تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت پوست

به گزارش علی آباد جدید، کارشناسان سلامت می گویند: میکروبیوم روده (مجموعه ای از باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس های موجود در بدن) بر سلامتی پوست تاثیر بسزایی دارد از اثربخشی بر شرایط خاص فیزیکی آن گرفته تا یاری به بهبود زخم ها.

تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت پوست

یک متخصص مرکز سلامت پوست شیکاگو در این باره می گوید: ما طی چند سال گذشته متوجه شدیم که ارتباط بین سلامت روده و پوست، بسیار قوی تر از آن است که در گذشته تصور می کردیم.

وی تاکید نمود: در حالی که میکروبیوم روده به تریلیون ها باکتری، ویروس و قارچ اشاره دارد که در روده زندگی می نمایند، پوست ما هم میکروبیوم خاص خود را دارد که به محافظت از ما یاری می نماید. پوست گسترده ترین عضو بدن انسان و در واقع سد اولیه محافظت در برابر عوامل بیرونی است. ما باید تعادل این دو را حفظ کنیم تا ارتباط آن ها به درستی برقرار و تنظیم گردد.

متخصصان می گویند: میکروبیوم موجود در پوست و روده در حفظ سلامتی نقش مهمی ایفا می نمایند و سیستم ایمنی ما را تحت کنترل نگه می دارند. اگر سیستم ایمنی کنترل نگردد، لحظه ویرانگر از راه می رسد و بدن واکنش التهابی از خود نشان می هد که نشانه ای از خارج شدن بدن از شرایط تعادل است.

طبق یافته های مطالعه ای که در سال 2021 میلادی انجام شد، میکروبیوم در انواع اختلال های پوستی از آکنه گرفته تا شوره سر و حتی سرطان نقش مهمی ایفا می نماید.

میکروبیوم یک تنظیم نماینده کلیدی برای سیستم ایمنی بدن است و به وسیله هموستاز (فرایند پیشگیری از هدر رفتن خون) ارتباط با بافت ها و اندام ها را حفظ می نماید. هنگامی که تعادل سالم در میکروبیوم پوست یا روده مختل می گردد، یک شرایط فقدان تعادل به نام دیس بیوز رخ می دهد که می تواند واکنش ایمنی را تغییر دهد و به بیماری های پوستی مانند اگزما منجر گردد که شایع ترین آن درماتیت آتوپیک نامیده می گردد.

متخصصان می گویند: ما هنوز در حال آنالیز این فرآیند هستیم که اگر دچار دیس بیوز روده یا نشت در روده شویم، اگزما تشدید می گردد. البته بیماری های التهابی دیگری هم وجود دارند.

خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که می توانید برای حمایت از سلامت روده و پوست خود به صورت جداگانه انجام دهید که به ارتباط مثبت روده و پوست منجر گردد.

علاوه بر رژیم غذایی سالم و متعادل که کارشناسان معتقدند در حمایت از میکروبیوم روده نیز حیاتی است، برای محافظت از میکروبیوم پوست راه های دیگری هم وجود دارد، زیرا پوست، سدی محافظ در برابر عوامل خارجی است و حفظ سلامتی آن بسیار مهم است.

از جمله اینکه توصیه می گردد دوش آب گرم را کاهش دهید و پوستتان را با استفاده از پاک نماینده های ملایم، ماساژ دهید. رسیدگی به پوست بعد از حمام بسیار مهم است. پس از دوش گرفتن، از یک مرطوب نماینده غنی از سرامید ها (نوعی مولکول چربی که به طور طبیعی در سلول های پوست یافت می شوند) بهره ببرید. این ترکیب، رطوبت را به بدن بازمی گرداند و به سلامتی پوست یاری می نماید.

منبع:ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2380

به "تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید