تعاملات فرهنگی ایتالیا با ایران محدود به نمایشگاه کتاب نخواهد بود

به گزارش علی آباد جدید، مائرو کانچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران گفت: تعاملات فرهنگی ایتالیا و ایران محدود به نمایشگاه کتاب تهران نشده و قبل و بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت.

تعاملات فرهنگی ایتالیا با ایران محدود به نمایشگاه کتاب نخواهد بود

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با بلیط ارزان ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری تشریح برنامه های کشور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه، 28 آذرماه با حضور امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، کانچاتوری سفیر ایتالیا در ایران و چرتی رایزنی فرهنگی ایتالیا در ایران در موسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار گردید.

شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه تهران در رابطه با این نشست در سخنانی گفت: پیش از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران بنا به تصویب شورای سیاست گذاری ایتالیا به عنوان میهمان ویژه سی امین دوره انتخاب شد، از همین رو در ایام نمایشگاه بیست و نهم غرفه ای به این کشور اختصاص داده شد و مسئولان حضور یافته و توافق های اولیه مبنی بر حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در سال آینده انجام شد. در ادامه این فرایند سه هفته پیش نیز گروهی شش نفره از ایتالیا که رئیس اتحادیه ناشران این کشور نیز در میان آنها بود، به ایران آمدند. جلساتی برگزار و بازدیدهایی از شهر آفتاب انجام شد. همچنین برنامه ریزی های مناسبی برای حضور ویژه ایتالیا در ایران انجام شد.

وی ادامه داد: میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای گسترش تعاملات فرهنگی و معرفی بیشتر یک کشور و مردمانش در فضای نمایشگاهی است. ما در کوششیم این فرصت را در اختیار طرف مقابل بگذاریم تا ادبیات و هنر ایتالیا را بیشتر به ایرانیان معرفی نمایند. تمدن ایران و تمدن ایتالیا دو تمدن بزرگ با سابقه طولانی و باارزش هستند، تا به امروز آثار فراوانی از زبان ایتالیایی و نویسندگان ایتالیا به فارسی ترجمه شده است که البته آثاری هم از فارسی به ایتالیایی برگردان شده که رقمش اندک است، ما علاقه مندیم فرصت حضور ایتالیا در ایران زمینه بیشتری را برای ترجمه آثار ایرانی به زبان ایتالیایی فراهم کند.

رئیس مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی توضیح داد: در ارتباط متقابل ما نیز تقاضا کردیم تا در نمایشگاه کتاب بولونیا به عنوان میهمان ویژه حضور داشته باشیم، تا به امروز پیروزیت های اولیه کسب شده و ایران قطعاً میهمان ویژه این نمایشگاه خواهد بود.

وی با اشاره به بعضی برنامه های ایتالیا در ایران در راستای حضورش به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب از برگزاری کارگاه تصویرگری با حضور دو تصویرگر برجسته ایتالیایی در تهران اطلاع داد.

مائرو کانچاتوری سفیر ایتالیا در ایران نیز در سخنانی حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب آینده را یک موضوع مهم و قابل توجه بیان کرد و گفت: باید متذکر شوم که رؤسای دولت ایران و ایتالیا در سال 2016 با یکدیگر دیدار نموده و به یک برنامه کاری با عنوان نقشه راه رسیدند. این نقشه راه یک سری فعالیت ها و همکاری های مشترک برای دو کشور را تعریف می نماید که نقطه عطف این همکاری ها برنامه های فرهنگی است. از نظر ما این تعهد یک تعهد تاریخی برای ایتالیا است.

وی با اشاره به جریان مهمان ویژه شدن ایتالیا گفت: دو سال پیش در نمایشگاه کتاب تهران معاون فرهنگی وزیر ارشاد پیشنهاد میهمان ویژه ایتالیا را به بنده دادند، همان زمان توافق کردیم که برنامه آماده سازی حضور ایتالیا در ایران را فراهم کنیم. وزیر فرهنگ ایتالیا نیز در سپتامبر 2015 به ایران آمد و این دعوت را به صورت رسمی پذیرفت، پس از آن یک کمیته هماهنگی در ایتالیا تشکیل شد که هدفش برنامه ریزی برای این حضور بود. این کمیته هماهنگی نمایندگان ارگان های مختلف اعم از وزارت خارجه، وزارت فرهنگ، مرکز کتاب و فرهنگ ایتالیا و سازمانی را که در حقیقت مؤسسه بازرگانی و صادرات ایتالیا محسوب می گردد، در خود جای داده است. اعضای این کمیته با همکاری مستقیم انجمن ناشران ایتالیایی وارد برنامه ریزی برای حضور در ایران شده اند. اعضای این کارگروه سه هفته پیش به تهران سفر کردند و دیدارهایی با مسئولان ایرانی من جمله سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد داشتند.

سفیر ایتالیا در ایران توضیح داد: توافقات بر سر خط مشی ها صورت گرفته است، خوشبختانه مقامات ایرانی معتقدند که این اتفاق فرهنگی نباید به چند روز نمایشگاه محدود گردد. ما نیز کاملاً با این ایده پیروز هستیم؛ بنابراین راستای را معین نموده ایم برای نزدیک شدن به رویداد نهایی که همان حضور در نمایشگاه کتاب تهران است. ما قصد داریم بعد از نمایشگاه نیز این راستا ادامه یابد. امیدواریم این حضور هم جنبه فرهنگی و هم جنبه انتشاراتی داشته باشد. به عبارت دیگر ناشران دو کشور نیز با یکدیگر همکاری نمایند.

کانچاتوری از طراحی یک لوگوی ایرانی ایتالیایی برای حضور این کشور در نمایشگاه کتاب تهران اطلاع داد و گفت: کلیه رویدادهای فرهنگی ایتالیا در ایران با این لوگو معین می گردد.

وی محور اصلی فعالیت های اصلی کشور ایتالیا را تاریخچه کتاب بیان کرد و در سخنانی گفت: تفکر انسانی به وسیله کتاب و نگراش منتقل شده است. بنابراین ما ششم دسامبر نخستین رویداد فرهنگی را که همایشی در مورد مرمت و حفاظت از آثار پایگاه جهانی پاسارگاد است، برگزار خواهیم کرد. همچنین 19 و 20 ژانویه 2017 کارگاه ترجمه از و به زبان ایتالیایی در شهر کتاب برگزار می گردد. کارگاه ترجمه با این هدف که ترجمه افکار نویسندگان را جهانی می نماید در برنامه ها گنجانده شده است. در این ماه یک رویداد فرهنگی دیگر با محور کتاب مدرن و کتاب باستانی خواهیم داشت.

سفیر ایتالیا در ایران همچنین از برگزاری سمینار ایران شناسی با حضور اساتید برجسته و ایران شناس ایتالیایی در 22 و 23 فوریه اطلاع داد و گفت: 19 و 20 آوریل نیز یک نشست فناوری دوجانبه بین ایران و ایتالیا برگزار می گردد که این نشست در راستای تفاهم نامه ای که وزرای علوم دو کشور به امضا رسانده اند برگزار خواهد شد.

کانچاتوری همچنین از حضور ایتالیا در غرفه 300 متری در نمایشگاه کتاب تهران اطلاع داد و گفت: قسمتی از این فضا به نمایش کتاب های ایتالیایی اختصاص پیدا می نماید که آثار نویسندگان ایتالیایی و آثاری که به فارسی منتشر شده اند در معرض فروش قرار می گیرد. همچنین سالنی برای دیدار اصحاب هنر و فرهنگ ایتالیا و ایران اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این، فضایی برای دیدار های دوجانبه ناشران ایرانی و ایتالیایی در نظر خواهیم داشت. ما در بین این رویدادهای فرهنگی حدود 15 نفر از اهالی فرهنگ، نویسندگان، رمان نویسان، تصویرگران، مقاله نویسان، تاریخ نویسان، فیلسوفان و غیره ایتالیایی را دعوت خواهیم کرد تا در ایران حضور داشته باشند.

چِرِتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران نیز با اشاره به شناخت بیشتر ایتالیایی ها و ایرانیان از یکدیگر در راستای برنامه ریزی مقدماتی برای حضور ایتالیا در ایران گفت: این تعاملات مایه رشد دو طرف بوده است.

وی همچنین با اشاره به لوگوی طراحی شده برای حضور ایتالیا در ایران گفت: اسم ایتالیا با حروف فارسی در این لوگو نوشته شده و از رنگ های سمبلیک دو کشور در طراحی آن بهره گرفته ایم.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت که کانچاتوری در پاسخ به خواسته یکی از خبرنگاران مبنی بر تسهیل ویزا سفارت ایتالیا در ایران، گفت: خوشبختانه تعداد سفر به ایتالیا و درخواست ویزا هر روزه در حال افزایش است. ما کوشش می کنیم پروسه زمان بر فعلی را سهل تر نموده و با افزایش پرسنل صدور ویزا را قوی تر کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا تغییر رئیس دولت ایتالیا مشکلاتی در زمینه حضور این کشور به عنوان مهمان ویژه در ایران ایجاد خواهد نمود یا خیر، گفت: در ایتالیا تغییر و تحولاتی در سطح روسای دولت صورت گرفته است اما برنامه کاری ما همچنان پابرجاست. رئیس جدید دولت ایتالیا پیش از این وزیر خارجه بوده است که چندی پیش با سفر به ایران دیداری با آقای ظریف وزیر خارجه ایران داشته است. این موارد ضامنی برای ادامه این راه است.

چرتی نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه آثاری از نویسنگان ایرانی در ایتالیا منتشر شده است گفت: ما در ایتالیا یک مجموعه شاخص داریم که در سال 1900 میلادی منتشر شده است؛ در این میان شاهنامه فردوسی به نظم ترجمه شده است همچنین در سال های اخیر از نویسندگان چون مستور، دولت آبادی و فریبا وفی کارهایی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شده است. انتشاراتی تحت عنوان سی و سه پل در ایتالیا آثار فارسی را به ایتالیایی ترجمه می نماید. علاوه بر این وزارت ارشاد ایران فهرستی از کتاب های ایرانی تهیه نموده و در اختیار ما قرار داده تا در صورت تمایل ناشران ایتالیایی این کتاب ها ترجمه گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 738

به "تعاملات فرهنگی ایتالیا با ایران محدود به نمایشگاه کتاب نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعاملات فرهنگی ایتالیا با ایران محدود به نمایشگاه کتاب نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید