000 دستگاه اسقاط شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری سه میلیون دستگاه فرسوده در کشور داریم که پیش بینی می شود تا سال 1404 این عدد به 8 میلیون دستگاه خودرو برسد بنابراین اگر فرایند اسقاط خودروها بر اساس سال 98 باشد، یعنی 1000 سال دیگر خودروهای فرسوده کشور از رده خارج می شوند.

مشهدی شریف در مورد علل عقب ماندگی اسقاط خودروهای فرسوده از قانون شرح داد: اسقاط خودرو باید منوط به شماره گذاری خودروهای دیگر باشد. وقتی یک خودروی وارداتی شماره گذاری می شود، به همان میزان خودروی فرسوده نیز باید اسقاط شود اما با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از سال 98، این بند اجرا نشده است.

وی گفت: همچنین از سال 88 باید 30 درصد از خودروهای فرسوده اسقاط می شد یعنی به ازای هر 100 دستگاه خودروی نویی که تولید شده، باید 30 خودروی فرسوده از رده خارج می شد اما به دلیل رانت خودروسازان عملاً این مصوبه اجرا نشده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: از سوی دیگر، اگرچه اسقاط موتورسیکلت های فرسوده اجرایی شده و به ازای شماره گذاری هر موتور، یک موتور فرسوده اسقاط می شود اما هنوز گواهی اسقاط موتور صادر نشده است؛ به نحوی که طی دو سال گذشته 7215 موتورسیکلت برای اسقاط ثبت نام کرده اند که از این تعداد 4569 موتورسیکلت اسقاط شد اما هنوز حتی یک گواهی اسقاط نیز صادر نشده است.

مشهدی شریف گفت: فقط در مورد خودروهای دیزل فرایند اسقاط (به ازای هر سه دیزل جدید، یک دیزل فرسوده اسقاط می شود)، اجرا می شود که البته آن هم به دلیل کاهش تولید خودروهای دیزلی، میزان اسقاط خودروهای دیزلی فرسوده بسیار ناچیز است.

وی شرح داد: بخش بزرگی از مسائل مربوط به اسقاط و بی توجهی به این حوزه، به دلیل عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت است. در سال های گذشته این ستاد، یک نهاد فرانظارتی بود و وزارتخانه های مختلف از جمله صمت و کشور، باید دستورات این ستاد را اجرا می کردند اما از زمانی که این ستاد تنزل جایگاه پیدا کرد و تبدیل به یک دبیرخانه تحت نظر معاونت راهداری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، دیگر بین دستگاه های کشور هیچ جایگاهی ندارد؛ به گونه ای که حتی در قانون هوای پاک، هیچ اسمی از این ستاد ذکر نشده است. درحالی که اگر ستاد مدیریت با راهور ناجا جلسه مشترک برگزار کند، می تواند اشکالات را برطرف و از سوی دیگر، برای بازیابی جایگاه قبلی خود تلاش کند اما ستاد هیچ توجهی به این مسائل ندارد.

معاینه فنی در کشور ما معیوب است

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در ادامه در مورد شاخص سن فرسودگی خودروهای فرسوده گفت: قبلاً برای خودروهای فرسوده سنی را در نظر می گرفتند اما دیوان عدالت اداری با ورود به این موضوع، سن فرسودگی را لغو و اعلام کرد که معاینه فنی باید جایگزین شود؛ یعنی اگر خودرویی برگه معاینه فنی نگیرد، باید اسقاط شود.

وی افزود: این در حالی است که معاینه فنی در ایران نه تنها معیوب است بلکه فساد هم دارد یعنی شخص می تواند با دادن پول به راحتی برگه معاینه فنی بگیرد.

مشهدی شریف گفت: ما به دیوان عدالت اداری نامه زدیم و به این موضوع اعتراض کردیم اما هنوز هیچ پاسخی به آن نداده اند. ما حتی پیشنهاد کردیم که در قرعه کشی خودرو، خودروهای فرسوده در اولویت قرار گیرند که توجهی به این مسئله نشد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: همچنین دولت می تواند خودروهای فرسوده را جزو اوراق بهادار حساب کند یعنی در صورت رخ دادن هر گونه تخلف زیست محیطی موظف شود اوراقی را به نام خودروی فرسوده بخرد.

وی افزود: ما با بانک نیز تعامل کردیم تا مراکز پول گواهی اسقاط را بدهند و دیگر خودروسازان بهانه ای برای عدم اجرای قانون 30 درصد نداشته باشند؛ یعنی اگر خودرویی 60 میلیون تومان قیمت دارد، مراکز اسقاط 900 هزار تومان به عنوان گواهی اسقاط می پردازند تا نه خودرو گران شود و نه خودروساز به دلیل ایرادات سازمان حمایت در مورد افزایش قیمت خودرو، از انجام وظیفه خود سر باز بزند.

مشهدی شریف گفت: تا 24 بهمن ماه سال جاری در تهران فقط 15 روز هوای پاک داشتیم که این عدد در اهواز سه روز بود.

هر خودروی فرسوده روزانه 50 هزار تومان بنزین اضافی مصرف می کند

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: هر خودروی فرسوده روزانه 4.13 لیتر بنزین اضافی مصرف می کند که با محاسبه نرخ دلار و بنزین یعنی هر خودروی فرسوده روزانه 50 هزار تومان بنزین اضافی مصرف می کند.

وی افزود: در حال حاضر سه میلیون خودروی فرسوده داریم بنابراین در طول روز 1.480.605.000.000 میلیارد لیتر بنزین اضافی در کشور مصرف می شود که با محاسبه نرخ دلار و بنزین، یعنی روزانه 53 هزار میلیارد تومان بنزین اضافی از سوی خودروهای فرسوده در کشور دود می شود.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1622

به "تعداد خودرو های اسقاطی رو به کاهش است؛ خودرو های فرسوده از رده خارج نخواهند شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد خودرو های اسقاطی رو به کاهش است؛ خودرو های فرسوده از رده خارج نخواهند شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید