مشق محرومیت در کلاس های فرسوده

به گزارش علی آباد جدید، مدرسه های مستهلک و فرسوده با دیوارهای ترک خورده و تخریبی در استان هرمزگان قصه پرغصه امروز و دیروز نیست.

مشق محرومیت در کلاس های فرسوده

این مدرسه ها با عمر بلند و وقوع زلزله های پی درپی و بارندگی های شدید فصلی، بیشتر از این که مکانی امن برای آموختن دانش باشند، بلایی برای تهدید جان دانش آموزان شده است. به گزارش خبرنگاران، این مدرسه های ناایمن که قدمت و عمر بعضی از آن ها به بیش از 40 تا 50 سال می رسد، بستر آوار بر سر دانش آموزانی است که زیر این سقف های لرزان با یک جهان امید مشق می نویسند و کتاب های درسی را ورق می زنند.

  • مسائل مدارس هرمزگان

آخرین آمارها نشان می دهند حدود 4025 کلاس درس در استان هرمزگان به ویژه شرق استان، غیرمقاوم و تخریبی هستند که بیش از 100 هزار دانش آموز پسر و دختر معادل یک سوم جمعیت 340 هزار نفری هرمزگان به صورت یک یا 2 نوبته در این کلاس ها درس می خوانند؛ درس خواندنی همراه با کوله باری از نگرانی و دلهره برای دانش آموزان و خانواده های آن ها. میز و نیمکت های فرسوده و شکسته، و نبود یا کمبود وسایل گرمایشی و سرمایشی در بعضی مدرسه ها از دیگر مسائلی است که مدرسه های هرمزگان با آن روبه رو هستند.

یک کارشناس علوم تربیتی در این باره گفت: وقتی دانش آموزی در روستایش مدرسه ندارد و مجبور می گردد برای تحصیل به روستای دیگری برود یا وارد کلاس هایی می گردد که هر لحظه بیم فروریختن آن می رود، بعد از مدتی ممکن است به دلیل همین مسائل ترک تحصیل کند. رضا شمس الدینی اضافه نمود: نمی توان به صراحت گفت نبود فضای آموزشی مناسب باعث ترک تحصیل دانش آموزان می گردد اما می توان مدعی شد وجود فضای آموزشی مناسب می تواند دانش آموزان را با اشتیاق بیشتری به سو علم آموزی بکشاند. به گفته وی وجود مدرسه در مناطق محروم می تواند دانش آموزان را تشویق کند درس بخوانند. می تواند آینده دانش آموزانی را که در مناطق محروم زندگی می نمایند، تغییر دهد.

  • فضای آموزشی استاندارد حق همه دانش آموزان

شمس الدینی ادامه داد: بر اساس قانون، تحصیل رایگان وظیفه آموزش و پرورش است. بر همین اساس همه دانش آموزان باید بتوانند از فضای آموزشی متناسب بهره مند شوند. وظیفه آموزش و پرورش ساختن فضای آموزشی بادوام و ماندگار است. وی اضافه نمود: اگر فضای آموزشی مناسبی ساخته گردد این فضاها زود به زود تخریب نمی شوند که مجبور شویم هزینه را صرف بازسازی آن کنیم. باید فضاهایی ساخته گردد که مانند سرمایه باشد نه این که چند سال یک بار برای بازسازی و نوسازی آن هزینه گردد.

  • 670 مدرسه غیراستاندارد

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این باره گفت: هم اکنون 670 مدرسه غیراستاندارد در استان وجود دارد که از این شمار 220 مدرسه به طور کامل تخریبی هستند و بقیه قابلیت مقاوم سازی دارند. نوید احمدی با اشاره به کمبود اعتبار لازم برای طرح های نوسازی مدارس توضیح داد: برای نوسازی و مقاوم سازی این مدارس به 800 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است. وی با اشاره به این که حدود 90 هزار دانش آموز در هرمزگان در مدارس غیراستاندارد تحصیل می نمایند، بیان نمود: بیشترین مدارس غیراستاندارد در شرق هرمزگان واقع است. احمدی اضافه نمود: در کوشش هستیم با اختصاص اعتبارات ملی، استانی، مشارکت خیران و صنایع بزرگ تا 4 سال آینده، تمام مدارس غیراستاندارد استان نوسازی و ایمن شوند.

  • 53 مدرسه با 198 کلاس درس جدید و ایمن

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در این زمینه گفت: برای سال تحصیلی جدید 53 مدرسه با 198 کلاس درس با هزینه 47 میلیارد تومان آماده شده است. وی بیان نمود: در سال تحصیلی جدید 5500 دانش آموز هرمزگانی از کلاس های درس جدید و ایمن بهره مند می شوند که بیشترین این مدارس در شهرستان های بندرعباس، میناب، بستک و بندرخمیر واقع است.

  • کارآمدی اقتصاد در آموزش و پرورش

رضا شمس الدینی، کارشناس علوم تربیتی، بیان نمود: ایجاد هرگونه اصلاحات واقعی در آموزش و پرورش، مستلزم تغییر در نگرش ها، سبک مدیریت ها و ملاک انتخاب آن هاست. بدون شک کلید نجات آموزش و پرورش در بلندمدت در گرو اجرایی شدن نظریه های کارآمد در اقتصاد این نهاد است. به نظر می رسد چرخش کلید دولت ها تاکنون نتواسته است قفل رسوب گرفته این حوزه را باز کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 415

به "مشق محرومیت در کلاس های فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشق محرومیت در کلاس های فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید