فیلم ها و سریال های اقتباسی چگونه می توانند برای بازی ها مفید باشند؟

به گزارش علی آباد جدید، پخش سریال تلویزیونی فال اوت (Fallout) در آوریل 2024 سر و صدای زیادی به پا کرد و توانست به پیروزیت های زیادی دست پیدا کند. این سریال به حدی پیروز بود که فراوری فصل دوم آن نیز تایید و از طرفی باعث شد که فروش بازی های این سری پساآخرالزمانی نیز با رشد قابل توجهی روبرو گردد. با پیروزیت این سریال، احتمالا به دوره ای تازه از تاریخ وارده شده ایم که در آن اقتباس های ویدیوگیمی دیگر قرار نیست بازیکنان را ناامید نمایند.

فیلم ها و سریال های اقتباسی چگونه می توانند برای بازی ها مفید باشند؟

با این حال، ما در سال 2024 نه تنها با فال اوت، بلکه با مجموعه ای از اقتباس های پیروز دیگر از بازی ها همراه خواهیم بود که به رشد و رونق بزرگی در شرکت هایی می انجامد که برای آوردن آی پی بازی بزرگ بعدی به صفحه های نمایش رقابت می نمایند. لازم به ذکر است که وقتی درگیر هیاهوی هر سریال تلویزیونی تازه مبتنی بر بازی های تازه می شویم، به راحتی می توان از مقدار رشد این روند در مدت زمان بسیار کوتاه غافل شد. لست آو آس و اکنون فال اوت از آثار برجسته هستند، اما یک سریال هیلو نیز پخش شده، ویچر به میزان ای که اقتباسی از رمان ها محسوب می گردد، اقتباسی از بازی ها نیز است و در این میان سریال هایی انیمیشنی با موضوع لیگ آو لجندز، سایبرپانک و کسلوانیا هم وجود دارند.

از طرفی فیل .Super Mario Bros یکی از بزرگترین پیروزیت های باکس آفیس سال 2023 بود و فیلم های سونیک به یک مجموعه مجذوب کننده تبدیل شده اند، در حالی که آثاری نظیر آنچارتد و Five Nights at Freddys حتی اگر از نظر منتقدان خوب عمل ننموده باشند، از نظر تجاری پیروز بوده اند. هرچند کوشش های نه چندان پیروزی نیز وجود دارد. به طور خاص، آی پی های کپ کام (Capcom) اغلب به خاطر مشارکت های نه چندان پیروزی که با دیگر رسانه ها انجام داده، شناخته می شوند. با وجود اینکه فیلم Monster Hunter یک فیلم ضعیف و رزیدنت اویل علی رغم اینکه یکی از اولین سری های بازی تاریخ بود که به پیروزیت در سینما دست یافت، اخیرا فیلم ها و سریال های ضعیفی دریافت نموده است. سریال Twisted Metal از سونی در سال گذشته نیز چندان سر و صدای زیادی به پا نکرد.

در سال 2024، اشتها برای این اقتباس ها بیش از پیش واضح است و موارد بیشتری هم در راه سینما ها و تلویزیون هستند. به طور طبیعی، این اقتباس ها برای سری های منبع بسیار خوب هستند. آن ها ارزش قابل توجهی را به آی پی اضافه می نمایند، مخاطبان تازهی را وارد نموده که حداقل بعضی از آن ها تشویق می شوند بازی ها را امتحان کنن، و به ایجاد و حفظ علاقه در بین بازیکنان موجود نیز یاری می نمایند. با این حال، اجتناب از این واقعیت که صنعت به علت پیروزیت ناگهانی اقتباس ها کمی بی پروا شده است و در کوشش است تا دریابد که چگونه این عنصر تازه را در برنامه ریزی استراتژیک خود بگنجاند، سخت است.

در نتیجه، بسیاری از شرکت هایی که بازی هایشان به سریال های تلویزیونی و فیلم های محبوب تبدیل می گردد، در بیشتر موارد، کوشش اندکی یا هیچ کوششی برای سرمایه گذاری بر هواداران تازه سری با ایجاد بازی های تازه یا به روزرسانی ها برای بازی های موجود انجام نمی دهند. در نتیجه مخاطبانی که از آنچه که اخیرا تماشا نموده اند، لذت برده و مشتاق شده اند که بازی ها را تجربه نمایند، بعضا متوجه می شوند که آخرین نسخه از سری سال ها است که منتشر شده، قدیمی است و شاید حتی برای سخت افزار نسل فعلی نیز در دسترس نباشد.

البته، استثنائاتی نیز هستند و بعضی از شرکت ها در پیوند دادن اقتباس ها با چرخه عمر بازی هایشان و اطمینان از جریان ارتباط سودمند، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده اند. به عنوان مثال سریال Edgerunners تقریبا همزمان با آپدیتی که در نهایت بازی سایبرپانک را به یک اثر عالی تبدیل کرد، آغاز به کار کرد. با این حال، این یک مورد غیرعادی است و به طور کلی به نظر می رسد که جدول زمانی برای توسعه یک سریال تلویزیونی و جدول زمانی سری بازی، کاملا از یکدیگر جدا است.

حتی زمانی که در حال حاضر یک بازی فعال مانند یک اثر سرویس محور یا MMORPG یا فقط یک سری به وز شده به طور منظم، تماشا هر نوع کوشش قابل توجهی برای افزودن محتوا به بازی برای ایجاد پل ارتباطی با سریال یا فیلم اقتباسی به طور شگفت انگیزی غیر معمول است. البته توسعه یک بازی تازه یا حتی به روزرسانی نسل نهمی برای یک بازی نسبتا قدیمی ، همانطور که در پچ فال اوت 4 برای کنسول های نسل فعلی مشاهده کردیم، فرآیندی فوق العاده طولانی و پرهزینه است. بعلاوه در کوشش برای هماهنگ کردن آغاز بهبود دادن یک بازی یا ساخت نسخه ای تازه از آن با پخش سریال، یک عامل خطرناک وجود دارد که باید در نظر گرفته گردد و آن هم شکست تجاری و هنری سریال است.

بعلاوه شایان ذکر است که داشتن سریال ها و فیلم های پیروز و مورد توجه بر اساس بازی ها چیز بسیار تازهی است و تا همین چند سال پیش، بسیاری به این نتیجه رسیده بودند که ساخت آثار باکیفیت اقتباسی از بازی های ویدیویی اتفاق بعیدی است. در واقع تا همین اواخر، قرارداد های تلویزیونی و سینمایی مربوط به اقتباس ها به طور کلی با انتظارات کم امضا می شدند، چه برسد به اینکه تبدیل به یک پیروزیت بزرگ شوند. هرچند ناشران و توسعه دهندگان واقعا هنوز زمان لازم برای واکنش و کشف استراتژی برای این پدیده تازه را نداشته اند.

با این حال، ما همچنان باید این را به عنوان چیزی که صنعت روی آن کار می نماید، بپذیریم. با وجود تمام داستان های مثبتی که در خصوص اینکه چگونه فال اوت 76 پس از پیروزیت سریال با افزایش بازیکن روبرو شد وجود دارد، برداشت سخت گیرانه تر از آن نیز وجود دارد. یک سریال تلویزیونی مبتنی بر بازی نظیر فال اوت، علاقه زیادی ایجاد می نماید و برترین چیزی که سری باید به مخاطبان تازه خود ارائه دهد، یک بازی آنلاین شش ساله است که نقدهای ضعیفی دارد. این عالی نیست، اما هنوز از بدترین سناریو دور است.

فال اوت 76 این روز ها در شرایط بسیار بهتری نسبت به زمان عرضه واقع شده است و دارای یک مدل تجاری خاص است که به طور بالقوه به آن اجازه می دهد تا از مخاطبان تازه تا حدی عایدی کسب کند و در این میان فال اوت 4 نیز در دسترس است و هنوز قدیمی نشده است. یک سناریوی به مراتب بدتر چیزی شبیه به Twisted Metal است که سریال تلویزیونی آن یازده سال پس از آخرین کوشش برای ریبوت سری پخش شده است. این سریال توجه زیادی را به خود جلب نکرد اما اگر جلب هم می کرد، سونی در موقعیتی نبود که بتواند روی این توجه سرمایه گذاری کند.

مورد دیگر کسلوانیا است که سریال انیمیشنی محبوبش در نت فلیکس آن هم چندین سال پس از اینکه کونامی ظاهرا آن را پس از شکست اسپین آف Castlevania: Lords of Shadow ر ها کرد، دوباره توجه ها را به سمت این سری مجذوب کننده معطوف کرد اما اثری مدرن و به میزان کافی مجذوب کننده این مجموعه در حال حاضر برای گیمرها وجود ندارد. طنز ماجرا این است که بسیاری از سال ها پیش منتظر این لحظه یعنی بهبود اقتباس های ویدیوگیمی بوده اند اما به نظر می رسد بیشتر شرکت ها غافلگیر شده اند و هیچ استراتژی برای استفاده از این موقعیت تازه ندارند.

هرچند که با گذر زمان، شکی وجود ندارد که صنعت بازی می تواند از پس این چالش برآید و راهی بیابد تا آی پی های خود را با رسانه های دیگر پیوند دهد. از این گذشته، صنعت دهه های پیش را صرف عرضه بازی های نسبتا قابل قبولی کرد تا همراه با فیلم ها عرضه شوند و اکنون که هالیوود برای الهام گرفتن از بازی ها مشتاق شده است، روند ساخت بازی ها برای عرضه به صورت همزمان با سریال ها یا فیلم های اقتباسی، باید دوباره در نظر گرفته گردد. در نهایت لازم به ذکر است که این روند احتمالا به این زودی ها از بین نخواهد رفت، زیرا بینندگان اصلی تلویزیون اکنون نسلی هستند که با بازی های ویدیویی بزرگ شده اند.

منبع: Gameindusrty.biz

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1403 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2408

به "فیلم ها و سریال های اقتباسی چگونه می توانند برای بازی ها مفید باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ها و سریال های اقتباسی چگونه می توانند برای بازی ها مفید باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید