ارونقی: کامیون های دست دوم اروپایی بدون ثبت سفارش وارد کشور شده

به گزارش علی آباد جدید، در حالی وزارت راه توپ فرایند کُند نوسازی کامیون های فرسوده را به زمین گمرک انداخته که معاون فنی گمرک گفت: کامیون های دست دوم اروپایی بدون ثبت سفارش وارد کشور شده است.

ارونقی: کامیون های دست دوم اروپایی بدون ثبت سفارش وارد کشور شده

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران در آستانه سیزدهمین ماه شروع ثبت نام واردات کامیون های فرسوده وزیر راه و شهرسازی در اظهاراتی با اشاره به فرایند کُند نوسازی عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داد. محمد اسلامی دو روز قبل گفته بود: چند سال است در حال مذاکره و پیگیری برای نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای هستیم و منابع خود را هم به این مهم اختصاص داده ایم.

محمد اسلامی ادامه داد: بر این اساس برای نوسازی 55 هزار کامیون بالای 40 سال در کشور برنامه مدون داریم و با کارخانجات داخلی قرارداد مبادله نموده ایم. اکنون کارخانجات باید شرح دهند که چرا قراردادهای را اجرا نمی نمایند.

وی با یادآوری این که قراردادهای خرید کامیون نو با ایران خودرو دیزل و هم با ماموت امضا شده است، گفت: بر اساس این قراردادها حدود 80 درصد قیمت این کامیون ها تسهیلات است و 20 درصد به علاوه یک کامیون فرسوده را باید متقاضی فراهم کند.

وی با اعلام این که میانه سن اتوبوس حدود 11 سال است، اما معدل سن مینی بوس های کشور 24 سال است که نشان از فرسودگی بالای این ناوگان دارد، اضافه نمود: میانه سن سواری روی مرز مجاز است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون واردات کامیون های دست دوم 3 سال ساخت، توضیح داد: امیدوار هستیم که دستگاه های مربوطه اجازه دهند ترخیص 1500 کامیونی که یکسال است در گمرک هستند، بیش از این به تاخیر نیافتد و مردم طبق اختیار قانونی که به قانون گذار اعطا نموده بتوانند این کامیون ها را ترخیص و از آن ها استفاده نمایند.

ورود کامیون های اروپایی بدون ثبت سفارش

این در حالی است که معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در بحث ترخیص کامیون های دست دوم اولین مکاتبه ای که داشتیم مربوط به مکاتبه وزارت راه و شهرسازی درباره معینات کامیون های وارداتی، ترکیب، تعداد ناوگان مورد احتیاج و ضوابط آنها که تبصره ذیل ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور است.

مهرداد جمال ارونقی با بیان این که این بخشنامه به وسیله محمد اسلامی وزیر راه در تاریخ 3 شهریور 98 به گمرک ابلاغ شد، اضافه نمود: در این بخشنامه تصریحا گفته شده کامیون های وارداتی شرایطی باشند که اولین آنها این است که کامیون دارای بیش از سه سال زمان ساخت نباشد.

وی ادامه داد: بعلاوه دارای خدمات پس از فروش، از نظر ایمنی، کیفیت و آلاینده ها مطابق با استانداردهای روز باشد و دارای بارگیر ثابت باشند. تاکید شده که کامیون ها باید استانداردهای مربوطه برای ورود به کشورهای اروپایی را داشته باشد و واردات هر کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده با عمر 25 سال با ظرفیت حدبیشتر 3 تن کمتر از کامیون وارداتی است.

وی بیان نمود: در این مکاتبه بعلاوه آمده که به ازای اسقاط هر کامیون پس از تایید سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای سود بازرگانی کامیون وارداتی به میزان 25 درصد به وسیله گمرک کاهش یابد.

معاون فنی گمرک با یادآوری این که یک سری شرایط مربوط به واردنمایندگان را وزارت راه و شهرسازی به وسیله وزارت صنعت به گمرک ابلاغ نموده است، اضافه نمود: در تاریخ 15 مهرماه 1399 مجددا صورت جلساتی به گمرک ابلاغ شده و کامیون هایی تحت ردیف تعرفه های معین از محل مصوبه مجوز ورود دارند و گمرک موظف است همه موارد را چک و کنترل نموده و شرایط ترخیص کالا را فراهم کند.

ارونقی گفت: این در حالی بود که در تاریخ 24 آبان 99 مجددا اشاره شده که صرفا واردات کِشنده تحت تعرفه معین و کامیون های 10 تن به بالاتر به استناد بند یک تعاریف فلان قابلیت ترخیص را خواهد داشت که این بخشنامه به گمرک ابلاغ شده و ما موظف به اجرای آن هستیم. 16 آذرماه سال 99 بخشنامه دیگری به وسیله سازمان راهداری به گمرک ابلاغ شده که ترخیص کامین های وارداتی پس از اخذ ثبت سفارش تا اسقاط کردن حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده با تاییدیه مکتوب سازمان مذکور مبنی بر اسقاط کامیون به وسیله واردنماینده صورت بگیرد و گمرک باید کنترل های لازم را در این باره انجام دهد.

وی اضافه نمود: در تاریخ 2 دیماه سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست با مدیرنوسازی و برنامه ریزی ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای مکاتبه ای انجام داد و خاطرنشان کرد ترخیص کامیون ها از گمرک منوط به بازرسی فیزیکی و صدور تایدیه زیست محیطی از جانب این سازمان است و لازم است پس از انجام ثبت سفارش و قبل از ترخیص خودروها استعلام مربوطه از سازمان محیط زیست انجام گردد.

وی با بیان این که بر اساس این بخشنامه مجوز صادره تنها به منزله مجوز ثبت سفارش خودرو بوده و بابت ترخیص کامیون ها هم باید مجوز ثانویه از محیط زیست اخذ گردد، اظهار کرد: در تاریخ سوم اسفند 99 مجددا بخشنامه دیگری ابلاغ شده که شرط ترخیث کامیون های وارداتی از محل ثبت سفارش صرفا با سال ساخت 2017 میلادی استعلام و اخذ نظر از سازمان محیط زیست الزامی است. لزوم تایید منشاء ارز قبل از ترخیص کامیون های مورد احتیاج مورد تاکید است که کنترل این موضوع هم به گمرک جمهوری اسلامی ایران تفویض شده است.

وی با یادآوری این که 10 اسفند 99 آخرین بخشنامه درباره کامیون های دست دوم اروپایی به گمرک ابلاغ شد، توضیح داد: در این بخشنامه اعلام شده که واردات کامیون های دست دوم منوط به وجود خدمات پس از فروش در کشور است. بعلاوه تاکید شده که کامیون ها با نشان تجاری کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی مجوز واردات دارد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک در ادامه با اشاره به این که تمامی این موارد از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک تکلیف شده است، گفت: قبل از ترخیص کالا باید این موارد مورد آنالیز قرار بگیرد.

ارونقی با بیان این که بدوا درخصوص ثبت سفارش کامیون ها وزارت صنعت اقدام می کرد پیش نویسی از سوی گمرک تدوین و در اختیار وزیر راه و شهرسازی نهاده شد، اضافه نمود: بر این اساس کامیون ها تمامی فرآیند ابتدا تا انتهای واردات کامیون به وزارت راه و شهرسازی تفویض گردد که مورد موافقت رئیس جمهور نهاده شد. کلا فرآیند مذکور به این وزارتخانه تفویض شده است.

وی با اشاره به این که درباره واردات کامیون تقریبا هر ماه یک بخشنامه داشته ایم، اضافه نمود: در این بخشنامه ها تاکید شده که گمرک آنالیز های لازم را انجام شد. در ارزیابی فیزیکی کامیون ها به وسیله گمرک یک روز انجام می گردد اما اگر فرضکنیم سه روز زمان می برد و ارزش گذاری کامیون ها هم طی یک فرآیند انجام می گردد. این کار مستلزم ارائه فهرست قیمت از مبداء است؛ در این رابطه به علت تحریم ها گمرک با استفاده از سوابق ارزش کالا را معین نموده است. تمامی نامه هایی که درباره ارزش کامیون ها به گمرک واصل شده ظرف کمتر از یک هفته پاسخ داده است.

وی تاکید نمود: بنابراین کل فرآیند ارزیابی و تشریفات گمرکی حدبیشتر یک هفته انجام می گردد و مجوز سایر سازمان هاست که ترخیص کامیون ها را تسریع می نماید. بنده صراحتا می گویم اگر وزارت راه و شهرسازی با توجه به اختیاراتی که دارد بدون اخذ مجوزهای قانونی، مجوز ترخیص کامیون ها را بدهد، گمرک تمام کامیون ها را ظرف حدبیشتر 48 ساعت ترخیص نموده و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می دهیم.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک با بیان این که هیچ سازمانی در بحث واردات کامیون های دست دوم به میزان گمرک با وزارت راه و شهرسازی همکاری ننموده است، اظهار کرد: هیچ سازمانی پیش نویس مصوبه ای که اختیار برای وزارت راه بگیرد که معین تکلیف نماینده ثبت سفارش کالا باشد را به دولت ارائه نداده و فقط گمرک بوده به علت عدم رسوب کالا این کار را انجام داده است.

ارونقی با اشاره به این که گفته می گردد کالا در گمرک مانده است، اضافه نمود: هنوز کالایی به گمرک اظهار نشده است. کالا در انبار منطقه ها ویژه، منطقه ها آزاد یا انبار تحویل گیرنده است، متاسفانه عوام گمرک را مقصر می دانند و می گویند کالای ما در گمرک مانده است. به نظر می رسد تلقی وزیر راه و شهرسازی این است کالا چه به گمرک اظهار شده باشد چه نشده باشد منظور این بوده که سازمان های دیگر در این فرآیند تاثیرگذار بوده اسند. در غیراینصورت باید به صراحت اعلام کند که گمرک مقصر است. در این صورت هم باید پرسیده گردد که گمرک چه مسئولیتی بر عهده داشته که آنرا انجام نداده یا چه کارشکنی در رابطه با واردات کامیون های دست دوم را مرتکب شده است.

وی ادامه داد: مورد دیگر ورود این کامیون هاست که عمدتا از مرز بازرگان انجام شده است. علی رغم این که گمرک طبق مصوبه صریح هیئت وزیران نمی تواند اجازه ادامه جهت این کامیون ها را بدون ثبت سفارش بدهد اما پیشنهاد به وزارت صنعت داده به علت رسوب کامیون ها در مرزهای غربی کشور اجازه داده گردد کامیون ها بدون ثبت سفارش ادامه جهت بدهند و به گمرکات داخلی برسند و آنجا دپو شوند و صاحبان کالا تشریفات قانونی را انجام دهند. این پیشنهاد مورد موافقت وزارت صنعت نهاده شده و بیشتر کامیون ها بدون ثبت سفارش وارد گمرکات شده اند.

وی یادآور شد: اگر گمرک این کار را انجام نمی داد تمامی 1500 کامیون باید آن سمت مرز کشور می ماندند و مشمول هزینه های مربوط به دموراژ می شدند. اجازه ندادیم این هزینه ها به صاحبان کالا تحمیل گردد. اگر کامیون در آن طرف مرز می ماند 3 سال ساخت خود را از دست می داد و طبق قانون گمرک نمی توانست مجوز واردات آنها را صادر کند.

وی تاکید نمود: اقدامات گمرک در این زمینه شایسته تقدیر است نه این که با بعضی اظهارات اذهان عمومی را تشویش کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1858

به "ارونقی: کامیون های دست دوم اروپایی بدون ثبت سفارش وارد کشور شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارونقی: کامیون های دست دوم اروپایی بدون ثبت سفارش وارد کشور شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید