جنگ برندها در یورو 2020، غول های اروپایی در جست وجوی پول

به گزارش علی آباد جدید، مسابقات یورو به صحنه تقابل شرکت های فراوری کننده پوشاک ورزشی تبدیل شده و تیم های ورزشی بهتر از هر کسی می دانند که در صورت ناکامی، پولی دستشان را نمی گیرد و در غیر این صورت، می توانند شرکت های عظیم را به سوی خود جلب کنند.

جنگ برندها در یورو 2020، غول های اروپایی در جست وجوی پول

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، مسابقات فوتبال یورو 2020 به میزبانی 11 شهر اروپا در حال برگزاری است و غول های قاره سبز برای فتح جام نقره ای مسابقات به رقابت با هم می پردازند. با وجود اهمیت قهرمانی، مسائل اقتصادی یکی از مهم ترین بخش های یورو به تعداد می رود.

در واقع بیشترین پاداش ها و عایدیها از آن تیمی است که برترین صندلی را در یورو به دست آورد. این موضوع شامل پاداش پیروزی و صعود، پاداش قهرمانی، قراردادهای تجاری شامل قراردادهای تامین پوشاک ورزشی و مسائل مختلف دیگری است که در پشت صحنه اصلی مسابقات جریان دارد و برای مدیران ارشد و برگزارنمایندگان مسابقات، از اهمیت بیشتری داراست.

به همین خاطر، در جریان رقابت ورزشی تیم ها، برندهای ورزشی هم برای تصاحب بازار فروش البسه تیم های قدرتمند به رقابت می پردازند و یورو 2020 به صحنه اصلی این رقابت در قاره اروپا تبدیل شده است به طوری که دو برند آدیداس و نایکی، روی هم رفته، بخش اعظم بازار را با قراردادهای چند صد میلیون یورویی در اختیار گرفته اند!

نایکی درهنگام ورود به این مسابقات در زمینه تیمی پیشتاز است چون 9 تیم از 24 تیم حاضر لوگوی نایکی را روی لباس شان خواهند داشت اما آدیداس هم هنوز دست از مبارزه برنداشته تا بتواند باز هم در محبوب ترین ورزش دنیا پیشتاز باشد و لوگوی سه خطش را روی پیراهن هشت تیم می بینید. نایکی با فرانسه تیم قهرمان دنیا، انگلیس که از همیشه امیدوارتر است و پرتغال، مدافع اسم قهرمانی قرارداد دارد. آدیداس با بلژیک تیم برتر رنکینگ دنیای و آلمان و اسپانیا که سه بار قهرمان مسابقات شده اند، قرارداد دارد.

پوما می ماند که چهار تیم در مسابقات دارد و تنها یکی از غول های عظیم دنیا یعنی ایتالیا لباس پوما را می پوشد. بقیه تیم ها با شرکت های کوچک تر قرارداد دارند: هامل (دانمارک)، جاکو (مقدونیه شاقتصادی) و جوما (اوکراین).

روی هم رفته عایدی سالانه 24 تیم حاضر در یورو 2020 از محل فروش البسه خود رقمی در حدود 215 میلیون یورو است که عدد قابل توجهی محسوب می شود. البته سهم تیم های مانند مقدونیه شاقتصادی، مجارستان، اسلواکی و فنلاند بسیار ناچیز است.

آلمان در صدر اروپا

طبق اعلام پی آر مارکتینگ (کمپانی ای که در زمینه استراتژی بازاریابی فعالیت دارد و سال هاست روی این معاملات مطالعه می نماید)، تیم ملی آلمان که در یک دهه گذشته همیشه در مراحل نیمه نهایی و فینال جام دنیای و یورو حضور داشته و جام دنیای 2014 را هم فتح نموده است، سالانه 56 میلیون یورو از محل قرارداد 10 ساله و 560 میلیون یورویی با این شرکت عایدی دارد.

نکته جالب توجه اینکه، آلمانی ها برای ادامه این همکاری، چندین سال قبل یک کمپ تمرینی پیشرفته از آدیداس درخواست کردند تا تیم ملی خود را برای یورو 2020 و 2024 آماده نمایند و آدیداس هم با توجه به اینکه ژرمن ها قرارداد پنج برابری با نایکی را به خاطر مسائل ملی و وفاداری به این برند رد نموده بودند، به سرعت با درخواست این فدراسیون موافقت کرد و در شهرک ورزشی خود به نام هرتسو یک خوابگاه به نام Home Ground ساخته که در تورنمنت این تابستان و تورنمنت سه سال آینده خانه تیم آلمان خواهد بود. آن ها از آنجا می توانند پیاده به ورزشگاه آدی داسلر بروند که زمین خصوصی و با استاندارد بین المللی شرکت آدیداس است. وقتی مانشافت به آن نیازی نداشته باشد، آدیداس از آن برای محل آماده سازی تیم و فضای برگزاری کارگاه استفاده می نماید.

رتبه دوم اروپا به فرانسه، قهرمان جام دنیای روسیه و نایب قهرمان یورو 2016 اختصاص دارد که طی قرارداد نو خود با این شرکت آمریکایی نایکی، 43 میلیون یورو به دست می آورد و چه بسا قهرمانی در این مسابقات، قرارداد عظیمتری نسبت به آنچه آدیداس با آلمان منعقد نموده، به دست آورد.

نایکی سومین قرارداد سنگین یورو را با تیم ملی انگلیس منعقد نموده و در ازای سالانه 33.3 میلیون یورو، حق فراوری و فروش سه شیرها را به دست آورده است. یک نکته جالب توجه برای نایکی، ناکامی های انگلیس در یک دهه گذشته است که شاید با منظره این شرکت آمریکایی همخوانی ندارد. البته آن ها امیدوارند انگلیس در یورو 2020 نتایج متفاوتی را نسبت به گذشته رقم بزند.

برند آلمانی پوما، سومین شرکت معتبر دنیا در این بین فقط با یکی از قدرت های اروپا یعنی ایتالیا به همکاری خود ادامه می دهد و سالانه 25.4 میلیون یورو به فدراسیون فوتبال ایتالیا پرداخت می نماید. البته اخیرا اخباری مبنی بر پایانی همکاری این دو منتشر شده و بعد از یورو 2020، ایتالیا به سال ها همکاری خود با پوما انتها خواهد داد.

اسپانیا با 15.9 میلیون یورو (آدیداس)، روسیه با 10.8 میلیون یورو (آدیداس)، هلند با 9.6 میلیون یورو (نایکی)، پرتغال با 6.5 میلیون یورو (نایکی)، ترکیه با 3 میلیون یورو (نایکی) و بلژیک با 2.6 میلیون یورو (آدیداس) در ادامه جدول بیشترین عایدیزایی از محل فروش پوشاک ورزشی خود قرار دارند.

مورد عجیب و جالب توجه بلژیک

نکته جالب توجه در این جدول، قرارداد نه چندان زیاد تیم نخست دنیا است. دلیل این موضوع، به تیزهوشی و آینده نگری شرکت آلمانی آدیداس بازمی شود که قرارداد خود با بلژیک را سال ها قبل با قیمت بسیار ناچیزی منعقد نموده و اگر سال جاری بلژیک اروپا را فتح کند، آدیداس به سود هنگفتی از فروش البسه این تیم خواهد رسید.

مت اسلاتر، نویسنده سایت اتلتیک می نویسد: اگر نسل طلایی بلژیک خوب عمل کند، آدیداس احتمالاً نام دهکده خودش در جنگل واقع در هرتسو را تغییر دهد و به نام شخصی بگذارد که با قراردادی به ارزش سالیانه 2.5 میلیون پوند بلژیک را از چنگ تامین نماینده قبلی اش، شرکت بوردا درآورد.

به گزارش خبرنگاران، در قیاس این موضوع با تیم های ایرانی به طور مثال می توان گفت که تیم ملی ایران به اسم ارزشمندترین تیم، هیچ قرارداد اسپانسری ندارد و برای حضور در بحرین، پوشاک خورد را خریداری نموده بود. در مسابقات باشگاهی هم پرسپولیس سوای تامین رایگان پوشاک خود، مبلغی در حدود سه تا چهار میلیارد تومان عایدیزایی دارد. البته این قیمت برای فوتبال ایران که مملو از پوشاک کپی و غیر اصل است، شاید منصفانه به نظر برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1847

به "جنگ برندها در یورو 2020، غول های اروپایی در جست وجوی پول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ برندها در یورو 2020، غول های اروپایی در جست وجوی پول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید