قلعه ارامنه در شمال مرکز؛ چرا صدراعظم محمد شاه این 13 خانواده را به تهران آورد؟

به گزارش علی آباد جدید، برای بسیاری از رهگذرانی که گذرشان به خیابان های اطراف میدان ونک می افتد، نام ونک ارامنه آشنا نیست. اما روزگاری محله ونک امروزی که با خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد شناخته می گردد، باغ های سرسبز و مزارع فراوان داشت و ونک ارامنه با قلعه معروفش یکی از نقاط کانونی آن بود.

قلعه ارامنه در شمال مرکز؛ چرا صدراعظم محمد شاه این 13 خانواده را به تهران آورد؟

به گزارش همشهری آنلاین، در دوران حکومت محمدشاه قاجار بود که گروهی از ارامنه در بخش شرقی آبادی ونک ساکن شدند. میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه برای تأمین علوفه قشون دولتی 13 خانواده ارمنی را از چهارمحال و بختیاری برای کشاورزی به تهران آورد و با سکونت آن ها در این محدوده، بخش شرقی آبادی ونک به ونک ارامنه معروفیت پیدا کرد.

از آنجایی که محل زندگی این کشاورزان در خارج از محدوده روستایی امنیت پایینی داشت، میرزاآقاسی در نزدیکی زمین های کشاورزی، برای آن ها قلعه ای ساخت؛ قلعه ای که خیلی زود میان اهالی آبادی ونک به قلعه ارامنه معروف شد. در واقع به علت نبود امنیت، ساخت این قلعه ها به ویژه در محدوده جنوب تهران و بلوک غار رایج بود تا کشاورزان و خانواده هایشان علاوه بر نزدیکی به زمین های کشاورزی، محل امنی برای سکونت داشته باشند.

قلعه ارامنه ونک هم مثل همه آن قلعه ها یک حیاط مرکزی و 4 برج نگهبانی مدور در 4طرف داشت که دورتادور آن اتاقک هایی برای سکونت خانواده ها ساخته شده بود. اگرچه اکنون دیگر قلعه ارامنه خبری نیست، اما کلیسای میناس مقدس در تقاطع کوچه امید و خیابان مهتاب در منطقه 3 یادگاری از آن قلعه خاطره انگیز است؛ کلیسایی که برای عبادت ساکنان قلعه در نزدیکی آن ساخته شد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2290

به "قلعه ارامنه در شمال مرکز؛ چرا صدراعظم محمد شاه این 13 خانواده را به تهران آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه ارامنه در شمال مرکز؛ چرا صدراعظم محمد شاه این 13 خانواده را به تهران آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید