7 راه حل ساده برای حل مسائل شبکه

به گزارش علی آباد جدید، از بین انواع و اقسام مسائل مربوط به کامپیوتر، مسائل شبکه یکی از بدترین ها محسوب می گردد. اگرچه کامپیوترها به صورت آفلاین می توانند کارهای زیادی را انجام دهند، ولی قطع شدن ارتباط با اینترنت اصلاً تجربه خوشایندی نیست. در این مطلب، قصد داریم کارهایی که باید برای تشخیص و حل مسائل شبکه انجام دهیم، مطرح کنیم. با یادگیری آن ها، وقتی که دچار مسائل این چنینی می شوید، دیگر می دانید که باید چه کارهایی را انجام دهید.

7 راه حل ساده برای حل مسائل شبکه

بعد از اجرای هرکدام از این گام ها، با کوشش برای ورود به یک سایت، ارتباط اینترنت را مورد آنالیز قرار دهید. اگر همچنان اینترنت قطع بود، به مرحله بعدی مراجعه کنید.

مطمئن شوید که در حقیقت شبکه مشکل دارد

گاهی اوقات مواردی که شاید مسائل شبکه به نظر برسند، در حقیقت مربوط به یک سایت خاص است. به عنوان مثال اگر نمی توانید وارد اینستاگرام شوید، ابتدا آنالیز کنید که ورود به دیگر سایت ها امکان پذیر است یا نه. ضمناً برای آنالیز اینکه سایت مذکور فقط برای شما باز نمی شود یا اینکه به طور کلی دچار مشکل شده، می توانید از سایت IsUp.me بهره ببرید.

1. ریستارت کردن و آنالیز گجت های دیگر

در بیشتر اوقات، ریستارت می تواند دوای مسائل کامپیوتری باشد و به همین خاطر این راهکار را پس ذهن خود داشته باشید. به همین دلیل در صورت برخورد با مسائل شبکه بهتر است کامپیوتر و مودم را ریستارت کنید. با این کار می توانید مطمئن شوید که با مشکل موقتی سروکار ندارید.

بعد از ریستارت کردن، اگر به کامپیوتر یا گوشی دیگری دسترسی دارید، ببینید که آیا به اینترنت وصل می شوند یا نه. اگر آن ها هم مشکل داشتند، پس مشکل از تجهیزات یا ISP است. اگر فقط یک کامپیوتر نمی تواند به اینترنت وصل شود، اول با استفاده از آنتی ویروس اسکن سیستم را آغاز کنید زیرا شاید پای یک بدافزار در میان باشد. همچنین بهتر است نگاهی به تنظیمات فایروال هم بیندازید. در نهایت، برای محکم کاری از یک مرورگر دیگر هم اتصال به اینترنت را آنالیز کنید.

2. آنالیز تجهیزات

آیا بعد از این کارها مسائل شبکه کماکان پابرجا است؟ قبل از اینکه روانه بخش تنظیمات سیستم شوید، بهتر است به صورت فیزیکی تجهیزات موردنظر را آنالیز کنید. اگر از کابل اترنت (Ethernet) متصل به روتر استفاده می کنید، ابتدا آن را آنالیز کنید زیرا شاید از پورت بیرون آمده یا شاید هم آسیب دیده باشد. اگر هم در لپ تاپ خود از اینترنت وای فای بهره می برید، از فعال بودن این مشخصه اطمینان حاصل کنید.

بعد از این کارها، بهتر است به خود تجهیزات نگاهی بیندازید. آیا چراغ های روی مودم مرتباً خاموش و روشن می شوند؟ اگر بعد از ریستارت هیچ کدام از چراغ های مودم روشن نمی شوند، احتمالاً این دستگاه دچار مشکل شده است. البته اگر فقط چراغ مربوط به پاور روشن می شود و چراغ مربوط به دریافت و ارسال داده خاموش می ماند، احتمالاً مسائل شبکه به ISP برمی شود.

3. اجرای Troubleshooter ویندوز

ویندوز از ابزارهایی تحت عنوان Troubleshooter بهره می برد که تا حدی می توانند مسائل را تشخیص بدهند. برای اجرای ابزار مربوط به شناسایی مسائل شبکه، کافی است در نوار وظیفه (Task Bar) بر آیکون شبکه راست کلیک کنید و گزینه Troubleshoot Problems را انتخاب کنید. بعد از اجرا، این ابزار یا می تواند مسائل را حل وفصل کند، یا اینکه صرفاً آن ها را شناسایی می نماید و در نهایت هم شاید در زمینه شناسایی مسائل شبکه پیروز ظاهر نشود.

ترفندهایی برای استفاده حرفه ای از منوی استارت ویندوز

4. آنالیز تنظیمات مربوط به آدرس IP

بعد از انجام این کارها، دیگر مطمئن شده اید که مسائل شبکه موقتی نیست و سخت افزارهای مربوطه هم کار می نمایند. از آنجایی که ویندوز در شناسایی مسائل شبکه ناپیروز بوده، باید به صورت دستی چنین کاری را انجام دهید. ابتدا بهتر است تنظیمات مربوط به آدرس IP را آنالیز کنید. برای آنالیز این موضوع، در بخش Settings ویندوز، به قسمت Network & Internet مراجعه کنید و بر گزینه Change adapter options کلیک کنید. در پنجره باز شده، بر نام شبکه موردنظر دو بار کلیک کنید.

با این کار، یک پنجره جدید باز می شود و بر دکمه Properties کلیک کنید.

در این بخش، دو بار بر گزینه Internet Protocol Version 4 کلیک کنید.

در این قسمت مطمئن شوید گزینه های Obtain an IP address automatically و Obtain DNS server address automatically انتخاب شده باشند. همین فرایند را برای بخش Internet Protocol Version 6 تکرار کنید.

آنالیز اعتبار آدرس IP

بعد از این مرحله، حالا نوبت آن است که ببینید آیا آدرس IP که روتر ارائه می دهد معتبر است یا نه. برای این کار، در منوی استارت عبارت cmd را تایپ کنید تا بتوانید پنجره Command Prompt را باز کنید. عبارت ipconfig را تایپ کنید و برای ارتباط سیمی به بخش Ethernet adapter و برای ارتباط بی سیم به بخش Wireless LAN Adapter نگاهی بیندازید.

اگر IPv4 Address با عدد 169 آغاز می شود یعنی آدرس IP معتبر روانه کامپیوتر شما نمی شود. با تایپ عبارات زیر در Command Prompt، کامپیوتر آدرس IP فعلی را رها می نماید و درخواست IP جدید می نماید.

ipconfig /release

ipconfig /renew

اگر بعد از انجام این کارها باز هم IP دریافتی با 169 آغاز می شود، یعنی همچنین کامپیوتر شما کماکان IP معتبر دریافت نمی نماید. به همین خاطر با کابل اترنت کامپیوتر را مستقیماً به مودم وصل کنید. اگر با این کار کامپیوترتان به اینترنت وصل می شود، پس مشکل اصلی مربوط به روتر است.

15 فرمان کاربردی CMD که تمام کاربران ویندوز باید بدانند

5. پینگ دریافت و ردیابی جهت

اگر با تایپ دستور ipconfig یک آدرس IP ظاهر می شود که بخش اول آن غیر از 169 است، پس آدرس IP دریافتی از روتر معتبر است. این یعنی مشکل موردنظر بین روتر و اینترنت قرار گرفته است.

برای پینگ دریافت از سرورهای گوگل، در محیط Command Prompt این عبارت را تایپ کنید:

Ping 8.8.8.8

با این کار، 4 بسته بسیار کم حجم روانه سرورهای گوگل می شود. اگر در این کار پیروز نشوند، پیامی در این رابطه نمایش داده می شود. اگر می خواهید این روند به صورت نامحدود ادامه یابد، کافی است آخر این دستور عبارت -t را مانند عبارت زیر اضافه کنید:

Ping 8.8.8.8 -t

در هر زمانی که خواستید، با فشردن کلیدهای Ctrl و C کیبورد می توانید این فرایند را متوقف کنید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر، دستور زیر را تایپ کنید تا جزئیات این جهت نشان داده شود:

با اجرای این دستور، می توانید ببینید که در کدام بخش جهت مشکل پدیدار می شود. اگر مشکل در همان بخش های ابتدایی باشد، پس احتمالاً مشکل اصلی مربوط به شبکه محلی شما است.

6. تماس دریافت با ISP موردنظر

اگر بعد از انجام تمام این کارها مطمئن شدید که تجهیزات شما مسئله ای ندارند و مشکل مربوط به خارج از شبکه است، بهتر است با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی تماس بگیرید. گاهی اوقات اینترنت برای ساعاتی قطع می شود و چنین موضوعی چندان نامعمول نیست. با تماس دریافت می توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

7. شکیبایی برای رفع مسائل شبکه

بعد از اینکه شرکت خدمات اینترنتی را در جریان مشکل قرار دادید و آن ها هم این موضوع را تایید کردند، می توانید صبر کنید تا شرکت مذکور بالاخره این مشکل را رفع کند. در این حین، می توانید از آفلاین بودن لذت ببرید، کتابی بخوانید یا مثلاً قدم بزنید. اگر هم به هر دلیلی برای اتصال کامپیوتر به اینترنت عجله دارید، می توانید برای این مدت اینترنت گوشی را فعال کنید و با هات اسپات کردن آن، لپ تاپ خود را به آن وصل کنید.

رایج ترین خطاها در اینترنت (و نحوه رفع کردن آن ها)

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 257

به "7 راه حل ساده برای حل مسائل شبکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 راه حل ساده برای حل مسائل شبکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید