انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی از چین

به گزارش علی آباد جدید، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود باعنوان مزرعه های سرخ! به ورود چین به استخراج بیت کوین در ایران اعتراض نموده است.

انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی از چین

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این روزنامه نوشته است: هرچند ماجرای خاموشی های شهر های عظیم از جمله تهران که در هفته گذشته به اوج رسیده بود، به نحوی پایان یافت، ولی علاوه بر خسارت های برجای مانده از آن، اساس پایه ریزی شده ای که این خاموشی را سبب شد، پابرجاست و هنوز اقدامی برای ریشه کن ساختن آن نشده است.

همچون ماجرا های سقوط هواپیما ها که معمولاً تقصیر آن را به گردن مرحوم خلبان می اندازند، تقصیر خاموشی ها را هم به گردن موجودات بی زبانی مثل مازوت، گازوئیل، سردی هوا و زیاده روی در مصرف گاز و برق انداختند و کوشش کردند خودشان را از زیر سوال خارج نمایند. اشتباه حضرات در این بود که زمین را با آسمان اشتباه گرفتند و به این نکته فکر نکردند که در سوانح آسمانی مردم اگر جعبه سیاه هواپیما را در اختیار ندارند تا تشخیص بدهند واقعاً مرحوم خلبان مقصر بوده یا دیگران در حوادث زمینی از قبیل خاموشی ها قدرت تشخیص وجود سرما و گرما و اتهام زیاده روی در مصرف را دارند و نظر دادن در این موارد به جعبه سیاه احتیاجی ندارد.

انتشار اسناد و اطلاعات مربوط به مصرف فوق العاده برق توسط ماشین های رمزارز ساز در مزرعه های بیت کوین، کم ترین ابهامی در مقصر بودن کسانی که به این مزرعه های سرخ و سوزان مجوز فعالیت داده اند باقی نگذاشت.

عکسل العمل دیرهنگام مسئولین برق کشور که مزرعه های غیرمجاز را تعطیل و مزرعه های مجوزدار را تعلیق موقت کردند، نشان داد تشخیص مردم و کسانی که انگشت اتهام را به سوی بیت کوین نشانه رفته بودند کاملاً درست بود و توجیهات مصلحتی مسئولین وزارت نیرو که سهم بیت کوین و مزرعه های رمزارز ها را ناچیز اعلام می کردند، قابل پذیرش نبود.

بدون آنکه وارد جزئیات موضوع و ارائه آمار و ارقام مربوط به مصرف برق توسط ماشین های پرمصرف کاشته شده در مزرعه های رمزارز ها و مبالغ ثبت شده در قبض های برق مصرفی آن ها شویم، تاکید بر دو نکته را بسیار مهم و ضروری می دانیم. اول آنکه کشور ما در شرایط خاص کنونی نمی تواند مزرعه فراوری رمزارز باشد، چه برای خارجی ها و چه برای داخلی ها. ما به لحاظ احتیاجی که برای توسعه دادن صنایع داریم و با توجه به شرایط حساسی که از نظر دفاعی و ضرورت آماده باش همیشگی داریم، نباید وارد جریان بیت کوین شویم.

آنچه در هفته های گذشته در زمینه خاموشی ها پیش آمد، اگر با یک حادثه غیرمنتظره تهاجمی از ناحیه دشمن همزمان می شد، معلوم نبود چه فاجعه ای به بار می آمد. اینکه ایران ما اکنون به لحاظ فراوری رمزارز ها در رده سوم جهانی قرار گرفته است، نه تن ها افتخار نیست، بلکه نشانه بی تدبیری مسئولین است. هیچ چیز، حتی احتیاج های اقتصادی و سیاسی، نمی تواند این خطای راهبردی را توجیه کند.

وزارت نیرو را به تنهائی مقصر نمی دانیم، مدیریت کلان اجرائی کشور باید به این سوال اساسی پاسخ بدهد که چرا چینی ها در چند نقطه کشور با استفاده از برق ارزان این ملت موجب خاموشی خانه های مردم و وارد شدن خسارت همه جانبه جانی و اقتصادی به آنان شده اند؟

نکته دوم اینست که مسئولان باید مسائل را با مردم صادقانه در میان بگذارند. در جریان خاموشی ها اولاً هر مسئولی چیزی گفت که با آنچه مسئول دیگر گفت تفاوت داشت. ثانیاً از مسئله ای که بیت کوین به وجود آورده بود چیزی نگفتند و ثالثاً - که از همه مهمتر است - حالا هم که به تعبیر گزارش 25 دیماه روزنامه جمهوری اسلامی معلوم شد متهم ردیف اول خاموشی ها بیت کوین است، هنوز هم مسئولان حاضر نیستند به این واقعیت اعتراف نمایند! درباره مزارع رمزارز های چینی ها در چند نقطه کشور کوس رسوائی زده شده، ولی هنوز کسی یارای فاش کردن مزرعه داران خودی که از چینی ها در فراوری رمزارز ها حریص تر هستند را ندارد.

این شرایط، اعتبار و اعتماد مردم به مسئولین را می سوزاند. این اعتبار و اعتمادسوزی از سوختن اموال ملت در مزارع رمزارز های چینی ها خطرناک تر است. برای برگرداندن اعتماد مردم، تمام مجوزهائی که به خارجی ها و داخلی ها داده اید را باطل کنید و به مردم اطمینان بدهید که منافع ملی را بر این مزرعه های سرخ ترجیح می دهید.

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1547

به "انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی از چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی از چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید