تغییر نگاه مدیران موثر در آموزش های عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی در بچه ها است

به گزارش علی آباد جدید، شهردار منطقه 9 در سلسله نشست های تجربیات شهری آموزه ها و تجربیات بین المللی در حل مسائل شهری که در قالب وبینار تخصصی برگزار شد؛ بر اهمیت مشارکت بچه ها در پروژه های شهری تاکید کرد.

تغییر نگاه مدیران موثر در آموزش های عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی در بچه ها است

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 9، سید مصطفی موسوی با طرح سوالاتی به اهمیت نقش مشارکت بچه ها به عنوان آینده سازان جامعه در اجرای پروژه های شهری چنین گفت: شهر به مثابه کالبد و معنا چه نقشی در برآورده ساختن نیازهای اساسی بچه ها دارد؟ واکنش بچه ها به عدم دسترسی به فضاهای مورد نیازشان در شهر چیست؟ جامعه ذی نفوذ شامل والدین و مدیران شهری چگونه نقش خود را در برآورده ساختن این نیاز ها ایفا می کنند؟

او اضافه کرد: بچه ها تنها شهفرایندان آینده نیستند، آنان در حال حاضر شهفرایندان فعالی هستند که می بایست به اهم نیاز هایشان که شهر قابلیت پاسخگویی بدان را دارد پاسخ داده شود.

شهردار منطقه 9 در ادامه مطرح نمود: نشاط و سرزندگی حاصل ایمنی و امنیت اجتماعی، آموزش مهارت های عمومی، فرهنگ اجتماعی و آموزش های تخصصی از مهم ترین نیازهای بچه ها می باشد.

او به مخاطرات زندگی شهری برای بچه ها در کلان شهر تهران اشاره کرد و گفت: محدودیت فعالیت بچه ها به واسطه تراکم ساختمان، مخاطرات زیست محیطی و آلودگی هوا، ایمنی و امنیت با موضوع حرکت خودرو در شهر و مخاطرات ایمنی و امنیت فعالیت بچه ها و کاهش کیفیت های کالبدی ناشی از سبک های معماری، تخریب خط آسمان و چشم انداز های طبیعی که در نتیجه این چالش ها، انواع واکنش های رفتاری بچه ها مانند خشونت، گوشه گیری و انزوا، عدم یادگیری، بی قراری و تنش های عصبی و واکنش های عاطفی نسبت به محیط، خانواده و همسالان را سبب می شود.

موسوی همچنین تغییر نگاه مدیران را ایفاگر نقش مؤثر شهر در آموزش مهارت های عمومی و ارتقای فرهنگ شهفرایندی در بچه ها دانست و اعلام نمود: در کلان شهری چون تهران با بیش از 8 میلیون نفر جمعیت ساکن در آن، حدود 50 سازمان و تشکل غیردولتی در حوزه بچه ها فعالیت می کنند که با درنظر دریافت سهم حدود 20 درصد از جمعیت برای بچه ها، می توان دریافت که به ازای هر 32 هزار کودک فقط یک تشکل غیردولتی وجود دارد.

او مشارکت بچه ها در حوزه شهرسازی را حائز اهمیت دانست و گفت: حق بچه ها بر شهر، تغییر فرایند از رویکردی مبتنی بر رفع نیازها و مسائل افراد، به روشی است که در آن با بچه ها و نوجوانان به عنوان یک مشارکت کننده توانمند در حل مسائل رفتار شود که این نه تنها به دسترسی فردی به منابع، بلکه به اعمال قدرت جمعی برای شکل دادن به توسعه و ایجاد ساختار شهری نیز اشاره دارد.

شهردار منطقه 9 در خاتمه به اجرای برنامه هایی با موضوع بچه ها مطرح نمود: نمونه موردی مشارکت در تصمیم سازی پویش نامه به شهردار که طی فراخوانی از بچه ها 6 تا 18 سال دعوت شد تا هر کدام نظرات و ایده هایی برای مدیریت بهتر شهر ارائه دهند و در ادامه با برگزاری پویش تریبون آزاد دانش آموزی از بچه ها خواسته شد تا برای مدیریت بهتر شهر ایده ها و راهکار های خود را پیشنهاد دهند و مستقیماٌ با شهردار منطقه و در جایگاه معلم و تدریس گر نظرات خود را بیان کنند، همچنین از دیگر موارد مشارکت در پیاده سازی و اجرا محله رنگی است که اجرای آزمایشی آن در کوچه شهید قدیانی با مشارکت در رنگ آمیزی با همت و مشارکت مادران و بچه ها انجام شد.

تطور خیابان های ترافیکی به محیط های اجتماعی

در ادامه سید مصطفی موسوی با شاره به طرح مورد مطالعه خیابان استاد مشخص جنوبی با موضوع تاب آوری و اجتماع پذیری گفت: تاب آوری قابلیت یک سیستم برای حفظ عملکرد و ساختار آن در برابر تغییرات داخلی و خارجی است که متغیر واسط تاب آوری و اجتماع پذیری، سرمایه اجتماعی است.

او اضافه کرد:اجتماع پذیری خیابان ها، با افزایش تبادل اطلاعات و ایده ها موجب ایجاد سرمایه اجتماعی می شوند به ویژه اینکه شهفرایندان در مورد مسائل با اهمیتی پیرامون زندگی خود مانند: سیاست های ملی یا تغییرات در همسایگی و شهر خود صحبت کنند.

شهردار منطقه 9 به جنبه های خیابان اجتماعی اشاره کرد و گفت: جنبه های اجتماعی که برای کاربران همیشگی خیابان های محلات حیاتی است، جنبه های فعالیتی برخلاف پارک ها، زمین های بازی و میدانگاه ها که در آن ها درنگ کردن، بازی و گردهمایی فعالیت هایی رایج هستند و جنبه های کالبدی که ویژگی های فیزیکی خیابان و ساختمان های مجاور بر اجتماع پذیری خیابان اثرگذار است.

موسوی با اشاره به تطورخیابان اجتماعی استاد مشخص جنوبی مطرح نمود: ایجاد باندهای مجزا شامل یک معبر 45 متری به طول 875 متر حد فاصل خیابان نوری نیارکی تا محور 30 متری جی احداث شده است. با ایجاد باندهای مجزا، ایمنی مسیرهای دوچرخه و عابر پیاده بر اساس استانداردهای روز دنیا تأمین شده است.

او اضافه کرد: در بهره برداری از خیابان اجتماعی استاد مشخص جنوبی تلاش شده است تا با برگزاری گردهمایی هایی مانند: پرفورمنس جور دیگر اجتماع پذیری تسهیل شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1487

به "تغییر نگاه مدیران موثر در آموزش های عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی در بچه ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر نگاه مدیران موثر در آموزش های عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی در بچه ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید