بچه ها به چه اندازه از فضای مجازی الگو می گیرند؟

به گزارش علی آباد جدید، یک روانشناس درباره آسیب های روانی تبلیغات نامناسب بر سلامت روان بچه ها، توضیحاتی داد.

بچه ها به چه اندازه از فضای مجازی الگو می گیرند؟

سیدشهرام علیزاده روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره آسیب های روانی تبلیغات نامناسب بر سلامت روان بچه ها، اظهار کرد: بچه ها به میزان قابل توجهی از اطرافیان خود تاثیر می پذیرند و این تاثیر نه تنها در اثر حضور کودک در موقعیت های متناسب با زندگی واقعی مشاهده می شود بلکه فضای مجازی نیز اثرات قابل توجهی را بر کودک می گذارد.

وی افزود: متاسفانه بدآموزی بچه ها به دلیل حضور در فضای مجازی رو به افزایش است و والدین را با معضلی جدید روبرو کرده است. با پیشرفت تکنولوژی و گسترده تر شدن فضای مجازی مطالب بسیاری به چشم بچه ها می خورد که بسیاری از آن ها از محتوای مناسبی برخوردار نیستند.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از ساده ترین راه های یادگیری بچه ها از طریق مشاهده اتفاق می افتد که این پدیده با عنوان یادگیری مشاهده ای شناخته می شود، گفت: این نوع از یادگیری بر این دیدگاه پایدار است که شخص یادگیرنده لزوما نبایستی یک عمل را انجام دهد تا آن را بیاموزد بلکه یادگیری عمل مورد نظر از طریق مشاهده کردن آن عمل نیز امکان پذیر است.

علیزاده شرح داد: اهمیت این مساله آنجا به چشم می آید که کودک در حال مشاهده محتوایی نامناسب در شبکه های مجازی باشد. متاسفانه این روز ها نظارت صحیحی در مورد حضور بچه ها در فضای مجازی وجود ندارد و بی شک این مساله تاثیرات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد. شاهد آن هستیم که در دوران سرنوشت ساز کودکی، هر نوع محتوایی (فیلم، عکس و...) در معرض دید بچه ها واقع شده است و این امر فرایند الگوگیری صحیح بچه ها را با مسائل بسیاری روبرو کرده است.

وی گفت: استفاده بچه ها از فضای مجازی می تواند بسیار آسیب زا باشد و والدین آن ها را با مسائل جدی روبرو کند. به طور مثال مشاهده رفتار ساده ای همچون سیگار کشیدن می تواند کودک را به سمت و سوی تقلید این رفتار سوق دهد. با آگاهی نسبت به این تاثیرات می توان کنترل بیشتری را در مورد محتوایی که در معرض دید کودک قرار می گیرد اعمال کرد و او را از خطرات احتمالی که به سبب الگوگیری نامناسب تهدید کننده است دور کرد.

این روانشناس گفت: لازم است که بزرگسالان پیش از ارائه یک مطلب (فیلم، عکس و..) به کودک بازبینی لازم را انجام داده و پس از کسب اطمینان از محتوای مورد نظر آن را در معرض دید کودک قرار دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1111

به "بچه ها به چه اندازه از فضای مجازی الگو می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها به چه اندازه از فضای مجازی الگو می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید