سرنوشت نامعلوم کاخ دنیا نمای اصفهان

به گزارش علی آباد جدید، چند روزی است که حصارهای فلزی شهرداری اصفهان، دورتادور بقایای کاخ ثبت ملی شدۀ دنیا نما در چهارباغ عباسی را پوشانده اند و این اقدام نگرانی هایی را در پی داشته است.

سرنوشت نامعلوم کاخ دنیا نمای اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بقایای کاخ دنیا نما مربوط به دوره صفویه است و سال 1395 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده. پیش تر، دورِ بخش کاوش و مرمت شدۀ محدودۀ کاخ دنیا نما، حصاری شیشه ای کشیده شده بود و مردم می توانستند شاهد بقایای این کاخ، در نخستین سایت موزه شهری اصفهان باشند.

فریدون اللهیاری، مرداد سال 1395 بعد از انجام مرحله کاوش بخشی از بقایای این کاخ اعلام نموده بود: بازسازی کاخ دنیا نما در شورای فنی میراث فرهنگی تأیید شده و طبق توافق شهرداری با میراث، تا سفت کاری به عهده شهرداری و بخش نازک کاری به عهده میراث فرهنگی باشد.

علمدار علیان، مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، نیز مردادسال 1396 گفته بود: سایت موزه کاخِ دنیا نما از نوروز سال جاری به شکل موقتی و به منظور سامان دهی این محدوده در ایام عید در محل اصلی این کاخ در دروازه دولت اصفهان ایجادشده و کاخ دنیا نمای اصفهان مطابق با نقشه های قدیمی به شکل کامل بازسازی خواهد شد. این طرح در شورای بازبینی میراث فرهنگی کشور نیز به تصویب رسیده است اما بحث اجرایی آن پیچیدگی های خاص خود را دارد.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، در گفت و گویی درباره این کاخ اظهار نموده بود: درصدد برنامه ریزی برای آن هستیم که معین کنیم کاخ دنیا نما در چه ابعاد و با چه فرم و شکلی باید در ورودی خیابان چهارباغ عباسی ساخته گردد اما بسیاری از سازه های معماری و کاربری های موجود پیرامون کاخ دنیا نما در دوره تاریخی که این کاخ ساخته شده وجود نداشته و طبیعی است که ایجاد این کاخ ازنظر فضایی شرایط جدیدی را ایجاد خواهد نمود که باید ساماندهی فضایی پیرامون این کاخ نیز در نظر گرفته گردد.

وی اردیبهشت ماه 1398 نیز در گفتگوییا گفته بود: توافق و تفاهم نامه ای برای بازسازی و احیای کاخ دنیا نما تدوین شد اما با توجه به اهمیت کاخ دنیا نما این طرح برای آنالیز و تصویب نهایی به شورای عالی فنی معاونت میراث فرهنگی کشور ارسال شد که ملاحظاتی برای آن در نظر گرفتند و این ملاحظات احتیاج به مطالعات بیشتری دارد.

اللهیاری بیان نمود: الزامات معین شده در شورای عالی فنی معاونت میراث فرهنگی در بازسازی کاخ دنیا نما تعریف نشده؛ بلکه این الزامات، مداخلاتی است که باید در پیرامون کاخ دنیا نما صورت بگیرد و فعلاً به آینده موکول شده تا با رعایت بحث ساماندهی فضایی و ملاحظات پیرامونی، امکان بازسازی و احیای آن فراهم گردد.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره چرایی حصارکشی دور بقایای این کاخ گفت: در حال حاضر فقط حصار کشی انجام و محدوده کارگاهی شهرداری اصفهان معین شده است. هدف اجرای کارِ کف سازی محور میانی بود اما ما آن را متوقف کردیم.

وی افزود: ما با شهرداری اصفهان مکاتبه نموده ایم تا طرح خود را برای اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ارسال کند و بعد از آنالیز، اگر طرح مورد تائید بود کار ادامه پیدا می نماید و اگرنه باید طبق نظر ما برای این محدوده تصمیم گیری گردد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص چگونگی حفظ حریم و عرصۀ این اثر ثبت ملی شده اظهار کرد: عرصه بقایای کاخ دنیا نما ثبت است و قطعاً حفظ می گردد اما تمهیدات و راهکارهای نجات بخشی هم داریم که اگر خواستند روی آن را سنگفرش نمایند، محدوده را پوشانده و عایق می کنیم تا حفاظت گردد و بعد می توانند کار خود را انجام بدهند.

گویا عملیات سنگفرشِ محور میانی چهارباغ، آن قدر مهم است که نه تنها مطالعات بر روی پروژۀ احیای این کاخ را کنار زده، بلکه قادر است، حریم و عرصۀ این اثرِ ثبت ملی شده را نیز بپوشاند و تا قلب دروازه دولت پیش برود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 728

به "سرنوشت نامعلوم کاخ دنیا نمای اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نامعلوم کاخ دنیا نمای اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید