تور گرجستان ارزان: بازار خوراکی های تفلیس

به گزارش علی آباد جدید، بازارگردی در تفلیس

یکی از جذابیت های سفر به گرجستان و تفلیس گشت و گذار در بازارهای این شهر است، بدون شک شما هم خواندن بازار گردی یک توریست که در اینجا برایتان آوردیم برای سرک کشیدن به این بازار وسوسه می شوید. با خبرنگاران همراه باشید تا پای صحبت این مسافر و تجربه های او از بازار تفلیس بنشینیم.

تور گرجستان ارزان: بازار خوراکی های تفلیس

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

مرغ های زرد با پاهای فلس مانندی که به سوی آسمان بالا رفته اند، اولین چشم انداز ای است که ورود ما را به بازار میوه و تره بار تفلیس خوش آمد می گویند. این مرغ ها شبیه به پویانمایی های ساخته شده به وسیله نیک پارک هست و رنگ طلایی آن ها به واسطه درخشش نارنجی رنگ مرموزی که از سرپوش های پلاستیکی استفاده شده در سقف دکان ها به وجود آمده اند. تماشا بازار همواره راه مناسبی برای شناختن یک محیط است و محتوای این دکان ها، داستان های فراوانی را برای روایت در خود دارند. سعی کنید حتی پلک نزنید زیرا ممکن است در همان زمان کوتاه نیز چیزی را از دست بدهید. من به شخصه نمی توانستم لبخند را از لبانم دور کنم. سبزی ها بسیار تازه و سبز به نظر می رسیدند ولی با توجه به این که هنوز در اوایل فصل رشد گیاهان بودیم، اندازه آن ها فراوان نبود. سیب ها از سرمای زمستان چروک خورده بودند و اجناس وارداتی چندانی در بازار مشاهده نمی گردد.

سبزی های ترشی شده نشان می دادند که مردم در طول دوران شخم زدن و کاشت گیاهان در زمین به چه منابعی متکی هستند. دکان ها، بسته های محصولاتی مانند قهوه، چای و قوطی ها را عرضه می کردند که هر یک از آن ها یک برچسب قیمت داشتند تا مردمی که به برای خرید به بازار می آیند بتوانند حساب پول خود را داشته باشند. بطری های سس و مواد نگه دارنده نیز در شیشه های بازیافتی نگه داشته می شدند و سس آلو هم در بطری های نوشابه نگهداری می شد. حتی عسلی که از این بازار خریدم نیز در یک بطری قدیمی ترشی ریخته شده بود. ماهی های خشک شده و ماهی های زنده و تازه داخل مخزن آب نیز در این بازار وجود داشتند ولی تحت الشعاع قصابی های این بازار قرار داشتند. مردم این منطقه هر وعده را از صفرتا صد خودشان می پزند و به همین علت نیز هر لقمه ای از غذا برای آن ها حکم یک جایزه را دارد.

تنها چند ساعت پس از این که از هواپیما بیرون آمده و وارد گرجستان شده بودم، به بازار میوه و تره بار تفلیس سری زدم، جایی که از وقتی از وجود آن مطلع شده بودم، مشتاقانه منتظر گردش در آن بودم.

ادویه هایی که به شکل هرم گونه ای بر روی هم قرارگرفته بودند و نوارهای چورچکلا (churchkhela) نیز راهروهای این بازار را درست مانند تزئینات مهمانی ها زیبا نموده بودند. درست وقتی که با ایما و اشاره آغاز به کوشش برای خرید ادویه کردیم، صدای داد وبیداد بلند و پیاپی آغاز به پیچیدن در بازار کرد. دو زن دکان دار از مغازه خود بیرون آمده بودند و فرد ناراضی در حال داد زدن بر سر دیگری بود؛ این شرایط برای چند دقیقه ادامه داشت و پایان همه چیز آرام گرفت.

بعضی از افراد ما را تشویق می کردند که از آن ها عکس بگیریم ولی بقیه افراد بسیار خجالتی بودند و اگر دوربین ما به سمت آن ها بود، سعی می کردند از زاویه دید دوربین عبور نکنند. گرجستانی ها انسان های خونگرمی هستند ولی جنبه سنتی نیز در آن ها وجود داشت و به نظر نمی رسید که کسی در میان آن ها جاه طلب و زورگو باشد. ما جهت خود را در از مقابل دکه های سخت افزار فروشی ادامه دادیم تا به یک سالن کم نور رسیدیم که در آن قالب های پنیر گرد بر روی سه پایه هایی قرار داشتند و در سمت دیگر نیز تکه های گوشت و لاشه ذبح شده بر روی طناب آویزان بودند.

در ادامه به یک نانوایی بسیار شلوغ و کوچک رسیدیم که در آن فردی در یک تنور گلی یا tome، مشغول پختن شوتاپوری (shotapuri یا chotapuri) به روش سنتی بود و نان های داغ را به سرعت بر روی سکوی چوبی مقابل خود قرار می داد. مردم ضلع مخالف تنور نیز انواع دیگری از نان که همگی لبه هایی چین خورده داشتند، به مشتریان می فروختند ولی به محض این که دوربینم را به سمت آن ها گرفتم، درست مثل مجسمه های داخل ساعت های قدیمی، از دید من غیب شدند.

5 خوراکی اصلی که باید در بازار تفلیس بخرید این موارد هستند:

  • ادویه ها بسیار قوی هستند و تازه آسیاب شده اند. اگر می خواهید های گرجستانی بپزید، حتما نمک گل جعفری (marigold salt) یا به زبان محلی، خملی سونلی که پودر برگ های خشک شده گل جعفری هستند را به همراه شنبلیله آبی (blue fenugreek) بخرید.
  • چورچکلا، نوارهایی از مغزهای خوراکی هستند که با شیره انگور پوشانده شده اند و به عنوان میان وعده صرف می شوند. بر اساس نوع انگور استفاده شده برای ساخت چورچکلا، رنگ های مختلفی از آن ها وجود دارد. حمل چورچکلا بسیار آسان است و تا مدت ها نیز خراب نمی گردد. هرکسی که چورچکلا را ببینید یا بخورد نیز شگفت زده خواهد شد.
  • درصورتی که مقصد نهایی شما به شما اجازه بدهد و بخواهید خودتان خاچاپوری بپزید، پنیر سولگونی (Sulguni cheese) نیز بخرید. مطمئن باشید که از علائم ترک این نان پنیری رنج خواهید برد.
  • روغن آلوی ترش که می توان آن را با هر چیزی خورد.
  • باوجود این که عسل، اندکی برای حمل کردن سنگین است ولی ارزش به همراه بردن را دارد (در بسته بندی آن دقت کنید زیرا تماشا کاری که ترشحات عسل با چمدان شما می نماید، بسیار اعصاب خردکن است.) وقتی که مغازه دار با ملاقه خود آغاز به ریختن عسلی که از دستگاه عسل کشی درآمده بود به داخل ظرف من کرد، بر اساس نحوه ریختن عسل از ملاقه مطمئن شدم که عسل خالص تحویل می گیرم. از وقتی که ریاض (Riath) از بلقیس (Balqees) را دیدار نموده بودم، اطلاعاتم را درباره عسل بهبود بخشیده بودم و تنها عسل های خالص، تصفیه نشده و فرآوری نشده ای که از زنبورهای وحشی (که با محلول های شکر و آنتی بیوتیک تغذیه نشده اند) را خریداری می کردم. ریاض در این عسل را امتحان کرد و خالص بودن آن را بر اساس طعم گل موجود در عسل تائید کرد.

گزینه های انتخابی برای خرید به وسیله افراد شجاع تر: سارا می از بخش تورهای Antiqua، به شدت به ترشی علاقه مند است؛ او اندازهی ترشی سیر خریداری کرد که برای چند روز اتاق او تحت تاثیر بوی آن ها قرارگرفته بود.

برای تماشا از دیگر مراکز مواد غذایی به سوی بازار میوه و تره بار اصلی تفلیس در نزدیکی دیدوبه (Didube) قرار گرفته است بروید.

مراکز خرید مواد غذایی در تفلیس

نانوایی هایی که خاچاپوری یا نان پنیری (بیش از چهل نوع مختلف از این نان وجود دارد) را می فروشند، در زیرزمین های هر خیابانی یافت می شوند. فروشگاه های کوچک نیز نوارهای خاچاپوری و سبزی ها را می فروشند. بانوان همواره در فروشگاه های بخش قدیمی شهر تفلیس در صف خرید پنیر هستند. من در بخش قدیمی تفلیس به سراغ خاچاپوری تخم مرغ و پنیر رفتم. علیرغم این که این نان در مایکروفر گرم شده بود، بازهم بسیار نرم و خوش طعم و نمکین بود. طعم رضایت بخش پنیر و گرمای آن نیز درون خمیر دو برابر می شد.

اقامت در گرجستان

ازآن رو که تور ما یک تور از پیش برنامه ریزی شده بود، ما یکی از راحت ت رین هتل ها را در طول سفر خود برای اقامت در اختیار داشتیم. گرجستان به سرعت در حال تغییر است ولی هنوز هتل های زنجیره ای بین المللی زیادی را در خود جای نداده است. هتل ایندیپندنس (independent) که ما در آن اقامت داشتیم، در سطحی فراتر از حد قابل قبول قرار داشت و بسیار راحت بود و در بیشتر مواقع نیز غیرعادی به نظر می رسید. به غیراز هتل اولد تلاوی (Old Telavi) سایر مکان ها، صبحانه هایی شامل انواع ماست، برگه های غلات، میوه، پنیر، سالاد، مربا (معمولا مرباهای خانگی) و شیرینی ها می شد. اگر به تنهایی سفر می کنید می توانید به سراغ مراکز اقامت در خانه بروید ولی فکر نمی کنم که هیچ کجای دیگری بتوانید پذیرایی گرم تری را از هتل ما بیابید.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2065

به "تور گرجستان ارزان: بازار خوراکی های تفلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان ارزان: بازار خوراکی های تفلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید