منتقدان درباره فیلم شانگ، چی و افسانه ده حلقه چه می گویند؟

به گزارش علی آباد جدید، هفته آینده فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) روی پرده خواهد رفت و حالا نقد و آنالیز های این فیلم ابرقهرمانی منتشر شده است.

منتقدان درباره فیلم شانگ، چی و افسانه ده حلقه چه می گویند؟

این طور که پیداست قهرمان شرقی مارول توانسته به طور کلی رضایت منتقدان را به دست آورد. تا به این ساعت در متاکریتیک برای شانگ-چی و افسانه ده حلقه بر اساس 31 آنالیز امتیاز قابل قبول 70 از 100 به ثبت رسیده است. بیست وشش منتقد نگاهی مثبت به این فیلم داشته اند و تنها یک منتقد ماجراجویی های شانگ چی را ضعیف ارزیابی نموده است. در پایگاه راتن تومیتوز هم بر اساس 98 آنالیز این فیلم امتیاز 92 از 100 را کسب نموده است.

شانگ-چی و افسانه ده حلقه بیست و پنجمین فیلم در دنیای سینمایی مارول (MCU) بوده و وظیفه نویسندگی آن را دیوید کالاهام برعهده داشته است و از میان بازیگران اصلی اش می توان به سیمو لیو در نقش شانگ چی، تونی لیانگ در نقش ماندارین و آکوافینا برای نقشی نامشخص اشاره نمود. ماجراجویی های شانگ-چی نخستین کوشش کمپانی های عظیم برای ساخت یک اثر سینمایی یا تلویزیونی ابرقهرمانی بر اساس ورزش های رزمی در چند سال اخیر نیست، مثلا نتفلیکس در سال 2017 با آیرون فیست کوشش کرد توجه علاقه مندان به فنون مبارزات شرقی را جلب کند، اما این مجموعه به علت مسائل عدیده ای از جمله مبارزات ضعیف و ناقص، کش دار شدن داستان و حتی قهرمانی بیش از مقدار مثبت و روایتی کلیشه ای نتوانست به توفیق چندانی دست پیدا کند ولی این امیدواری وجود دارد که استودیو مارول با توجه به تجربیات پیروز خود در دنیای آثار ابرقهرمانی فیلم جالب توجه ای را تحویل سینمادوستان بدهد. این سبک مبارزات و داستانِ رستگاری قهرمانان شرقی همیشه در سراسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار بوده اند.

دستین دنیل کرتون، کارگردان فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه چند ماه قبل طی گفت وگویی درباره شخصیت شانگ-چی و مسائل پیش روی او بیان نموده بود: مشکل اصلی شانگ-چی در زندگی، شناخت ناکافی وی از خود واقعی اش است. او باید یاد بگیرد که چگونه بر اندام های بدنش تسلط پیدا کند. اگر نتواند همه چیز را به درستی درک کند، قادر نخواهد بود تمام استعدادهایش را به نمایش بگذارد

مارول به تازگی در پی دنیاگیری کروناویروس و تعطیلی سینماها در نقاط مختلف دنیا، هم زمان با نمایش فیلم هایش در سالن های سینما، این آثار را به وسیله سرویس آنلاین دیزنی پلاس هم در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. اما این کمپانی میخواهد شانگ-چی و افسانه ده حلقه را از تاریخ 12 شهریور (3 سپتامبر) فقط در سینماها اکران کند و خبری از پخش هم زمان در دیزنی پلاس نخواهد بود. طی ماه های آینده هم در ادامه فاز چهارم دنیای سینمایی مارول فیلم های جاودانگان و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست به ترتیب در مهرماه و آذرماه اکران خواهند شد.

گزیده نقدهای فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه

نیک آلن از راجر ایبرت

  • امتیاز: 88 از 100

این فیلم به کارگردانی دستین دنیل کرتون در نهایت به شیوه خودش در قالب دنیا سینمایی مارول جای می گیرد، اما تجربه حسی-عاطفی عمیقی شکل می دهد که سایر فیلم های ابرقهرمانی، دیگر آثار مارول و حتی فیلم های اکشن می بایست از آن الگوبرداری نمایند. مجموع شخصیت های شانگ-چی و افسانه ده حلقه قابل قبول هستند و مفهوم خانواده و دوستی در اثر شکل می گیرد، اما نقطه ضعف فیلم این است که به مقدار کافی به شخصیت هایش نمی پردازد و آن ها با وجود کل منسجمی که می سازند، به صورت فرد به فرد احتیاج به پرداخت بیشتری دارند.

این فیلم یک نمونه آزمایشگاهی برای مارول و دیزنی در راستای سنجش مقدار علاقه سینمادوستان غربی نسبت به قهرمانان آسیایی نیست، بلکه می تواند شروعگر یک را جهت تازه باشد.

فرانچسکا ریورا از آی جی ان

  • امتیاز: 80 از 100

شانگ-چی و افسانه ده حلقه مقدمه ای مطمئن برای اولین ابرقهرمان آسیایی مارول است که برترین صحنه های مبارزه بر اساس هنرهای رزمی و یکی از پیچیده ترین و احساس برانگیزترین شخصیت های منفی فیلم های ابرقهرمانی را در خود جای داده است.

جنبه های دیداری بعضی از سرزمین های افسانه ای فیلم و فقدان وجود افسانه ها ممکن است کمی ناامیدتان کند، اما این کاستی ها چندان چشمگیر نیستند؛ زیرا در فیلم نقاط قوت بسیار زیادی وجود دارد. کارگردان به طرز ماهرانه ای دنیا شخصی شانگ-چی را با دنیا عظیم مارول پیوند می دهد و یک دشمن اصلی هم دلی برانگیز، شخصیت محوری مجذوب کننده و صحنه های مبارزه دیدنی پدید می آورد.

کیت اربلند از ایندی وایر

  • امتیاز: 75 از 100

شانگ-چی و افسانه ده حلقه بر اساس متر و معیارهای آشنای مارول ساخته شده است، اما در دقایقی فرصت می یابد فیلم خودش باشد. اثر تازه دستین دنیل کرتون در مقایسه با فیلم های ابرقهرمانی قبلی بسیار متفاوت و بهتر است. این فیلم جهتهای زیادی برای ادامه دادن و ساخت نسخه های تازه ایجاد می نماید، مطابق اصول ابرقهرمانان مارول پیش می رود، اما با تمام این تفاسیر جادو و شخصیت های خودش را دارد.

پیتر بردشاو از گاردین

  • امتیاز: 60 از 100

به لطف بازی خوب سیمو لیو و آکوافینا با فیلمی سرگرم نماینده روبرو هستیم که بر اساس فرمول های تکراری این قبیل آثار ساخته شده است. بهتر بود جزئیات بیشتری از زندگی شخصیت ها به تصویر کشیده می شد، مثلا یک فلَش بک درباره مرگ مادر شانگ-چی از ما دریغ شده تا بیشتر با او همراه شویم؛ زیرا مرگ غم انگیز وی منشاء درام و احساسات اثر است. فیلم شانگ-چی و افسانه ده حلقه لحنی شبیه به فیلم های ثور دارد.

پیتر دبروژ از ورایتی

  • امتیاز: 60 از 100

مانند سایر فیلم های مستقل دنیا سینمایی مارول [که قهرمان تازه و تنهایی دارند]، شانگ-چی و افسانه ده حلقه هم شروع خوبی دارد و در نیمه ابتدایی قهرمان خود را به اسم یک شخصیت مجذوب کننده معرفی می نماید. اما با پیدا شدن المان های ماورایی و فراطبیعی ناهنجار در داستان، فیلم از لحاظ کیفی افت می نماید.

مارول در این فیلم از محبوبیت خود برای حمایت از آسیایی ها استفاده می نماید. این کمپانی بارها حمایت خود از اقلیت ها و رنگین پوستان را نشان داده و گُل سرسبد آن ها هم فیلم پیروز پلنگ سیاه است.

منبع: Metacritic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1878

به "منتقدان درباره فیلم شانگ، چی و افسانه ده حلقه چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منتقدان درباره فیلم شانگ، چی و افسانه ده حلقه چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید