برترین و بدترین غذاها برای فشار خون

به گزارش علی آباد جدید، سالانه 7میلیون نفر در سراسر دنیا در اثر فشارخون بالا جان خود را از دست می دهند!بنا به نظر پژوهشگران ، رژیم غذایی ناسالم یکی از دلایل عمده ابتلا به بیماری فشار خون بالاست.عادات غذایی غلط و ناسالم که امروزه در بیشتر شهرها رواج یافته برسلامت شهر نشینان تأثیرعمده ای گذاشته است؛ در حالی که ساکنان روستاها حتی در

برترین و بدترین غذاها برای فشار خون

برترین و بدترین غذاها برای فشار خون

نویسنده :منیره توری فرد

سالانه 7میلیون نفر در سراسر دنیا در اثر فشارخون بالا جان خود را از دست می دهند!بنا به نظر پژوهشگران ، رژیم غذایی ناسالم یکی از دلایل عمده ابتلا به بیماری فشار خون بالاست.عادات غذایی غلط و ناسالم که امروزه در بیشتر شهرها رواج یافته برسلامت شهر نشینان تأثیرعمده ای گذاشته است؛ در حالی که ساکنان روستاها حتی در سنین بالا هم کمتر به این بیماری مبتلا می شوند. بعضی مواد غذایی می توانند این بیماری را تشدید نمایند و بعضی دیگر آن را کنترل نموده و در پایین آوردن فشارخون موثرند.

برترین غذاها

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف میوه ها و سبزیجات تازه با رنگ های مختلف(سبز، قرمز، زرد،...)را در لیست مواد غذایی روزانه خود قرار داده و آنها را میل نمایند. رژیم غذایی یاری زیادی به کنترل فشارخون می نماید.

ماهی

ماهی یکی از سالم ترین غذاهای حیوانی است؛ زیرا پروتئین بالا و چربی کمی دارد. اسیدهای چرب امگا-3موجود در ماهی که سبب بالارفتن چربی خوب خون(HDL)می شود و بعلاوه سایر ترکیبات مغذی در ماهی می تواند از گرفتگی و تنگ شدن عروق خونی جلوگیری نموده، و التهاب عروق خونی را کاهش دهد و در نتیجه از بالا رفتن فشارخون جلوگیری نماید.

روغن تخم کتان

تخم کتان(عظیم)مانند ماهی ، سرشار از اسیدهای چرب امگا-3بوده و از گرفتگی و تنگ شدن عروق خونی جلوگیری می نماید.

آب کرفس

یکی از مواد غذایی که مورد توجه و استفاده زیاد در طب چین قدیم بوده، آب کرفس می باشد که می توان آن را با آبمیوه گیری و یا مخلوط کن تهیه کرد. نوشیدن روزانه 2تا3فنجان آب کرفس به مدت یک ماه، می تواند از افزایش فشارخون جلوگیری نموده و یا فشارخون بالا را به حد طبیعی برساند. این ماده غذایی بعلاوه می تواند از بروز نقرس و آرتروز(ورم مفاصل)جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده کرفس سرشار از ترکیبات ضد التهابی است و مانند داروهای ضد التهابی عمل می نماید. بنابراین کرفس چیزی بیش از نوعی سبزی است و می تواند به اسم یک دارو و مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از پرمصرف ترین اقلام مواد غذایی در رژیم غذایی مدیترانه ای (شامل میوه، سبزی، زیتون، روغن زیتون و غذاهای دریایی)و یکی از سالم ترین رژیم های غذایی است . مطالعات نشان داده اند روغن زیتون تأثیر زیادی برمیزان چربی خون دارد و سبب کاهش فشار خون بالا می شود. یک تحقیق نو حاکی از آن است که روغن زیتون می تواند هردو نوع فشار خون diaslolicsystolicرا کنترل کند. ازاین رو می توان برای پخت و پز در سالاد استفاده کرد.

خیار

خیار از میوه های مدر(ادرار آور)بوده و می تواند ضمن آبرسانی به بدن فشار خون را در رگ ها کاهش دهد. روزی دوعدد خیار به مدت دو هفته میل کنید تا اثر آن را ببینید.

سرکه سیب

سرکه سیب با قلیایی کردن بدن، سبب کاهش فشارخون بالا می شود. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب گرم مخلوط نموده و هر روز صبح ناشتا میل کنید. عسل سبب تقویت حرکات روده شده و از یبوست جلوگیری می نماید و از آنجایی که یبوست می تواند سبب افزایش فشار خون شود، مخلوط سرکه سیب همراه و عسل بسیار مؤثراست.

بدترین غذاها

به طورکلی، برای داشتن فشار خون طبیعی باید مصرف مواد غذایی مانند:نمک ، کافئین، آرد سفید و محصولات تهیه شده از این نوع آرد، مانند نان لواش، الکل،غذاهای سرخ شده پرچرب، نیکوتین، شکر و مواد قندی، غذاهای کنسرو شده، اسانس ها و رنگ های افزودنی را به حداقل رساند.

نمک

سدیم، همواره یکی از عوامل مضر و مؤثردر بروز بیماری هایی مانند ناراحتی های قلبی، فشارخون، و استئوپروز بوده و هست . علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف بیش از حد نمک می تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان های معده، مری، و مثانه شود. برای مزه دار کردن غذا به جای نمک می توان از ادویه و چاشنی هایی مانند زنجفیل، سیر، فلفل سیاه، رازیانه، ریحان و ترخون استفاده کرد. هر یک ازاین گیاهان معطر دارای ترکیبات موثری برای پایین آوردن فشارخون هستند. سرکه هم می تواند چاشنی خوبی برای مزه دار کردن غذا باشد.

قهوه

افرادی که گاه و بیگاه و نه به طور دائم ، از مواد غذایی حاوی کافئین، مانند قهوه استفاده می نمایند، کافئین می تواند سبب بالا رفتن ناگهانی فشارخون در آنها شود. بعضی محققان معتقدند کافئین با تنگ تر کردن رگ های خونی و جلوگیری از ترشح هورمون آدنوسین(هورمونی که موجب انبساط و بازشدن رگ های خونی می شود)سبب افزایش فشارخون می شود . این ماده بعلاوه می تواند با تحریک غده آدرنالین در خون شود که این به نوبه خود موجب افزایش فشارخون می شود.

چای سبز، جایگزین قهوه

مطالعات علمی نشان می دهد چای سبز می تواند بعضی عوامل خطرزای بیماری های قلبی مانند فشارخون بالا و لخته شدن خون را کاهش دهد. بیشتر این تحقیقات در کشور ژاپن اجرا شده است؛ جایی که مردم روزانه اندازه زیادی چای سبز می نوشند و مشاهده شده که کم ترین بیماری های قلبی -عروقی را دارند.

شکر تصفیه شده (شکر سفید)

هر آمریکایی به طور میانه تقریباً 120کیلو شکر در سال مصرف می نماید!قندهای اضافی در بدن تبدیل به چربی شده وانباشته می شوند؛ در نتیجه موجب افزایش وزن و بعلاوه افزایش بیماری های قلبی و سرطان می گردند. قند و شکر بعلاوه فشار خون را خصوصاً در افراد دارای اضافه وزن بالا می برد.

عسل؛ جایگزین شکر

عسل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است، در حالی که شکر تصفیه شده ویتامین و مواد معدنی ندارد. بنابراین عسل به مراتب سالم تر از شکر بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. سعی کنید به جای استفاده از انواع شیرین نماینده های مصنوعی، از میوه های خوشمزه و تازه که درای عطر و بوی مطبوعی هستند بهره ببرید.

الکل

مطالعات متعددی نشان داده است مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند سبب افزایش فشارخون شود. از طرفی، مواد الکلی دارای کالری زیادی بوده و می تواند موجب افزایش وزن شوند. که اضافه وزن خود یکی از عوامل مؤثردر بروز فشارخون بالاست. بدتر از همه اینکه الکل می تواند روی داروهای پایین آورنده فشارخون اثر گذاشته و در اثر تداخل با این داروها، عوارض جانبی و سوء داروهای فشار خون افزایش می یابد.

آب با لیمو ترش

آب معدنی همراه با کمی لیموترش برای سلامتی بسیار مفید است. فشارخون بالای بیماری است که با اثرات زیانباری همراه می باشد. هرگز خودسرانه داروهای تجویز شده به وسیله پزشک را قطع نکنید و قبل از هرگونه تغییرناگهانی در رژیم غذایی خود حتماً با پزشک مشورت نمایید.

منبع:نشریه دنیای سلامت، شماره 52

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1915

به "برترین و بدترین غذاها برای فشار خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین و بدترین غذاها برای فشار خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید