طرز تهیه راحت الحلقوم

به گزارش علی آباد جدید، راحت الحلقوم یکی از شیرینی های خوش مزه، خوش خوراک و لذیذی ست که از تبریز ریشه گرفته و شاخ و برگش به تمام ایران رسیده است. این شیرینی، ما را یاد عید نوروز، شب یلدا و از همه مهم تر، یاد خانه های پدربزرگ ها می اندازد. طبع گرم راحت الحلقوم برایمان یادآور گرما و صمیمیت آن خانه هاست.

طرز تهیه راحت الحلقوم

وقتی این شیرینی را در دهان می گذارید، در کسری از زمان آب می گردد. مثل همان مواقعی که بزرگ ترها در آن خانه های دنج و حال خوب کنشان برایمان از خاطراتشان می گفتند و قند در دلمان آب می شد. با چنین پس زمینه خاطره انگیزی می خواهیم دفتر خاطرات را مجددا ورق بزنیم و با طرز تهیه راحت الحلقوم، برویم به دل روزهایی روشن و تکرارنشدنی. تا خاتمه این بخش با ما همراه باشید و ببینید قدیمی ها چگونه دل شما را با خوراکی هایشان می بردند.

مواد لازم برای تهیه راحت الحلقوم

در زیر مواد لازم برای تهیه برترین دسر لذیذ از ابتدا آورده شده است:

  • 4 پیمانه شکر
  • 4 فنجان آب
  • 3 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 1 و ¼ فنجان نشاسته ذرت
  • 1 قاشق چایخوری کرم تارتار
  • 2 قاشق غذاخوری گلاب
  • عصاره تمشک 1 و ½ قاشق چایخوری
  • عصاره پرتقال 1 و ½ قاشق چایخوری
  • ½ قاشق چایخوری نمک
  • ¼ پیمانه پسته خرد شده
  • 1 پیمانه پودر قند
  • 4 تا 6 قطره رنگ خوراکی قرمز

در حالی که بسیاری از این مواد اختیاری هستند، از جمله گلاب، پسته و رنگ خوراکی، ما دوست داریم همه این عناصر را برای تهیه خوشمزه ترین و زیباترین راحت الحلقوم استفاده کنیم. با خیال راحت عصاره های مختلف و اسانس های اضافی را امتحان کنید تا طعم های منحصر به فرد را درست کنید.

دستور پخت راحت الحلقوم

  • زمان آماده سازی: 15 دقیقه
  • زمان پخت: 1 ساعت
  • زمان سرد شدن (یخچال): 30 دقیقه
  • زمان کل: 1 ساعت 45 دقیقه

دستورالعمل تهیه:

  1. دو قابلمه بزرگ را روی اجاق گاز قرار دهید. 4 فنجان شکر و 1 و ½ فنجان آب در قابلمه بریزید. گاز روی حرارت زیادی بگذارید و آن را بجوشانید. به جوشاندن ادامه دهید تا شربت شکر ایجاد گردد.
  2. در همین حین، 2 و ¾ فنجان به جای مانده آب را در قابلمه دوم بریزید. آب لیمو، نشاسته ذرت و کرم تارتار را با همزن هم بزنید و مطمئن شوید که هیچ توده ای در آن وجود ندارد. حرارت را زیاد نموده و هم زدن را ادامه دهید تا مخلوط به شکل خمیر سفید غلیظی شبیه به ژله درآید. دوباره خوب آن را هم بزنید.
  3. هنگامی که شربت شکر به دمای دلخواه رسید، شربت داغ را به آرامی و با احتیاط در خمیر نشاسته ذرت بریزید.
  4. سپس حرارت را مجدداً به میانه تبدیل کنید و به مدت تقریباً 45 دقیقه آن را بجوشانید و گاهی اوقات آن را هم بزنید تا مخلوط شبیه ژله غلیظ طلایی نارنجی گردد.
  5. حرارت را خاموش کنید. گلاب، عصاره تمشک، عصاره پرتقال و نمک را در آن بریزید. در صورت تمایل رنگ غذا را اضافه کنید. سپس نیمی از مخلوط را در ظرف پخت بریزید.
  6. پسته خرد شده را سریع بپاشید، سپس به جای مانده مواد را روی آن بریزید قبل از اینکه سرد گردد.
  7. ظرف را در یخچال قرار داده و به مدت 30 تا 60 دقیقه بگذارید مواد سرد و سفت شوند.
  8. راحت الحلقوم را از ظرف خارج کنید. از یک چاقوی تیز (یا قیچی آشپزخانه) برای برش آن به قطعات کوچک بهره ببرید.
  9. به ظرف خالی پودر قند بپاشید. همانطور که تکه های آب نبات را برش می زنید، آنها یکی یکی داخل پودر قند بغلتانید.
  10. آبنبات بعد از سرد شدن باید تا حدودی سفت گردد اما با قرار گرفتن در دمای اتاق نیز نرم خواهد شد.

نکته: بسیار مهم است که در هر مرحله مخلوط را خوب هم بزنید تا مطمئن شوید هیچ تکه ای از نشاسته ذرت در مخلوط باقی نمانده است. این تکه های کوچک نشاسته ذرت مانند سنگ های کوچکی در هر تکه از راحت الحلقوم سخت می شوند. هنگامی که تمام قطعات راحت الحلقوم را با پودر قند تزئین کردید، آنها را داخل ظرفی قرار دهید . تا 4 هفته در دمای اتاق نگه دارید.

دستور پخت راحت الحلقوم شکری:

یکی از مدل های دوست داشتنی این شیرینی، مدل شکری آن است. طرز تهیه راحت الحلقوم شکری به این شکل است که وقتی شما مواد نیمه آماده را از روی حرارت برداشتید، به جای نارگیل، آن را در شکر یا خاک قند غلت می دهید.

طرز تهیه راحت الحلقوم پرچمی (رنگی):

پرطرفدارترین نوع راحت الحلقوم، مدل پرچمی ست. در این مدل، شیرینی شما به 3 رنگ سبز، سفید و قرمز است. البته شما می توانید رنگ های دیگری هم جایگزین کنید؛ اما این مدل، محبوبیت بالایی دارد. برای آن که بتوانید مدل پرچمی درست کنید، ضروری است ابتدا از 3 نوع رنگ غذا بهره ببرید. پس باید 3 ظرف مختلف کنار دستتان باشد که مواد اولیه نیمه آماده را به آن ها منتقل و سپس رنگ غذا را اضافه کنید.

هرکدام از شیرینی های رنگی را به تنهایی روی یک سینی که با نایلونی نسبتا چرب پوشیده شده است، قرار دهید. سپس آن ها را با نایلون بلند کنید و به صورت طبقه ای روی یکدیگر بگذارید. برای آن که این طبقات رنگی و خوش مزه، به خوبی به یکدیگر بچسبند، ضروری است تا 24 ساعت داخل یخچال بمانند.

طعم های مختلف راحت الحلقوم

تقریباً می توانید از عصاره های میوه بهره ببرید تا طعم دلخواه خود را تهیه کنید. عصاره لیمو، آناناس یا توت فرنگی را امتحان کنید. جالب است که رنگ راحت الحلقوم به رنگ میوه مورد نظر شما در می آید. بعلاوه می توانید پسته های خرد شده را با بادام، گردو یا هر نوع آجیل دیگری جایگزین کنید.

راحت الحلقوم چه طعمی دارد؟

این دسر دارای بافت ژلی بسیار نرم با طعم گلاب است. البته طعم های دیگری نیز برای آن وجود دارند،اما طعم سنتی آن که گلاب است، خوشمزه تر می باشد. طعم گلاب خیلی زیاد یا خیلی کم نیست و به میزان ای است که فرد را تشویق می نماید، چند تکه راحت الحلقوم را بدون احساس ناراحتی بخورد.

آیا می توان راحت الحلقوم را در یخچال نگهداری کرد؟

این دسر لذیذ از تغییر دما متنفر است. علاوه بر این، یخچال رطوبت را از دسر بیرون می کشد که باعث می گردد سفت گردد. ما اکیداً توصیه می کنیم که این شیرینی خوشمزه را در یخچال نگهداری نکنید. در عوض، راحت الحلقوم در جای خنک و به دور از نور خورشید قرار دهید.

آیا راحت الحلقوم ژلاتین دارد؟

این شیرینی خوشمزه ژلاتین ندارد. در تهیه آن از آرد ذرت استفاده می گردد اما در نتیجه زمان زیادی طول می کشد تا حالت ژله ای به خود بگیرد. گاهی اوقات افراد از ژلاتین استفاده می نمایند. ژلاتین برای سرعت بخشیدن به فرآیند تهیه راحت الحلقوم استفاده می گردد.

آیا راحت الحلقوم سالم است؟

قطعاً خیر! این شیرینی لذیذ با اندازه زیادی شکر درست می گردد و حتی با پودر قند تزئین می گردد. پس ضروری است در خوردن آن مراعات کنید.

با چه چیز هایی راحت الحلقوم را تزئین کنیم؟

یکی از لذت بخش ترین مراحل درست کردن این شیرینی تبریزی، تزئین کردن آن است. شما می توانید با انواع و اقسام خشکبارها از جمله: گردو، بادام شیرین، بادام هندی، پسته، خلال پسته، گل محمدی خشک شده و … آن را تزئین کنید. اما گردو و خلال پسته، از بقیه محبوب تر و مرسوم ترند.

تفاوت راحت الحلقوم و باسلوق چیست؟

خیلی ها فکر می نمایند راحت الحلقوم همان باسلوق است و عده ای هم از تفاوت آن ها بی خبرند. در این بخش می خواهیم به شما بگوییم که این دو شیرینی، با یکدیگر متفاوتند. چنان چه برگردید و بار دیگر به مواد اولیه نگاه کنید، می بینید که از پودر ژلاتین و جوهر لیمو در دستور پخت راحت الحلقوم استفاده شده است. درحالی که این ها در طرز تهیه باسلوق مورد استفاده قرار نمی گیرد.

فوت و فن درست کردن راحت الحلقوم خوشمزه

  • اگر می خواهید شیرینی شما به خوبی سفت و حالت دار باشد، باید هنگام پخت، نشاسته آن را به خوبی حرارت دهید. در غیر این صورت، شکل اصلی اش را از دست خواهد داد.
  • نشاسته باید درون آب سرد حل گردد و سپس حرارت ببیند.
  • از وانیل هم می توانید بهره ببرید. البته به یاد داشته باشید که زمانی می توانید وانیل را اضافه کنید که می خواهید قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  • اگر می خواهید عطر و طعم شیرینی شما، دیگران را شیفته و وابسته کند، می توانید از اندازهی کره بهره ببرید.
  • بهتر است برای تهیه این شیرینی، از قابلمه مسی، چدن یا تفلون بهره ببرید.
  • اگر این شیرینی را در یخچال بگذارید، تا 3 ماه قابل استفاده خواهد بود.
  • به جای پودر نارگیل می توانید از نشاسته ذرت بهره ببرید.
  • استفاده از زعفران در طرز تهیه راحت الحلقوم، طعم شگفت انگیزی به آن خواهد داد.

کلام آخر

راحت الحلقوم (باسلوق) با استفاده از آب، آرد ذرت، آب لیمو، شکر، گلاب و کمی رنگ خوراکی تهیه می گردد و ساخت آن موقع زیادی طول می کشد؛ اما نتیجه نهایی تبدیل یک ماده ژله ای ساده به یک شیرینی خوشمزه و نرم است. این شیرینی را می توانید به همراه چایی و به عنوان دسر بعد از غذا بهره ببرید. بدون شک، بچه ها از خوردن راحت الحلقوم خوشمزه لذت بسیاری خواهند برد اما باید بدانید که این شیرینی قند زیادی دارد و باید از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2157

به "طرز تهیه راحت الحلقوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه راحت الحلقوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید