مت گلا چگونه هرسال دنیای مد را زیر و رو می کند؟

به گزارش علی آباد جدید، اگر شما هم دنبال کننده اخبار مد یا حتی اخبار سلبریتی ها باشید، به احتمال زیاد نام مراسم Met Gala به گوشتان خورده است. مراسمی که ما امروزه با نام Met Gala می شناسیم، یکی از بزرگ ترین رویدادهای مد و فشن برای افراد معروف است. اگر شما هم دوست دارید که با این مراسم آشنا شوید و بدانید تاریخچه، قوانین و هر اتفاقی که در آن می افتد به چه صورت است، در ادامه این مقاله با مجله خبرنگاران همراه شوید.

مت گلا چگونه هرسال دنیای مد را زیر و رو می کند؟
  • 20 نفر از خلاق ترین طراحان مد در 100 سال اخیر که باید بشناسید

تاریخچه مراسم مت گالا

مت گالا برای اولین بار در سال 1948، از طریق Eleanor Lambert که یک روزنامه نگار مشهور مد است، به عنوان وسیله ای برای جمع آوری کمک های مالی برای موسسه لباس و افتتاحیه نمایشگاه سالانه آن، برگزار گشت. همچنین النور لمبرت برای تاسیس شورای طراحان مد آمریکا در سال 1962 هم شناخته می شود.

این موسسه لباس که از طریق Irene Lewisohn و Aline Bernstein ساخته شده بود، در ابتدا موزه هنر لباس نامیده می شد؛ اما در سال 1946 با موزه هنر متروپولیتن ادغام شد.

اولین مت گالا به صورت یک مراسم شام در ماه دسامبر بود که هر بلیت آن فقط 50 دلار بود. از زمان شروع آن تا سال 1971، این مراسم همانند امروزه در موزه Met برگزار نمی شد؛ بلکه در مکان هایی مانند پارک مرکزی (Central Park)، اتاق رنگین کمان (The Rainbow Room) و هتل Waldorf Astoria در نیویورک برگزار می شد.

  • هدف اولیه مت گالا چه بود؟

مراسم مت گالا در ابتدا برای جمع آوری کمک های مالی برای موسسه لباس و نمایشگاه سالانه اش برگزار گشت؛ اما امروزه این مراسم، یکی از بزرگ ترین خیریه ها در نیویورک شناخته می شود. به گفته مجله Forbes، مراسم مت گالا بیش از 175 میلیون دلار برای موسسه لباس جمع آوری کرده است. این مراسم هر سال پیروز به جذب سرمایه های زیادی می شود؛ برای مثال طبق گزارشات، این مراسم در سال 2019 رکورد 15 میلیون دلاری را شکسته است.

  • چگونه مت گالا به یک رویداد اجتماعی تر تبدیل شد؟

در طی سال ها، با تغییرات فرهنگی که در زمینه مد و فشن به وجود آمد، حال و هوای مراسم مت گالا نیز تغییر کرد. در دورانی که Diana Vreeland سردبیر Vogue بود، مراسم مت گالا شروع به انتخاب یک تِم مخصوص برای مراسم هایش کرد که تا امروزه به جای مانده است. Vreeland با ایجاد برخی تغییرات در این مراسم، آن را از یک خیریه معمولی تبدیل به یک مراسم یا مهمانی باشکوه کرد.

همچنین در دهه 2010، با اضافه شدن افرادی از جمله لیدی گاگا، ریانا، خواهران حدید، خانواده کارداشیان-جنر و… این مراسم تبدیل به مراسمی پر از افراد مشهور شد که دنبال کنندگان بیشتری را با خود به همراه داشت.

  • چگونه لباس های مت گالا در طول سال ها عجیب تر شدند؟

در دوره ای که Vreeland مدیریت را بر عهده داشت، با انتخاب تم های خاص، این مراسم بیشتر با فرهنگ عام مردم مرتبط شد؛ به همین دلیل تبدیل به یکی از رویدادهایی شد که تبلیغات و پوشش مطبوعاتی بسیار زیادی پیدا کرد. اولین تم مراسم مت گالا دنیای بالنسیاگا در سال 1973 بود. زمانی که در سال 2004، تم روابط خطرناک؛ مد و مبلمان در قرن 18 انتخاب شد، مراسم مت گالا تبدیل به رویدادی با لباس های پیچیده شد.

در طول سال ها، این مراسم به طراحی برندهای خاصی مانند پرادا، کریستین دیور، ورساچه، شنل، الکساندر مک کویین و… اختصاص یافته است.

در سال 1995، آنا وینتور ریاست ووگ (Vogue) را بر عهده گرفت که او هم تغییرات کوچکی در این مراسم ایجاد کرد. او روز این مراسم را از دسامبر، به اولین دوشنبه در ماه می هر سال انتقال داد. همچنین لیست مهمانان تحت نظارت وینتور می باشد که این لیست به 600 الی 700 نفر در سال محدود می شود. در گذشته این مراسم یک ساعت مهمانی به همراه شام بود؛ اما در سال های اخیر این موضوع بیشتر به یک مراسم جشن و پیش غذا تبدیل شده است.

  • قیمت بلیت برای شرکت در این مراسم چگونه تغییر کرد؟

طبق گزارشات، از دهه 1970 تا 1980، قیمت بلیت کمتر از 1000 دلار بود؛ اما تا سال 1998 این قیمت به 2000 دلار و سه سال بعد به 3500 دلار افزایش پیدا کرد.

با گذشت زمان، قیمت بلیت این مراسم به طرز چشم گیری افزایش پیدا کرد؛ به طوری که در سال 2022 قیمت آن به 35 هزار دلار تخمین زده شده است.

البته باید بدانید که شما نمی توانید این بلیت ها را بخرید مگر اینکه یک فرد مشهور، بازیگر، موزیسین، خواننده، مدل یا ادیتور Vogue باشید؛ اگر فکر می کنید می توانید به راحتی دسته چک خود را در بیاورید و بلیت این مراسم را بخرید، سخت در اشتباهید؛ زیرا فقط کسانی می توانند در این مراسم شرکت کنند که مهر رسمی آنا وینتور را داشته باشند.

  • چه اتفاقی در مت گالا می افتد؟

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، جواب این سوال، یک راز است! به همین دلیل است که مهمانان مجاز به استفاده از تلفن همراه نیستند. این مراسم معمولا یک مجری یا میزبان برجسته و مشهور دارد (میزبان مراسم سال 2022، Blake Lively، Ryan Reynolds، Regina King و Lin-manuel Miranda بودند). همچنین مهمانان قبل از نشستن بر روی جایگاه هایشان، از نمایشگاه موزه بازدید خواهند کرد.

قوانین مراسم مت گالا

درست مانند هر مراسم خاص و منحصر به فرد، مت گالا هم لیستی از قوانین و دستورالعمل ها دارد. از مهمانان انتظار می رود که اگر می خواهند همیشه در لیست مهمانان باقی بمانند، از این دستورالعمل ها پیروی کنند. در ادامه 6 مورد از این قوانین جالب را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. نه به گوشی و سلفی

شاید عکس و سلفی گرفتن در مراسم ها، یکی از سرگرمی های اصلی هر کسی باشد. همچنین زرق و برق این مراسم باعث می شود که مت گالا یکی از بهترین سوژه ها برای عکاسی باشد؛ اما این در حالی است که خود مهمانان اجازه عکاسی در این مراسم را ندارند. در سال 2015، گزارش شد که استفاده از گوشی در مراسم مت گالا ممنوع است تا افراد بتوانند کل شب را با یکدیگر گفت وگو کنند و خوش بگذرانند.

در دعوت نامه هایی که برای مهمانان فرستاده می شود، نوشته شده است که استفاده از تلفن همراه برای عکاسی و رسانه های اجتماعی در داخل مراسم مجاز نخواهد بود. البته این قانون چند بار شکسته شده است؛ مثل سلفی بزرگ کایلی جنر در آینه دست شویی موزه در سال 2017.

2. محدودیت سنی

در سال 2018، مشخص شد که مت گالا یک محدودیت سنی جدیدی را برای مراسم مشخص کرده است؛ طبق این قانون، هیچ فردی زیر سن 18 سال، اجازه ورود به مراسم را ندارد.

در حالی که در ابتدا تصور می شد این قانون به دلیل تِم سال 2018 یعنی بدن های بهشتی؛ فشن و رویای کاتولیک باشد، یکی از سخنگوهای این مراسم، این حرف را تایید کرد و گفت این تصمیم به این دلیل گرفته شده است که همچین رویداد و مراسمی با این موضوع مناسب افراد زیر 18 سال نیست. به دلیل همین قانون، Maddie Ziegler، مدل و پایکوب 16 ساله نتوانست در این مراسم شرکت کند.

3. یک نه بزرگ به سیگار!

در سال 2017، عکسی از افراد مشهوری از جمله بلا حدید، داکوتا جانسون و مارک جیکوبز منتشر شد که در حال سیگار کشیدن بودند. در همان سال گزارش شد که اعضای هیئت مدیره و اهداکنندگان به دلیل این موضوع بسیار ناراحت هستند و این کار را یک بی احترامی به مجموعه هنری می دانند. در پی این داستان، در سال 2018، سیگار کشیدن در موزه و در مراسم ممنوع شد.

4. بوی بد ممنوع است

پس از فرش قرمز مت گالا، مهمانان در یک مراسم شام رسمی پذیرایی می شوند. به گفته مجله نیویورک پست، برخی از مواد غذایی به درخواست آنا وینتور، کاملا از منوی غذا حذف می شوند. یکی از کارمندان سابق ووگ (Vogue) به این نشریه گفته بود که سبزی جعفری در غذاها وجود ندارد تا از گیر کردن آن در دندان جلوگیری شود. علاوه بر آن، از استفاده از هرگونه سیر و پیاز در غذاها خودداری می شود تا از بوی بد دهان جلوگیری شود. بنابراین سرو غذاهای ایتالیایی مانند بروشتا در این مراسم امکان پذیر نیست!

5. ترتیبات دقیق برای نشستن

جزئیات، اهمیت بسیار زیادی در مراسم مت گالا دارند. یکی از این جزئیات که تفکر زیادی روی آن انجام می گیرد، نحوه نشستن و ترتیب جایگاه مهمانان است. آنا وینتور در مورد محل نشستن مهمان ها در شب مراسم، قوانین منحصر به فردی دارد و چیدمان جایگاه ها از ماه دسامبر شروع می شود. وینتور علاقه دارد که این مراسم یک رویداد اجتماعی باشد و همه بتوانند افراد جدیدی را ملاقات و با آن ها صحبت کنند؛ به همین دلیل کیم کارداشیان و پیت دیویدسون در مراسم امسال نمی توانستند که کنار هم بنشینند. همچنین در پی این قانون، کسانی که در مت گالای قبلی کنار هم نشستند، در مراسم بعدی کنار هم قرار نمی گیرند.

6. قانون لباس

زمانی که دعوت نامه های مراسم در بهار برای مهمانان ارسال می شود، یک نکته حیاتی وجود دارد؛ و آن هم کد لباس یا همان تِم مراسم است. تم لباس در واقع شناخته شده ترین قانون مت گالا است و از مهمانان انتظار می رود تا لباس ها و ظاهرشان را طبق تم انتخاب کنند.

  • همه چیز درباره استایل آوانگارد؛ خلاقیت، ساختارشکنی و پویایی

انواع تم مت گالا در سال های اخیر

شاید برایتان سوال شده باشد که تم های مراسم به چه صورت انتخاب می شوند. اگر سروصدایی درباره اتفاق خاصی در سال به پا شده باشد یا هر تفکر خلاقانه ای که شاید از نظر مردم غیرممکن به نظر برسد، موضوع هیجان انگیزی برای تم مراسم خواهد بود. معمولا موضوعی انتخاب می شود که نشان دهنده تغییرات فرهنگی باشد یا در آن زمان در حال وقوع باشد. همچنین موضوعاتی که در حال و گذشته و در دنیای مد در حال تکرار باشند، گزینه های جالبی برای تم مراسم خواهند بود. زمانی که موضوعات انتخاب می شوند، به هیئت مدیره و رئیس موزه برای تایید ارائه می شوند. این فرآیند حدود یک سال قبل از مراسم انجام می شود تا بتوانند تمام کارهای لازم را انجام دهند.

  • سال 2010: زن آمریکایی؛ شکل دادن به یک هویت ملی
  • سال 2011: الکساندر مک کویین؛ زیبایی کنترل نشده
  • سال 2012: اسکاپورلی و پرادا؛ گفت وگوی ناممکن
  • سال 2013: پانک؛ آشوب در مد لباس
  • سال 2014: چارلز جیمز؛ فراتر از مد
  • سال 2015: چین؛ برخلاف انتظار
  • سال 2016: Manus x Machina؛ مد در عصر فناوری
  • سال 2017: Rei Kawakubo و Comme des Garçons؛ هنر میانه
  • سال 2018: بدن های بهشتی؛ مد و رویای کاتولیک
  • سال 2019: کمپ؛ نکاتی درباره مد
  • سال 2021: در آمریکا؛ فرهنگ نامه مد و فشن
  • سال 2022: گلچین مد؛ عصر طلایی مد در آمریکا

کلام آخر

در این مقاله شما را با کلیت مراسم مت گالا و قوانین به خصوص آن آشنا کردیم. اگر از علاقه مندان به مد و فشن باشید، قطعا این مراسم یکی از سرگرمی های مورد علاقه شما خواهد بود تا با لباس های جالب و منحصر به فردی که هر برند طراحی و خلق می کند آشنا شوید. آیا شما مراسم سال 2022 را دنبال کردید؟ به نظر شما کدام لباس ها درخشان تر بودند و چه کسی بیشتر از بقیه تم مراسم را دنبال کرده بود؟

منابع: Vogue, Mirror, Wwd

منبع: دیجی استایل
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2172

به "مت گلا چگونه هرسال دنیای مد را زیر و رو می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مت گلا چگونه هرسال دنیای مد را زیر و رو می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید