سفری فرح بخش به اقامتگاه های بوم گردی و روستایی گلستان

به گزارش علی آباد جدید، اماکن اقامتی روستایی گلستان با داشتن معماری خاص و سبک زندگی و غذاهای سنتی متفاوت در ایام سال و به ویژه ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران است.

سفری فرح بخش به اقامتگاه های بوم گردی و روستایی گلستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی,صنایع دستی و گردشگری استان گلستان؛ بوم گردی یا اکوتوریسم، فرصتی برای گردشگران و طبیعت گردان است تا با اقامت در مناطق بومی فارغ از زندگی روزمره و ماشینی؛ حال و هوای یک زندگی ساده، بی آلایش و دل نشین را تجربه نمایند.

بوم گردی شاخه ای از صنعت گردشگری است که از ابتدای دهه 80 به شکل سازمان یافته در نقاط مختلف کشور از جمله گلستان مورد توجه نهاده شد و در سال های اخیر روند رو به رشدی را طی نموده است.

نوشیدن یک فنجان چای آتشی، خوردن نان و غذای محلی، تماشای طبیعت بکر و دست نخورده و سکوت و آرامش از مواهبی است که می توان آن را در روستاگردی گلستان تجربه کرد.

در این اقامتگاه ها سعی بر آن است تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی و با غذاها و امکانات محلی در محیطی طبیعی آشنا شوند.

گلستان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و میراث کهن قابلیت های زیادی برای توسعه گردشگری بوم گردی دارد که البته تقویت و رونق این صنعت نوپا نیازمند بسترهایی از جمله تبلیغات و اطلاع رسانی وسیع در معرفی مناطق محلی، رسیدگی به راه ها و جاده های مناطق گردشگری بومی است.

آشنایی با زندگی روستایی در اقامتگاه های بوم گردی

در سال های اخیر به دلیل برخورداری روستاییان از شرایط مطلوب زندگی، استفاده از گردشگری روستایی به عنوان مکمل فعالیت های کشاورزی، مورد توجه نهاده شده است.

اقامتگاه بوم گردی نوعی محل اسکان برای مسافران بوده که برخلاف هتل ها دارای ویژگی خاص و متأثر از محیط بومی است؛ در این اقامتگاه ها سعی بر آن است تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی و با غذاها و امکانات محلی در محیطی طبیعی آشنا شوند.

اقامتگاه های بوم گردی با رعایت ضوابط زیست محیطی و به شکل سازگار با محیط و معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تأسیس می گردد که این جوامع محلی و تنوع اقلیمی، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول فراهم می نماید.

در بیشتر این اقامتگاه ها که اکثر آن، توسط یک خانواده محلی اداره می گردد، فعالیت های مختلفی مانند ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای بومی، تورها و فعالیت های بوم گردی به چشم می خورد.

مکان فیزیکی اقامتگاه، به دلیل سبک معماری و مصالح به کار رفته در ساختمان، طراحی داخلی و مبلمان بومی و همچنین فعالیت های تعریف شده در آن به نوعی یک اکوموزه است که موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می گردد.

بخش عمده ای از سیاست گذاری ها در سازمان میراث فرهنگی به سمت استفاده از اقامتگاه های بومی گردی سوق پیدا نموده و مردم هم به دلیل مناسب بودن قیمت و فرار از زندگی شهری و آرامش به این اقامتگاه ها تمایل دارند.

بوم گردی علاوه بر این که می تواند جوابگوی دغدغه های فکری بسیاری از مسافران نوروزی باشد از سوی دیگر می تواند با ایجاد درآمد مکمل، از مهاجرت مردم روستایی جلوگیری کند.

امروزه ذائقه گردشگر به جای اقامت در هتل های چند ستاره به سمت زندگی در کنار روستاییان کشش پیدا نموده است و این اقامتگاه های بوم گردی ظرفیت و فرصتی طلایی برای استان هایی مانند گلستان است تا جاذبه های طبیعی و بکر خود را به همگان بشناسانند؛ اما رسیدن به این هدف ها مستلزم زیرساخت های بیشتر و تبلیغات گسترده تر است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 216

به "سفری فرح بخش به اقامتگاه های بوم گردی و روستایی گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری فرح بخش به اقامتگاه های بوم گردی و روستایی گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید