چرا باید پنیر بخوریم؟

به گزارش علی آباد جدید، لبنیات یکی از گروه های اصلی هرم راهنمای غذایی است که شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک و بستنی می گردد. مصرف روزانه ی دو تا چهار واحد از این گروه برای همه ی افراد توصیه شده است. بهتر است در برنامه ی غذایی خود برای بدست آوردن همه ی مواد مورد احتیاج بدن از گروه های غذایی متنوع بهره ببرید. بطور مثال برای تأمین کلسیم مورد احتیاج خود فقط به مصرف شیر اکتفا نکرده و سعی کنید از دو تا سه ماده غذایی در این گروه بهره ببرید.

چرا باید پنیر بخوریم؟

چرا باید پنیر بخوریم؟

نویسنده: ابراهیم بیگدلی

لبنیات یکی از گروه های اصلی هرم راهنمای غذایی است که شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک و بستنی می گردد. مصرف روزانه ی دو تا چهار واحد از این گروه برای همه ی افراد توصیه شده است. بهتر است در برنامه ی غذایی خود برای بدست آوردن همه ی مواد مورد احتیاج بدن از گروه های غذایی متنوع بهره ببرید. بطور مثال برای تأمین کلسیم مورد احتیاج خود فقط به مصرف شیر اکتفا ننموده و سعی کنید از دو تا سه ماده غذایی در این گروه بهره ببرید.

ارزش غذایی پنیر

پنیر به اسم جزیی از گروه لبنیات، منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفراست. مصرف سی گرم پنیر (معادل یک قوطی کبریت) در حدود هشت گرم پروتئین و دویست گرم کلسیم به بدن می رساند. در حالی که 150 تا دویست گرم شیر(معادل یک لیوان شیر) چنین اندازه کلسیمی را به بدن می رساند.

مصرف پنیر در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز

مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند توصیه می گردد. این افراد در پی مصرف شیر، به دلیل کاهش فراوری آنزیم های تجزیه نماینده ی قند شیر (لاکتوز) نمی توانند لاکتوز شیر را هضم نموده، دچار اسهال، نفخ، دردهای شکمی و تهوع می شوند. اما از آنجا که اندازه لاکتوز پنیر و ماست خیلی کم است، مصرف این دو ماده ی غذایی به این افراد توصیه می گردد.

پنیر و کیفیت خواب

پیش از این اسم شده بود که مصرف پیش از خواب باعث ایجاد کابوس های شبانه می گردد. اما با تحقیقات نو انجام گرفته تعیین شده که مصرف پنیر پیش از خواب به ایجاد خواب آرام در افراد یاری می نماید.

چه نوع پنیری انتخاب کنیم؟

بهتر است از میان انواع پنیر، پنیرهای کم چرب را انتخاب کنیم. انواع پرچرب، منبع عمده ی اسیدهای چرب اشباع شده هستند که برای سلامتی مضرند. بنابراین مصرف پنیرهای پرچرب و خامه یی به یک بار در هفته باید محدود گردد. مصرف پنیرهای باز و محلی به دلیل احتمال آلودگی های میکروبی توصیه نمی گردد، چرا که می تواند حامل میکروب های مسمومیت زای خطرناکی مثل سالمونلا، لیستریا، بروسلا و ... باشد که حصبه، مسمومیت ناشی از لیستریا و تب مالت ایجاد می نماید.

اندازه کلسیم و فسفر برای داشتن استخوان های سالم

برای داشتن استخوان های سالم تنها اندازه کلسیم دریافتی مهم نیست، اندازه فسفر هم اهمیت دارد. در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی از برنامه ی غذایی است که در رسوب کلسیم در استخوان ها مهم است. مصرف نوشابه های کولا که حاوی اندازه زیادی فسفر است باعث بهم خوردن این تعادل شده و موجب افزایش خروج کلسیم از استخوان ها می گردد. مناسب ترین نسبت میان این دو ریز مغذی، مشابه ترکیب شیر مادر یا استخوان های بدن است. یعنی به ازای هر هزار میلی گرم کلسیم دریافتی 440 میلی گرم فسفر باید دریافت گردد. جالب است بدانید که چنین نسبت مناسبی در مواد غذایی مثل شیر، پنیر و بعلاوه لیمو، پرتقال، کلم، گل کلم و هویج دیده می گردد. البته شیر و لبنیات منبع غنی تری از کلسیم هستند.

پنیر محافظ دندان ها در مقابل پوسیدگی

تحقیقات نشان داده است که پنیر می تواند دندان ها را در مقابل پوسیدگی حفظ کند. پنیر و بطورکلی لبنیات، منبع خوب کلسیم، فسفر و پروتئین هستند و مانع از اسیدی شدن حفره ی دهانی پس از صرف غذا می گردد. بعلاوه کلسیم، فسفر و پروتئین از مینای دندان محافظت می نمایند. پس از صرف محصولات لبنی، اندازه کلسیم و فسفر بزاق افزایش می یابد. بعلاوه حدس زده می گردد که پنیر خاصیت ضدمیکروبی در حفره ی دهان دارد.

چه کسانی باید در مصرف پنیر احتیاط نمایند؟

همان طور که می دانیم، بعضی از داروها در صورتی که همراه با بعضی مواد غذایی مصرف شوند، واکنش های نامطلوبی ایجاد می نمایند. در این صورت باید بعضی از مواد غذایی از رژیم غذایی حذف شوند.

بعضی از افراد که به افسردگی مبتلا هستند، تحت درمان با داروهایی مثل ایزوکربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین قرار می گیرند. بعلاوه آنتی بیوتیک فورازولیدون، داروی ضد سرطان پروکاربازین و داروی ضد سل ایزونیارید همگی جزو داروهای مهارنماینده ی آنزیم مونوامین اکسیداز محسوب می شوند. پنیر ماده ی غذایی غنی از تیرامین است که در این افراد به دلیل مصرف داروهای فوق تجزیه نخواهند شد و عوارض شدیدی مثل تنگ شدن عروق و افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب و نامنظمی ضربان قلب و در موارد شدیدتر خونریزی داخل جمجمه یی و حتی مرگ را در پی خواهد داشت. این افراد باید از مصرف انواع پنیرها، به ویژه پنیرهای کهنه و رسیده و سخت، بعلاوه سوسیس و کالباس، غذاهای تخمیری مثل ماء الشعیر، کنسروهای گوشتی، شکلات و کاکائو، باقلا، بادام زمینی و ترشی ها خودداری نمایند. مصرف پنیر خامه یی، نوشیدنی های کولا و قهوه هم باید با احتیاط صورت گیرد.

افرادی که به سردردهای میگرنی مبتلا هستند هم باید بسیاری از غذاهای ذکر شده در بالا، از جمله غذاهای حاوی تیرامین مثل پنیر را از برنامه ی غذایی خود حذف نمایند.

در فرآیند فراوری پنیر از کازئین که پروتئین شیر است، کازومورفین و اوپیات فراوری می گردد. این مواد شبه مخدرند. البته جای نگرانی نیست. مواد شبه مخدر در خیلی از مواد غذایی در اندازه کم وجود دارند. خاصیت آرام بخشی خیلی از مواد غذایی بطور مثال دم نموده ی گل گاو زبان وابسته به وجود همین مواد است. ولی اندازه این مواد خیلی کم است و در حالت طبیعی اعتیاد ایجاد نمی نماید. لیکن در بعضی اختلالات رفتاری، در بچه ها بیش فعال و هم افراد مبتلا به توهم زایی باید مصرف پنیر و این نوع مواد غذایی محدود گردد.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 95.

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1919

به "چرا باید پنیر بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید پنیر بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید