از بازسازی 70 اثر تاریخی تا ثبت 37 اثر ملی در سمنان

به گزارش علی آباد جدید، در حوزه میراث فرهنگی در سال 99 اقدامات گسترده ای در استان سمنان صورت گرفته که بازسازی 70 اثر تاریخی، ثبت 37 اثر ملی، تهیه ضوابط اختصاصی بافت های تاریخی شهرستان های استان و مستندنگاری کاروانسراهای تاریخی استان از جمله این اقدامات بوده است.

از بازسازی 70 اثر تاریخی تا ثبت 37 اثر ملی در سمنان

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: استان سمنان یکی از غنی ترین، کهن ترین و اثرگذارترین استانهای کشور در حوزه آثار تاریخی به تعداد رود و در حال حاضر دارای بیش از 845 اثر ثبت شده در لیست آثار ملی است و بیش از 3 اثر هم در استان در حال پیگیری برای ثبت جهانی است، بسیاری از آثار، اماکن و عرصه های تاریخی فرهنگی هم در دست شناسایی و ثبت است.

استان سمنان دارای بیش از 1147 اثر تاریخی شناسایی شده است و جنگل ابر شاهرود به اسم بخشی از پرونده جنگل های هیرکانی ایران در مجموعه میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

هشت کاروانسرای استان سمنان در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای ایران قرار دارند و این پرونده در حال گردآوری و آماده سازی است.

استان سمنان دارای حدود 100 قلعه تاریخی ثبت شده در لیست میراث ملی کشور و بیش از 300 قلعه تاریخی واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناسایی شده است.

36 کاروانسرا در استان سمنان واقع شده است که بیشترین تعداد کاروانسراهای کشور در یک استان به تعداد می رود.

این استان دارای 13 بافت تاریخی مصوب است که مهم ترین آن ها بافت تاریخی شهر سمنان با 357 هتکار وسعت، شهمیرزاد با 288 هکتار وسعت، بافت های تاریخی شاهرود، دامغان، کلاته خیج و مهدی شهر است.

ثبت 37 اثر تاریخی استان در لیست ملی

37 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی استان سمنان در سال گذشته در لیست آثار ملی به ثبت رسید. این تعداد شامل 11 اثر غیرمنقول تاریخی فرهنگی، شش اثر منقول تاریخی فرهنگی، هشت اثر طبیعی، 10 اثر معنوی (ناملموس) و دو حریم تاریخی استان است.

بازسازی 70 اثر تاریخی در استان

یکی از اقدامات شاخص استان، بازسازی و سامان دهی آثار تاریخی است و بیش از 70 اثر تاریخی در سال گذشته و در سراسر استان بازسازی و سامان دهی شده است.

حفاظت، آماده سازی و بازسازی پایگاه مجموعه تاریخی بسطام و خرقان با انجام بازسازی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی شامل محوطه سازی، جداره سازی تپه کولی خرقان، تقویت دیوارهای غربی آرامگاه و منار سلجوقی بسطام، تهیه طرح مطالعاتی و تقویت بستر منار سلجوقی با صرف 9 میلیارد ریال صورت گرفته است.

سامان دهی و بازسازی محوطه تپه حصار دامغان هم با بازسازی بدنه ها و بسترهای تاریخی، اجرای راستا (چوبی)، اجرای کاه گل حفاظتی، اجرای نشانه های بتنی عرصه و حریم با صرف 20 میلیارد ریال اعتبار صورت گرفته است.

بازسازی و احیای کاروانسراهای استان سمنان شامل بازسازی و احیای کاروانسراهای آهوان، بدشت، لاسجرد، قصر بهرام، عباس آباد و محمدآباد پل ابریشم در سال گذشته اجرا شد.

بازسازی حمام چهارسوق شاهرود از دیگر اقدامات صورت گرفته است که شامل بازسازی بام، بندکشی دیوارها، پی بندی، کاه گل و سیم گل دیوارهای این بنای تاریخی با صرف 400 میلیون ریال اعتبار است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان سمنان در این رابطه گفت: بازسازی و سامان دهی مجموعه تاریخی چشمه علی دامغان هم با انجام محوطه سازی و اجرای سنگفرش، نورپردازی و اجرای قسمتی از مبلمان، تخریب و برچیدن الحاقات، اجرای کاه گل و سیم گل دیوارها با صرف 10 میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

حمیدرضا دوست محمدی به انعقاد قرارداد تهیه ضوابط اختصاصی بافت های تاریخی مهدی شهر، شهمیرزاد و روستای بیابانک اشاره نمود و اضافه نمود: مطالعات مستندنگاری کاروانسراهای تاریخی استان با صرف اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال انجام شد.

او اضافه نمود: بازسازی، سامان دهی و ترمیم موضعی بافت های تاریخی مجن، سمنان و روستای فرومد با اعتباری بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون ریال انجام شد.

حفاظت و بازسازی 130 شی ء تاریخی و 13 نسخه خطی

معاون میراث فرهنگی استان سمنان هم از حفاظت و بازسازی 130 شی ء تاریخی و 13 عدد نسخه خطی در استان و در سال گذشته اطلاع داد و اضافه نمود: موزه یخچال قاطول در روستای قاطول گرمسار در سال گذشته راه اندازی شد و در همان سال تعداد 550 نفر بازدیدکننده داخلی داشته است.

بازدید 14 هزار توریست داخلی و خارجی از موزه های استان

مصطفی یغمائیان گفت: در سال گذشته بیش از 9هزار توریست داخلی و بیش از 5هزار نفر توریست خارجی از موزه های استان بازدید کردند.

او اضافه نمود: 14 موزه خصوصی و دولتی در استان سمنان و زیر نظر این اداره کل فعالیت دارند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1821

به "از بازسازی 70 اثر تاریخی تا ثبت 37 اثر ملی در سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بازسازی 70 اثر تاریخی تا ثبت 37 اثر ملی در سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید