جایزه ایگ نوبل حقیقت منطقه ها آبی طول عمر بالا را زیر سوال برد، آیا واقعا منطقه های که بیشتر از جاهای دیگر مردمانش به سنین بالا می رسند، از اساس اشتباه بوده؟!

به گزارش علی آباد جدید، افسانه منطقه ها آبی و طول عمر استثنایی

ایده منطقه ها آبی (Blue Zones)، منطقه های که افراد در آن ها به طور غیرمعمول طولانی زندگی می نمایند، مدت هاست که توجه محققان و عموم مردم را به خود جلب نموده است. منطقه های مانند ساردینیا در ایتالیا، اوکیناوا در ژاپن، و نیکویا در کاستاریکا به عنوان نمونه های این منطقه ها معرفی شده اند. اما تحقیقات نو دکتر سال جاستین نیومن، برنده جایزه ایگ نوبل (Ig Nobel)، نشان می دهد که این ایده شاید به علت خطاهای آماری و اسناد نادرست شکل گرفته باشد.

جایزه ایگ نوبل حقیقت منطقه ها آبی طول عمر بالا را زیر سوال برد، آیا واقعا منطقه های که بیشتر از جاهای دیگر مردمانش به سنین بالا می رسند، از اساس اشتباه بوده؟!

این جایزه که به تحقیقات علمی خنده آور ولی متفکرانه اختصاص دارد، سال جاری به نیومن اهدا شد که در پژوهش هایش به آنالیز داده های مربوط به افراد بسیار سالخورده پرداخته است. نتایج تحقیقات او نشان می دهد که در بسیاری از موارد، اعداد و ارقام مرتبط با سن های بالای 100 سال ناشی از اشتباهات اداری، تقلب در مستمری بری و یا نبود مدارک تولد بوده است.

آنالیز های آماری و اشتباهات متداول

در تحقیق جدیدی که هنوز به صورت کامل به وسیله تحقیقات دیگر تایید نشده، نیومن نشان داده که سه عامل اصلی به بالاترین نرخ های طول عمر مربوط می گردد: فقر، نبود مدارک تولد و کم بودن تعداد افراد 90 ساله. او ادعا می نماید که فقر باعث افزایش انگیزه برای تقلب در دریافت مستمری شده است. بعلاوه، نبود مدارک تولد و ثبت نام های نادرست باعث بروز خطاهایی بزرگ در گزارش سن های بالا شده است.

برای مثال، در سال 1997 در ایتالیا حدود 30,000 نفر مستمری بگیر یافت شدند که در واقع فوت نموده بودند. بعلاوه، در سال 2008 حدود 42 درصد از افراد بالای 99 سال در کاستاریکا سن واقعی خود را در سرشماری اشتباه اعلام نموده بودند، که پس از تصحیح این اشتباهات، منطقه نیکویا که به عنوان یکی از منطقه ها آبی شناخته می شد، حدود 90 درصد از جمعیت سالمندان خود را از دست داد.

تحلیل های نادرست رژیم های غذایی و عوامل دیگر

یکی از مثال های معروف مربوط به اوکیناوا در ژاپن است، جایی که رژیم غذایی شامل سبزیجات و سیب زمینی شیرین به عنوان عامل طول عمر معرفی شده است. اما نیومن به طور دقیق تر به این موضوع پرداخته و نشان داده که بر اساس آمارهای دولتی، اوکیناوان ها کمترین مقدار مصرف سبزیجات را در ژاپن دارند و شاخص توده بدنی آن ها نیز بالاتر از حد میانه است.

نتایج نیومن این فرضیه را مطرح می نماید که بسیاری از ادعاهای مربوط به طول عمر در منطقه ها آبی، ناشی از داده های نادرست و سوابق غیرقابل اعتماد است. او در تحقیقات قبلی خود نیز ادعاهای مربوط به محدودیت های طول عمر انسان را رد نموده بود و نشان داده بود که بسیاری از الگوهای مربوط به طول عمر طولانی ممکن است نتیجه خطاهای آماری باشند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 4 مهر 1403 بروزرسانی: 4 مهر 1403 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2426

به "جایزه ایگ نوبل حقیقت منطقه ها آبی طول عمر بالا را زیر سوال برد، آیا واقعا منطقه های که بیشتر از جاهای دیگر مردمانش به سنین بالا می رسند، از اساس اشتباه بوده؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه ایگ نوبل حقیقت منطقه ها آبی طول عمر بالا را زیر سوال برد، آیا واقعا منطقه های که بیشتر از جاهای دیگر مردمانش به سنین بالا می رسند، از اساس اشتباه بوده؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید