تلسکوپ جیمز وب یک سیارک کوچک را از فاصله 100 میلیون کیلومتری مشاهده کرد

به گزارش علی آباد جدید، تلسکوپ فضایی جیمز وب پیروز شده تا یکی از سیارک های منظومه شمسی را از فاصله حدود 100 میلیون کیلومتری مشاهده کند. سیارک مشاهده شده به وسیله وب نسبتاً کوچک است که این موضوع دید فوق العاده رصدخانه فضایی نو را نشان می دهد.

تلسکوپ جیمز وب یک سیارک کوچک را از فاصله 100 میلیون کیلومتری مشاهده کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب پیروز شده تا یکی از سیارک های منظومه شمسی را از فاصله حدود 100 میلیون کیلومتری مشاهده کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب پیروز شده تا یکی از سیارک های منظومه شمسی را از فاصله حدود 100 میلیون کیلومتری مشاهده کند. سیارک مشاهده شده به وسیله وب نسبتاً کوچک است که این موضوع دید فوق العاده رصدخانه فضایی نو را نشان می دهد.

سیارک مذکور بین 99 تا 199 متر عرض دارد و در فضایی مشابه قمر دیمورفوس نهاده شده است. دیمورفوس (Dimorphos) سنگ فضایی است که به وسیله مأموریت DART ناسا در ماه سپتامبر مورد اصابت نهاده شد.

بعلاوه باید به این نکته اشاره نمود که سیارک مشاهده شده براساس استاندارد های سیارکی بسیار کوچک است. به گفته Britannica، سیارک ها می توانند تا حدود 965 کیلومتر عرض داشته باشند، بنابراین سیارک تازه کشف شده یکی از کوچک ترین سنگ های فضایی است که تا به امروز در کمربند اصلی کشف شده است.

فاصله سیارک مشاهده شده به وسیله جیمز وب

تصویر هنری مقایسه دیمورفوس و کولوسئوم رم

نکته قابل توجه دیگر فاصله این سیارک نسبت به زمین است که این موضوع قدرت تلسکوپ جیمز وب را نشان می دهد. برای مقایسه، دو سیارک دیمورفوس و همراه بزرگ تر آن، یعنی دیدیموس (Didymos) تنها 10 میلیون کیلومتر با ما فاصله دارند و سیارکی که به تازگی مشاهده شده تقریباً 10 برابر دورتر است.

توماس مولر، ستاره شناس مؤسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک در آلمان، در بیانیه ESA شرح می دهد:

ما به طور کاملاً غیرمنتظره ای یک سیارک کوچک را در مشاهدات کالیبراسیون MIRI شناسایی کردیم. این از اولین مقدار گیری های MIRI است که مسیر حرکت دایرهالبروج را هدف قرار داده و کار ما نشان می دهد که اجرام نو بسیار زیادی با این ابزار شناسایی خواهند شد.

برای تأیید این موضوع که جرم فضایی کشف شده واقعاً یک سیارک ناشناخته است، محققان مطالعات بعدی خود را روی بعضی از ستارگان پس زمینه تصویر MIRI انجام خواهند داد تا بتوانند ایده بهتری از مدار این جرم به دست بیاورند. در این مطالعات ممکن است سیاره های کوچک تر و ناشناخته تری مشاهده شوند.

با توجه به اینکه تلسکوپ جیمز وب برای مشاهده دنیا به شیوه ای شفاف و بعلاوه بعضی از قدیمی ترین نور هایی که می توانیم ببینیم طراحی شده است، این موضوع که می تواند اجسام بسیار کوچک را نیز مشاهده کند می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 22 بهمن 1401 بروزرسانی: 22 بهمن 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2307

به "تلسکوپ جیمز وب یک سیارک کوچک را از فاصله 100 میلیون کیلومتری مشاهده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب یک سیارک کوچک را از فاصله 100 میلیون کیلومتری مشاهده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید