پارک جنگلی سراوان رشت ☀️ از کهن سال ترین جنگل های ایران

به گزارش علی آباد جدید، پارک جنگلی سراوان رشت

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی رشت درباره پارک جنگلی سراوان رشت سخن خواهیم گفت که جزء یکی از کهن سال ترین جنگل های کشور ایران محسوب می گردد.

پارک جنگلی سراوان رشت ☀️ از کهن سال ترین جنگل های ایران

سفر به طبیعت همواره حال و هوای خاصی به انسان می دهد . سفر به دل طبیعت و جنگل از برترین لذت ها و سرگرمیات بشمار می رود که واقع در روحیه انسان ها تاثیر مثبت بجای می گذارددر هر گوشه از ایران عزیزمان طبیعت به شکل های مختلفی یافت می گردد و با جلوه های سحرانگیزش شما را غافلگیر می نماید .

یکی از کلان شهرهای شمال ایران است که مرکز استان زیبا و سرسبز گیلان است.بعلاوه بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمال ایران در بین سه استان های حاشیهٔ دریای خزر و سومین شهر جهانگرد پذیر ایران است.در شهر رشت لهجه های گوناگون از گویش بیه پس زبان گیلکی به وسیله مردم تکلم می گردد.یکی از ویژگی های که مردم برای سرگرمی خود به این شهر می روند غذاهای خوشمز و لذیذ می باشد که داری تنوع و طعم های مختلفی برای سلیقه های مختلف است .از ویژگی های این شهرستان تنوع غذاها، طعم ها، استفاده از سبزی های محلی، ماهی، رب انار و آب نارج یا غوره است

بعضی از جاهای دیدنی رشت :خانه قدیری رشت, تالاب عینک رشت, آرامگاه میرزا کوچک خان, میدان شهرداری, و… میتوان اشاره نموده .

پارک جنگلی سراوان بی شک طبیعتی زیبا و خیره نماینده را هدیه می دهد که میتوانید لحطاتی خوش و بیاد ماندی را در این جنگل سپری کنید .

- پارک جنگلی سراوان دارای امکانات نسبتا خوب و مناسبی برای جهانگردان است که آن را به مقصدی محبوب برای خانواده ها و افراد در همه سنین تبدیل نموده است.

- دریاچه زیبا و رودخانه خروشان این پارک و تفاوت مهم آن با دیگر پارک های جنگلی می باشد که با جلوه های خود شما را بهت زده می نمایند.

موقعیت جغرافیایی

این پارک در حدود 17 کیلومتری جاده رشت به تهران قرار گرفته است ، از ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﺟﻨﮕﻠﯽ ﮔﯿﻼن می باشد که مجموعه ای کم نظیر از ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع و نادر ﮔﯿﺎﻫﯽ ، ذﺧﺎﯾﺮ ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪازﻫﺎی بی نظیری را در خود جای داده است.

نزدیکی پارک جنگلی سراوان به مرکز استان و مجاورت با جاده سراسری که دسترسی آسان را فراهم می نماید، باعث شده تا این پارک در زمره پارک های جنگلی مهم قرار گیرد و یکی از جاذبه های طبیعی جهانگردی برای شهر رشت محسوب گردد.

1- طبیعت تماشایی

ویژگی های خاص طبیعی و موقعیت قرار گیری و شکل زمین، گونه های گیاهی کم نظیر و وﺟﻮد رودﺧﺎﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪرود و ﺳﯿﺎﻫﺮود در ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻗﯽ پارک، چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را در نقاط مختلف پارک به ویژه در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺰری آن خلق نموده است که می توانید از آنها لذت ببرید و غرق در تماشای آنها شوید.

2- رودخانه ها و دریاچه سحر انگیز

آنچه که موجب تفاوت سراوان با سایر پارک های جنگلی شده است، جلوه های زیبا و متفاوت آن هستند که عبارتند از:

دریاچه ای مسحورنماینده: در بدو ورود به سراوان در سمت چپ خود به جلوه ای تماشایی از دریاچه این پارک برخورد می کنید که در ابتدا همانند زمینی پوشیده از چمن به نظر می رسد اما کمی که دقت کنید متوجه حضور دو قایق می شوید که شما را به گشت و گذاری متفاوت دعوت می نمایند. با سوار شدن بر این قایق ها می توانید به درون جنگل بروید و غرق در سکوت و آرامش، از کشف زیبایی های خلقت لذت ببرید.

رودخانه خروشان: هر چه در پارک پیش می روید، صدای عبور آب بیشتر به گوشتان می رسد و شما را وسوسه می نماید تا لحظه ای توقف نمایید و به تماشای گذر آب در رودخانه ای خروشان بنشینید. کنار رودخانه از شلوغ ترین قسمت های پارک سراوان است و افراد زیادی ترجیح می دهند در کنار آنها پیک نیکی برپا نموده و روز خوشی را برای خود بسازند.

3- جاده ای تماشایی

اگر رانندگی در جاده های زیبا را به هر جاذبه دیگری در سفرتان ترجیح می دهید، حتما سری به پارک جنگلی سراوان بزنید تا با رانندگی در جاده درون پارک و گذر از میان درختانی که در هر فصل به رنگی خاص در می آیند، تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید.

در هر جایی که خسته شدید می توانید توقف کنید و لحظاتی را غرق در آرامش و زیبایی این طبیعت چشم نواز شوید.

4- نخستین موزه میراث روستایی ایران

یکی از دیدنی های مجذوب کننده این پارک، موزه ای تحت عنوان میراث روستایی است که معماری یکصد ساله منطقه ها جلگه ای و کوهستانی گیلان و شیوه زندگی روستایی را بازسازی نموده و زندگی مردم این خطه از کشورمان را برای شما به تصویر می کشد.

این موزه یکی از تماشایی ترین بخش های این پارک جنگلی است که در تمامی ایام سال توجه جهانگردان زیادی را به سوی خود جلب می نماید.

5- خوشگذرانی در پارک جنگلی سراوان سراوان رشت

گشت و گذار در جنگل: قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده یکی از فعالیت هایی است که بسیار لذت بخش می باشد و در این پارک می توانید آن را انجام دهید.

پیک نیک: وجود امکانات مورد احتیاج پیک نیک مانند میز و نیمکت، کباب پز و … به شما این امکان را می دهد که بتوانید با بردن لوازم و وسایل لازم، ساعات خوشی را در کنار دوستان و خانواده تان تجربه کنید.

عکاسی: گوشه گوشه این پارک جنگلی پر از سوژه هایی است که ارزش ثبت شدن در دوربینتان را دارند و می توانید با ثبت آنها یادگاری های خوبی را همراه خود ببرید.

قایق سواری: در آبگیری که در نزدیکی ورودی پارک جنگلی سراوان وجود دارد می توانید یک قایق سواری کوتاه و متفاوت را تجربه کنید و از فضا لذت ببرید.

پینت بال: در این پارک فضایی برای انجام سرگرمی پینت بال تعبیه شده است و امکانات لازم برای آن وجود دارد. این مکان نخستین زمین پینت بال جنگلی در شمال کشور است که 1200 متر مربع مساحت دارد. حداقل سن برای استفاده از این امکانات 10 سال می باشد

برای آشنایی با این سرگرمی هیجان انگیز مطلب پینت بال جنگی محبت آمیز و رنگی را از دست ندهید.

موتور چهارچرخ: یکی دیگر از سرگرمیات هیجان انگیز در این پارک جنگلی، موتور چهارچرخ است

امکانات عمومی و جهانگردی

امکانات نسبتا مناسبی در پارک جنگلی سراوان برای جهانگردان تعبیه شده است که از میان آنها می توان به آلاچیق ها و تاسیسات رفاهی، سرویس بهداشتی، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای بچه ها، وسایل بازی بچه ها، سطل زباله، سکوی نصب چادر و… اشاره نمود. ﭘﺎﺳﮕﺎه ﭘﻠﯿﺲ راه و ﭘﺎﺳﮕﺎه اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از 100 متر قرار گرفته است و در صورت بروز مشکل به راحتی قابل دسترسی می باشند.

گیاهان و جانورانی که در پارک جنگلی سراوان می بینید

درختان پارک جنگلی سراوان به طور کلی به دو بخش تقسیم می شوند:

* بخش طبیعی شامل پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط، ممرز و انجیلی به همراه گونه های توسکا و اوجا، اﻧﺠﯿﻠﯽ، ﺳﻔﯿﺪ ﭘﺖ، ﺑﯿﺪ، ﺑﯿﺪﻣﺸﮏ، آﻟﻮﭼﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ و …

* بخش دست کاشت شامل کاج تدا و کاج سیلوستریس و سرونقره ای و زربین

ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺟﺎﻧﻮران ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ همانند ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ و… نیز در این منطقه زندگی می نمایند و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ نیز تا به حال مشاهده شده اند.

نگاهی نزدیک تر به پارک جنگلی سراوان

این پارک جنگلی با 1487 هکتار وسعت در ارتفاع 50 تا 250 متری از سطح دریا قرار گرفته است. از مجموع وسعت این پارک، 210 هکتار آن حفاظت شده است و 521 هکتار آن به تفرج گسترده و 756 هکتار آن به تفرج متمرکز اختصاص یافته است. ﻃﻮل ﺷﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻨﻮﺑﯽ جنگل سراوان 7600 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ و ﻋﺮض ﻣﺘﻮﺳﻂ آن در ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﯽ- ﻏﺮﺑﯽ 2 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

پیش از سال 70 این پارک بخشی از جنگل های سری سه سراوان بود که حدود 300 هکتار آن جداشد و به شکل پارک جنگلی در آمد. در این زمان قسمت بزرگی از منطقه را درختان سوزنی برگ دست کاشت تشکیل می دادند که پس از رسیدن به سن بهره برداری قطع شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

درسال 78 نیز طرح مدیریت و بهره وری پارک جنگلی سراوان براساس توضیح خدمات تهیه طرح های پارک داری مصوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین و تصویب شد تا حفظ و احیای آن راحت تر صورت گیرد.

محدوده پارک جنگلی سراوان

محدوده پارک جنگلی سراوان به صورت زیر معین شده است:

از ﺷﻤﺎل تا جاده دره پشت به فشتام ﮐﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺟﺎده ﻧﯿﺮوﮔﺎه می رسد.

از ﻏﺮب تا ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت ﻗﺮاء ﮐﭽﺎ- ﺟﻮﮐﻮل ﺑﻨﺪان، ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺑﻪ جنگل های ﻃﺮح ﻋﺰﯾﺰﮐﯿﺎن و تاسیسات ﻧﯿﺮوﮔﺎه و اراﺿﯽ ﺷﻬﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت در روﺳﺘﺎی ﺑﻬﺪان ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ

از ﺟﻨﻮب تا ﺟﺎده روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﭽﺎ

از ﺷﺮق تا ﺟﺎده آﺳﻔﺎﻟﺘﻪ رﺷﺖ ﺑﻪ تهران

برترین فصل سفر

برترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان، بهار و تابستان است اما انبوه درختان آن در هر فصلی به شکلی تازه در می آیند:

بهار و تابستان : سرسبزی و آب و هوای خوب منطقه بسیاری را به سراوان می کشاند.

پاییز: برگ های رنگارنگ درختان در پاییز، پارک جنگلی سراوان را به مقصدی مجذوب کننده تبدیل می نماید.

زمستان: بارش برف و سرما و سپیدی زمستان جلوه ای تازه به این مقصد می بخشد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2443

به "پارک جنگلی سراوان رشت ☀️ از کهن سال ترین جنگل های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک جنگلی سراوان رشت ☀️ از کهن سال ترین جنگل های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید