ضرورت ایجاد منظره تحولی برای دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش علی آباد جدید، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نیازمند یک منظره تحولی برای دانشگاه علامه هستیم تا براساس آن منظره خود را معین کنیم.

ضرورت ایجاد منظره تحولی برای دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، عبدالله معتمدی، در مراسم تودیع حسین سلیمی، رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی که در سالن همایش های دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید، گفت: نسل اول دانشگاه وظیفه خود را انتقال آموزش می دانست در نسل دوم بحث پژوهش هم مطرح شد، نسل سوم دانشگاه ها آموزش و پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دادند تا در خدمت فناوری و نوآوری قرار گیرد. شاید در ایران هم تغییر نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم هم به همین دلیل بوده باشد.

وی با بیان اینکه نسل چهارم گسترده تر شد به طوری که دانشگاه ها دیگر نباید مانند یک بنگاه مالی عمل می کردند بلکه باید محیط مالی و اجتماعی خود را مدنظر قرار می دادند، اظهار کرد: در رابطه با فصل بندی دانشگاه ها این سوال پیش می آید که ما باید وارد کدام دسته بندی شویم دو رویکرد وجود دارد یکی اینکه تمام این دسته بندی ها مسائل مربوط به غرب است و از آنجایی که راستا ما فرق دارد نمی توانیم همانند غرب عمل کنیم و رویکرد دوم این است که علم، علم است زمانی باید در این راستا حرکت کنیم در مقابل این دو رویکرد حضرت امام تعریفی را ارائه کردند که ما نمی توانیم به آن بی توجه باشیم امام فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازی و مبدا تحولات است، این ها شعار نیستند بلکه افق هایی هستند که ما ملزم هستیم به آن ها حساس باشیم. تحول در علوم انسانی این نیست که ما دانش را کنار بگذاریم و از اول آغاز کنیم بلکه باید ساحت های مختلف انسان را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما احتیاج داریم تا یک منظره تحولی برای دانشگاه علامه ایجاد کنیم در واقع ما در پی تحول راهبردی هستیم تا براساس آن منظره خود را مشخص کنیم، اما این راهبرد قالب از پیش مشخص شده نیست. به عنوان مثال اگر راهبرد دانشگاه در حوزه استادان است باید با مشارکت تمام استادان رخ دهد. در ادامه از دل این راهبرد ها ماموریت های دانشگاه پیدا می گردد.

وی ادامه داد: رسیدگی به ماموریت هایی همانند تحول در علوم انسانی، ارتباط با صنعت و جامعه و نقش آفرینی در حرکت جهانی از دانشگاه علامه انتظار می رود.

معتمدی در سرانجام گفت: امروز یکی از مسائل جدی جامعه دانشگاهی ما رساله های دانشگاهی است، زیرا موضوعاتی که در آن ها وجود دارد کاربردی نیستند به لطف الهی ما آینده را روشن می بینیم و معتقدیم در هیچ زمانی از تاریخ حیات دانشگاه های ایران در این حد از اقتدار قرار نداشتند امیدواریم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1949

به "ضرورت ایجاد منظره تحولی برای دانشگاه علامه طباطبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت ایجاد منظره تحولی برای دانشگاه علامه طباطبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید