مجموعه تاریخیتنگ چوگان کازرون مبلمان می گردد

به گزارش علی آباد جدید، محمدرضا معینی در مصاحبه با خبرنگار مهر با بیان اینکه در تنگ چوگان مبلمان سایت ایجاد می گردد، اضافه کرد: فاز نخست ایجاد فضای خدماتی گردشگری همچنین ساخت سر ویس های بهداشتی و نورپردازی مبلمان سایت و راستا گردشگری با اعتباری بالغ بر 42 میلیون تومان در دست اجراست.

مجموعه تاریخیتنگ چوگان کازرون مبلمان می گردد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حفاظت از مجموعه تاریخی- طبیعی تنگ چوگان به صورت الکترونیکی است که طبق برنامه ریزیها، به زودی حفاظت آنلاین می گردد، بیان نمود: از میان این تنگ، رودخانه شاپور می گذرد و در دوسوی این رودخانه شش نقش برجسته دیده می گردد که دو نقش برجسته در ساحل سمت راست رودخانه و چهار نقش نیز در ساحل سمت چپ قرار گرفته است.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون با بیان اینکه در این تنگ دو قلعه ساسانی هم وجود دارد، ادامه داد: هم اکنون پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس در حال تدوین است که مجموعه تاریخی- طبیعی تنگ چوگان به عنوان یکی از آثار شاخص دوره ساسانی در این پرونده جای گرفته است.

وی با بیان اینکه تنگ چوگان در نزدیکی شهر ساسانی بیشاپور و در میان دو رشته کوه بلند قرار گرفته است، اضافه نمود: در این محل نقوش ساسانی متعددی است که بیانگر اتفاقات سیاسی و اجتماعی این دوره تاریخی در فارس است به طور مثال در یکی از این نقوش می توان پیروزی شاهپور ساسانی را بر والرین امپراطور روم به وضوح دید.

تنگ چوگان یا تنگ چگان به تنگ چکو و چکون و چکاو معروف است و احتمالا به جهت بازی چوگان پادشاهان ساسانی و سرداران ایرانی که در این محل انجام می شده، به این نام معروف شده است.

عرض این تنگ بیش از هزار متر است و غار شاپور نیز بر فراز آن قرار گرفته است که مجسمه بزرگ 30 تنی شاپور در آن جای گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 865

به "مجموعه تاریخیتنگ چوگان کازرون مبلمان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه تاریخیتنگ چوگان کازرون مبلمان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید